2020-08-05, 17:43
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Polisens tekniker var på plats innan solen gick upp. Pollaren klarade sig mirakulöst (se bilderna).
*1 https://postimg.cc/VJydxMys
https://postimg.cc/p9sVL5SF
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Här ser dom inte ut att ha klarat sig någe vidare: https://postimg.cc/S2qRTM5X
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Det där är varningsmärket för avsmalnande väg samt stolpen som tillhör skylten vid övergångsstället.
Pollaren klarade sig dock mirakulöst.
https://www.google.com/maps/@59.4535...7i16384!8i8192
Hur har fordonen egentligen rört sig?

Pollaren har klarat sig. Stolpen med fotgängarmärket är böjd mot körbanan, och sedan så är det randiga varningsmärket också böjt, men då så att resterna pekar framåt i färdriktningen för fordonen.
https://imgur.com/a/XcXEq38

Det är en liten yta.
Senast redigerad av 80231 2020-08-05 kl. 17:46.
Citera
2020-08-05, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettan12345
Hur kan man kolla det?
Håll koll på nyheterna typ, eller kontakta den tingsrätt i vilken det eventuella målet ska prövas.
Citera
2020-08-05, 23:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
en massa text...

Du ligger nog sisådär 20 år efter i dina kunskaper om polisens ryckkörning. Idag får ingen polis som inte gått särskild ryck-utbildning köra trängande.
Citera
2020-08-06, 00:14
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Och jag tror du inte jobbar på Volvo Cars "Special Vehicles and Accessories"-avdelningen. Däremot kan jag avslöja för dig att en xc70-snutbil har en tjänstevikt på 2060kg jmf. med 1900+-50 hos vanlig xc70.

Jag erkänner att jag hade fel, vikten är alltså tekniskt oförändrad när xc70 polis typas om, men skiljer sig med 160 hos xc70. Således: hur mycket vikt tas bort? Står fast vid under 100

note/OnT: går väl ändå att sammanfatta som att den väger 1500kg mer än bögbilen som olyckan tråden handlar om.

Har aldrig påstått att jag jobbar med att bygga dem, däremot jobbar jag på avd precis innan dem vägg i vägg. Då de har fått nya anonyma lokaler
Citera
2020-08-06, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Hur har fordonen egentligen rört sig?

Pollaren har klarat sig. Stolpen med fotgängarmärket är böjd mot körbanan, och sedan så är det randiga varningsmärket också böjt, men då så att resterna pekar framåt i färdriktningen för fordonen.
https://imgur.com/a/XcXEq38

Det är en liten yta.

Stolpen till övergångsstället har säkert ändrat riktning när bilarna bärgades från platsen.

Jag tippar på att mopedbilen blev påkörd precis innan övergångsstället. Det var därför som pollaren klarade sig.
Citera
2020-08-06, 02:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Vilken krockhastighet tror du att det här rör sig om? Kolla bilderna på vraket.

https://postimg.cc/gallery/VrynvgC

Ungefär 30 km/h dvs om mopedbilen gjorde 40 km/h så var polisbilens hastighet ca 70 km/h vid kollisionen. Detta kommer att framgå av krockloggarna
Citera
2020-08-06, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ungefär 30 km/h dvs om mopedbilen gjorde 40 km/h så var polisbilens hastighet ca 70 km/h vid kollisionen. Detta kommer att framgå av krockloggarna

Då borde kollisionshastigheten varit 10 km/h i och med att bägge fordonen åkte åt samma håll.

Väldigt dålig mopedbil som totalförintas av en parkeringsskada.
Citera
2020-08-06, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Du ligger nog sisådär 20 år efter i dina kunskaper om polisens ryckkörning. Idag får ingen polis som inte gått särskild ryck-utbildning köra trängande.

Det är därför som det diskuteras att utbildningen skall tas bort?
Citera
2020-08-06, 03:56
Medlem
Lulu.H.Js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Tack för bilderna.

Jag reagerar på hur fort man städade upp på platsen, och snabbheten att montera upp en ny pollare. De olyckor jag sett tar det 1-2 dar för utredare att måla streck och mäta upp vinklar etc, innan man tillåter reparationer av vägskyltar/stolpar/etc, här städades det undan innan ens teknikerna hunnit komma ut vad jag har förstått, det är vanliga poliser med mobilkameror som gjort "fotojobben". Vi hade inte sett denna snabbhet om det varit en Svensson som kört in i mopedbilen.

Jag kan informera att det var först natten till tisdag som de var där och satte upp nya skyltar och liknande. Så även om teknikerna skulle ha missat någonting när de var där direkt efter händelsen så hade de gott om tid att åka tillbaka och kolla.

Och detta kan jag säga med säkerhet då jag såg dem göra det med uppställda TMA bilar då när jag körde hem från jobbet.
Citera
2020-08-06, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speitmeister
Jag gillar inte förbud man borde istället ta lärdom av detta och utforma nya regler. Ett problem är ju att det finns en massa dumma eu-krav på denna typ av fordon som gör att de inte kan ha god säkerhet. Typ vikt och motorstorlek.

Om jag nu fick bestämma skulle jag lösa problemet så här: Vanliga bilar kan säljas som mopedbilar med begränsning på 45 km/h via mjukvara från fabrik, detta kan sedan låsas upp om personen tar körkort.

Sen är ju 45 km/h en idiotisk gräns, 50 vore mycket bättre då de kan följa trafikrytmen hyfsat. Egentligen tycker jag att man från 16 år skulle kunna få köra en personbil i 70 km/h som ett slags första körkort.

Med andra ord låta A-traktor gå snabbare, va ju diskussion om detta ifjol-då man skulle ändra reglerna till vad a-traktorerna fick nu i juli. Hörde på nån från transportstyrelsen dom prata med på radion, ett enkelt beslut för riksdagen att ändra så dom fick gå 40 vilket egentligen blir 44 då man godtar 10% vilket borde gjorts tycker jag. Problemet med 50 va att då måste de dras via EU och få till nån ny klassning typ vilket kändes omöjligt när man hörde de.
40/44 km/h och krav på bältet ska användas då de finns tycker jag dom skulle gjort, dom som "trimmar" beslagtas och dryga böter obligatoriskt vänta på b-kört, då hade många kunnat köpa en bil som sedan reggas om till bil igen då dom blir 18 med vana att bälte använder man. Inga plastlådor skulle säljas längre då.
Jo även körprov skulle de kanske varit inte bara teori och lite körning på körskolan.
Citera
2020-08-06, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Det får aldrig finnas fler än två i en a-traktor, men i realiteten är de ju som vanliga bilar...

Jisses, stockholmspolisen verkar ju ha riktigt flyt med att ha ihjäl "Oskyldiga" personer.

Enligt regler så finns det inte tre bälten i bilen, så kan tänka mig att den bälteslösa personen helt enkelt dött.

"Oskyldiga" personer?
Citera
2020-08-06, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
Tre mongolider ute och nattkörde månne? Snutinstinkten gick från 0-100 på en nanosekund och snutfascisten trampade plattan i botten och lyckades ramma CP-moppen av undermålig kinesisk kvalisort.. Självklart går Snut-Adolf och Snut-Benito fria även om de orsakade kraschen..

Om du kallar någon annan för mongoloid, vad säger det om dig? Du låter helt stenad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in