Citat:
Ursprungligen postat av
Speitmeister
Jag gillar inte förbud man borde istället ta lärdom av detta och utforma nya regler. Ett problem är ju att det finns en massa dumma eu-krav på denna typ av fordon som gör att de inte kan ha god säkerhet. Typ vikt och motorstorlek.
Om jag nu fick bestämma skulle jag lösa problemet så här: Vanliga bilar kan säljas som mopedbilar med begränsning på 45 km/h via mjukvara från fabrik, detta kan sedan låsas upp om personen tar körkort.
Sen är ju 45 km/h en idiotisk gräns, 50 vore mycket bättre då de kan följa trafikrytmen hyfsat. Egentligen tycker jag att man från 16 år skulle kunna få köra en personbil i 70 km/h som ett slags första körkort.
Med andra ord låta A-traktor gå snabbare, va ju diskussion om detta ifjol-då man skulle ändra reglerna till vad a-traktorerna fick nu i juli. Hörde på nån från transportstyrelsen dom prata med på radion, ett enkelt beslut för riksdagen att ändra så dom fick gå 40 vilket egentligen blir 44 då man godtar 10% vilket borde gjorts tycker jag. Problemet med 50 va att då måste de dras via EU och få till nån ny klassning typ vilket kändes omöjligt när man hörde de.
40/44 km/h och krav på bältet ska användas då de finns tycker jag dom skulle gjort, dom som "trimmar" beslagtas och dryga böter obligatoriskt vänta på b-kört, då hade många kunnat köpa en bil som sedan reggas om till bil igen då dom blir 18 med vana att bälte använder man. Inga plastlådor skulle säljas längre då.
Jo även körprov skulle de kanske varit inte bara teori och lite körning på körskolan.