Boende i Täby diskuterar olyckan med mopedbilen
Efter trafikolyckan i korsningen Turebergsvägen/Dalvägen i
Täby kommun i
Stockholms län finns diskussioner kring denna händelse på
Täbytipset, en sida hos Facebook.
Tråd skapad av Annica Wahl
Tråd skapad av Maria Österström
Hur det såg ut efter olyckan
Närboende Martina Åkerström skriver hos Annica Wahl:
- Klas och jag har varit mitt i smeten. Polisbilen rammade en mopedbil som slungades ut i grannens staket. Bara bråte av mopedbilen. Klas tog hand om en av pojkarna i bilen, ett av hans tidigare dagisbarn.
- Alla tre åkte ambulans härifrån, flickan i bilen var det riktigt illa med. Hoppas dom klarar sig alla tre❤️
Martina Åkerström fortsätter:
- Hade en misstanke om att alla inte skulle klara sig😢 Jag var vid bilarna 15-20 sekunder efter krocken. Smällen var så hög att jag trodde någon sprängt något. Hörde aldrig några bromsljud, så jag tror den utryckande polisbilen aldrig hann reagera utan körde rakt in i mopedbilen med full fart. Det var bara småsmulor av mopedbilen. Det var svårt att förstå att någon kunde vara i den högen. Man hittade en i taget vartefter man plockade bort bråte.
Lider så med deras anhöriga❤️
Therése Rimsby svarar Martina Åkerström:
- Ja, det var en ordentlig smäll. Jag trodde någon körde in i mitt hus och jag bor ett kvarter ifrån olyckan. Polisen var på utryckning när de smällde, så jag gissar att han/hon hade hög fart. När jag först kom till platsen så trodde jag det var en moped för jag såg inget fordon... Hela moppebilen var som upplöst. Fruktansvärt tragiskt😢 Jag lider så med familjen som just mist sitt barn och även med de andra 2 pojkarna och deras familjer. Polisen som körde polisbilen lider jag också med😢Mina tankar går till dem allihop. ❤️😢
Annika Ahlström Sterner kommentar Martina Åkerström:
- Tack för att du delar med dig. Det ryktas om att alla i moppebilen inte var fastspända och att man spelade musik och därför inte hörde den ankommande polisbilen. Sa ungdomarna något om det?
Martina Åkerström svarar:
- För det första så hade polisbilen inga sirener på, endast blåljus, så dom kunde inte höra den oavsett.
- Huruvida det var musik eller ej i mopedbilen kan jag inte svara på. Ej heller om dom var bältade då det bara var en hög med bråte av mopedbilen. Det enda som var helt var ett däck samt plattan på taket. Det var svårt för polisen att ens förstå hur många som var i bilen.
- Dom som var i bilen kunde inte prata alls. Och av hänsyn till släkt o vänner till dessa barn så vill jag överlåta allt till polisens internutredning.
Trafiksituationen i aktuell korsning
Carl Grefberg skriver hos Annica Wahl:
- Två observationer: Innan cykelbanorna anlades på Turebergsvägen var det stopplikt från Dalvägen. Efter ombyggnationen har detta ersatts med väjningsplikt. Korsningen förefaller också skymd om man tittar i Google Maps. Enligt kommunens egna anvisningar skall det i korsningar finnas en siktvinkel på 10 meter med max 80 cm höjd på buskar. Här verkar det vara en slänt med växtlighet i vägen, vilket försvårat för båda förarna att upptäcka varandra.
Catharina Jönsson kommenterar:
- Samma kväll vid kl 20:30 mötte jag en polisbil i mycket hög fart och blinkljus, utan siren, på Enebybergsvägen, trots kurva med avsmalning, i riktning mot Täby. Det gick fort! Utgår ju ifrån att de har koll på sitt fordon och oväntade möten. Detta är förfärligt som har inträffat!
Carl Grefberg fortsätter:
- Blir väldigt märkligt om polisen ska anpassa utryckningshastigheten beroende på slag av larm. Snabbast möjligt med hänsyn till vägens beskaffenhet.
- Jag kollade platsen för olyckan nu på morgonen och det är skymd sikt på platsen. Förmågan att bedöma avstånd och hastighet är inte fullt utvecklad i tonåren. Med stor sannolikhet har föraren av mopedbilen kört ut utan att kontrollera läget. Föraren av polisbilen kan inte haft en chans att väja.
- Varför kommunen ersatt den tidigare stoppskylten med en väjningsskylt är oförklarligt, likaså varför man inte tillsett att 10 meters sikttriangel finns på platsen. Det är ett område där kommunens tjänstemän använder sig av dispositiv tillämpning. Jag har via felanmälan-appen gjort anmälningar på ställen där buskar eller nybyggda staket skymmer sikten och i det senare fallet fått till svar att man tyckte att det var taskigt mot fastighetsägaren att behöva kapa staketet. Smäller det där så kan kommunen och fastighetsägaren hållas kollektivt delansvariga.