2020-08-01, 20:32
Medlem
paskharens avatar
Hej,

Jag vill använda en rasperry pi som vpn client som skall sitta framför routern så all trafik efter routern blir krypterad tillmin vpn leverantör. Jag har sett det finns en den tutorial för hur man skall tillväga och det verkar vara rätt lätt. Dock har jag noll erfarenhet av att programmera i Pi. Brukar mest lägga in färdiga program i den etc.

Jag hörde med en IT tekniker han ville ha 2500kr för göra det !! Det borde gå på 5 min att göra speciellt om man följer en guide på nätet.

FInns färdiga script/cert på min vpn leverantör spom jag använder när jag lägger in det i windows.

Det jag undrar överär hur det blir med RJ45 uttaget, finns ju bara ett. Vet att det går fixa genom USB-rj45 fast usb utttaget klarar ju ungefär bara 50mbit så kommer ju tappa massa där, är det möjligt att använda en manage switch. har en sådan liggande nämligen. Behöver ju minst två uttag. ett till internet och ett sedan som skall till routern.

Någon som har något förslag eller kan bistå med en hjälpande hand som inte tar ut 2500kr för en sak sm en instatt person lätt klarar på under en kvart även utan en guide kan jag tänka mig. Så skriv här eller släng ivääg ett PM
Citera
2020-08-01, 20:43
Medlem
Varför kör du inte vpn direkt i routern?
Citera
2020-08-01, 20:50
Avslutad
Men vad är det du vill ha hjälp med då? Du har hittat en tutorial och tycker det verkar lätt. Vad förväntar du dig att vi ska skriva i den här tråden?

Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Jag hörde med en IT tekniker han ville ha 2500kr för göra det !! Det borde gå på 5 min att göra speciellt om man följer en guide på nätet.

Någon som har något förslag eller kan bistå med en hjälpande hand som inte tar ut 2500kr för en sak sm en instatt person lätt klarar på under en kvart även utan en guide kan jag tänka mig.
Och här har vi anledningen till att programmerare hatar att ha att göra med slutkunden.
Citera
2020-08-01, 20:54
Medlem
FriendlyNo1s avatar
Han vill nog inte ha betalt i arbetstid, utan enbart ersättning för att ens ha med dig att göra.
Citera
2020-08-01, 21:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FriendlyNo1
Han vill nog inte ha betalt i arbetstid, utan enbart ersättning för att ens ha med dig att göra.
Hehe, förmodligen en del av anledningen. Sen har man ju även det faktum att det är ytterst sällan som saker som verkar ta fem minuter verkligen tar fem minuter. Alltid är det något som jävlas och då kan det lätt gå några timmar för en liten skitsak.
Citera
2020-08-01, 22:16
Medlem
paskharens avatar
Ok. Den fötrsta biten klarar junog rätt lätt själv med alla guider som finns. Handlar om att installera rasbian eller något liknande och sedan 5-6 rader du ska skriva. Någon som vet hur man ska göra med rj portarna?
Citera
2020-08-01, 23:02
Medlem
hasenfrasens avatar
Du köper ett USB-NIC och micklar in drivare (om det finns, annars lär du porta från Linux/Windows) till RPi'n. Det tar en stund, eller något lite längre om du lär läsa in dig på det.

Vore jag helt novis skulle jag köpt en pfSense appliance och istället betalat Netgate för en färdig pryl istället för en IT-tekniker. Sen tillkommer setupen av VPN-klienten mot diverse VPN-leveratörer, men det går nog på ett kick. Mot flashback VPN satt jag i två dagar och meckade och testade innan det lirade 100% med NAT och firewall. Nej, det fanns ingen färdig template för det mot flashback. Däremot andra VPN-leverantörer har färdiga templates för OpenVPN i pfSense.

Hur svårt kan det vara! :-)
Citera
2020-08-01, 23:55
Medlem
paskharens avatar
Tack för ett konstruktivt svar för en gångs skull. USB grejen har jag funderat på i rasperryn, men den drar ju ned bandbredden rejält. Den där pfense, är inte det en brandvägg det med? Jag vill enbart ha en VPN client som kopplas mot min vpn leverantör och routern. Brandväggar har jag så det räcker.
Citera
2020-08-02, 00:00
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Varför kör du inte vpn direkt i routern?

Den har bara ptpp i GUI, och iof openvpn fast det får du koda in själv. få som fått det bli bra. Det är en unifi, på min asus router har jag lagt in openvpn, det var inga större problem med fixa det i den. Unifi däremot är en helt annan femma inte många om ens någon som fått det funka klanderfritt.
Citera
2020-08-02, 07:33
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Du köper ett USB-NIC och micklar in drivare (om det finns, annars lär du porta från Linux/Windows) till RPi'n. Det tar en stund, eller något lite längre om du lär läsa in dig på det.

Vore jag helt novis skulle jag köpt en pfSense appliance och istället betalat Netgate för en färdig pryl istället för en IT-tekniker. Sen tillkommer setupen av VPN-klienten mot diverse VPN-leveratörer, men det går nog på ett kick. Mot flashback VPN satt jag i två dagar och meckade och testade innan det lirade 100% med NAT och firewall. Nej, det fanns ingen färdig template för det mot flashback. Däremot andra VPN-leverantörer har färdiga templates för OpenVPN i pfSense.

Hur svårt kan det vara! :-)

Jag titta på den SG-1100 och den verka intressant.. Hur är det , kan man stänga av brandvägg etc. och enbart nvända VPN funktionera även stänga av NAT funktionrna etc och att den enbart agerar som en vpn client mellan internet och router.
Citera
2020-08-02, 07:45
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Varför ska han köpa ett extra NIC för? Går utmärkt att tunnla all trafik via virtuella NICs. Jag gör det med en Raspi hemma hos mig. Dessutom är den accesspunkt och kör en VPN-server så mina vänner kan ansluta till mig och ut via min VPN-leverantör.

Notera att hastigheten blir ca 50 Mbps. OpenVPN är det som begränsar hastigheten eftersom den enbart använder en enda tråd i CPUn. Med Wireguard får jag runt 150 Mbps.
Citera
2020-08-03, 11:29
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Varför ska han köpa ett extra NIC för? Går utmärkt att tunnla all trafik via virtuella NICs. Jag gör det med en Raspi hemma hos mig. Dessutom är den accesspunkt och kör en VPN-server så mina vänner kan ansluta till mig och ut via min VPN-leverantör.

Notera att hastigheten blir ca 50 Mbps. OpenVPN är det som begränsar hastigheten eftersom den enbart använder en enda tråd i CPUn. Med Wireguard får jag runt 150 Mbps.

Jag har tillgång till wireguard med, vad innebär virtuellt NIC. en switch från PI:n rj45 uttag? Så som jag förstår det måste du väl ha ett nic till isp och en som går till routern?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in