För 6 år sedan skadade jag höger skinka och svanskotan. Fick kort därefter ont i ländryggen, speciellt när jag hade sovit på magen långt in på morgonen. Trodde då att det berodde på svanskotan, så undersökte med magnetröntgen, naprapat, läkare, you name it. Har nu börjat tro att det kan ha med skadan i höger skinka. Anledning till varför jag tror det: När jag sitter längre perioder får jag ont i höger sida av rumpan och det är också höger sida av ländryggen jag får ont i.
Någon som vet om det finns ett samband mellan ländryggssmärta och smärta i höger sida av rumpan? Hur rekommenderar ni att jag går vidare?
Om du söker på bilder på nervsystemet så ser du att stora nerver går från ryggen ner över rumpan. Så med min expertis antar jag inflammationen spridit sig uppåt.
Om du söker på bilder på nervsystemet så ser du att stora nerver går från ryggen ner över rumpan. Så med min expertis antar jag inflammationen spridit sig uppåt.
Har redan ätit antiinflammatoriskt och det har inte hjälpt, alltså inte någon inflammation. Tack för hjälpen dock.
Om din ländryggsmärta är av muskulär art så kan det vara Gluteus Medius som orsakar den. Triggerpunkter i Gluteus Medius kan referera/stråla ut smärta mot ländryggen. http://www.triggerpoints.net/muscle/gluteus-medius
Om din ländryggsmärta är av muskulär art så kan det vara Gluteus Medius som orsakar den. Triggerpunkter i Gluteus Medius kan referera/stråla ut smärta mot ländryggen. http://www.triggerpoints.net/muscle/gluteus-medius
Ja det är den. Ska till husläkaren på måndag och fråga, tack för tipset!
Om det inte hittas nåt uppenbart fel så kan det mycket väl vara ett funktionellt problem. Det vill säga muskler är försvagade och/eller i obalans.
Jag led av kronisk värk i ländryggen i en massa år (inklusive smärta i ena skinkan). Jag fick ingen hjälp av sjukvården annat än antiepileptikum och antidepressiva mot värken. Jag insåg att vården inte kunde trolla bort mina problem och att jag behövde ta ansvar för min hälsa. Det slutade att jag snöade in totalt på träning och lyckades på några år träna bort värken för att jag lärde mig förstå var mina svagheter och obalanser låg.
I mitt fall var problemen svaga gluteus- och magmuskler, samt dålig flexibilitet i höftböjare och ländrygg som var största problemen (d.v.s. framåtroterat bäcken). Jag hade även dåliga "muskelreflexer", alltså vilka muskler som används vid exempelvis lyft och stabilisering av kroppen. Jag får numera främst "mjölksyra" i gluteus när jag lyfter tungt eller arbetar framåtböjd, istället för i ländryggen.
Det går inte understryka hur mycket tid och tålamod man måste ge det. De övningar som rekommenderas av sjukgymnaster är oftast alldeles för lite, och utförs alltför sällan av patienten. Jag upplevde inte några dramatiska förbättringar i smärtan förrän i samband med tydliga visuella skillnader (tjockare lår, större rumpa, definition i magregionen osv). Man måste nästan gå steget längre än att uppnå en "normalt fungerande kropp" då nervsystemet förmodligen har genomgått smärtsensitisering.
Glöm kiropraktorer och diverse massagebehandlingar. Det är bara tillfälliga lösningar och det går inte jämföra med att få slippa smärtan helt och hållet.