Avrättningen
Ställningen sattes upp på Ekromstormyra i Løten, nära brottsplatsen; det var vanligt att avrättningen ägde rum på platsen. 100 soldater från Hedemarkens bataljon skickades ut för att skydda ställningen. Tidigt på morgonen den 25 februari transporterades Svartbækken med tåg från Hamar till Løten. Med häst och vagn transporterades han sedan de 5 kilometerna från Berg-stationen till ställningen, under tung vakt.
Om kl. 07.30 anlände han till Ekromstormyra. Trots Ekromstormyras avlägsna plats, kom 3 000 personer upp, vilket säger något om människors fascination för halshugning vid den tiden. Prästen frågade Svartbækken om han hade begått det brott han dömts för och om han tyckte att domen var rättvis. Båda gångerna svarade han högt och tydligt: "Ja." Prästen sade sedan en bön med Svartbækken.
Klockan 07.55 hade Svartbækken fallit på knä vid kvarteret och en vit näsduk var bunden framför hans ögon. Skarpretter Theodor Larsen hämtade sedan diskret axen, som brukade döljas från dödsfången. Huvudet separerades vid det första snittet. Synen på detta gjorde att ett antal åskådare blev svimade. Det gjorde ett starkt intryck när grävaren tog tag i huvudet på Svartbækken och höll den upp. Några av de närmaste honom skulle berätta många år senare att de trodde att de kunde höra Svartbækken klippa tänderna.
Samma grävare fick i uppdrag att transportera kroppen till kyrkogården. Mordare tilläts inte passera genom kyrkogårdsgrinden, och den billiga kistan med kroppen hevdes därför över staketet, innan den kunde begravas på gott avstånd från de andra gravarna på baksidan av kyrkan, där han fortfarande ligger.
Min farfars faster var där under avrättningen och min far har berättat hur brutalt hon upplevde att se det, hon gick ett par mil varje veg för att uppleva det här och hon passade min far da han var liten när hon berättade om upplevelsen...
möjliga min far hadde mardrömmar efter ha lyssnat till detta