• 1
  • 2
2020-08-01, 10:46
Medlem
Cannibalizations avatar
Hur ser dina inkomster ut?
Citera
2020-08-01, 11:32
Medlem
Köp en halvliter glass-paket i kartong. Dom som ser ut som en miniatyr tegelsten. Kapa på mitten med en kniv. Ta med ut i solen och avnjut men en sked. Planera din framtida rikedom medan du njuter. se den halva glassen som en del i investeringen
Citera
2020-08-03, 08:32
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slumbarn
Jag är en tonåring, gammal nog för att använda Flashback!

Iaf, jag har just nu 2000kr på kontot och jag vill köpa en grej för 1000kr. Men jag har en sådan stor fixering med att alltid ha pengar! Jag har inga direkt räkningar förutom Spotify premium family -:170kr i månaden.

Ska jag oroa mig över mina pengar så pass mycket? Liksom vad är vinsten med pengar om man inte använder dem. Vet inte om detta är korstråd men mod får väl flytta inlägget om det inte ska befinna sig här!
Känner igen mig mycket med det att oroas av pengarna. Har dock ca 2100 gånger dina pengar, men lever bara på räntan på spar + en del av lönen och utdelning av mitt företag, sätter sedan resten som blir över in på spar, och rör aldrig principen (att inte ta utav pengarna på aktierna och fonderna, utan endast leva på räntan den ger dig.) Har dock eget app- och marknadsföringsföretag och oroar mig ständigt när jag ska handla något privat. Därför jag även skapat en egen app som ser till att man sparar pengar, och likaså så gör det att pengarna växer som på träd, i princip. Kan faktiskt leva utan att ens jobba resten av mitt liv om jag så vill, men vill ha något att leva för också. Pengar ger dig frihet. Därför det är bra att ha pengar och spara cash.

Att ha i åtanke på vad man handlar är faktiskt bara sunt. Bättre än att lyxkonsumera, det gör en bara fattig. Det är så du ska tänka istället. Om du hellre sparar dessa och bygger upp en förmögenhet senare, så kan du göra mycket mer än om du skulle vara fattig när du är sisådär 35+ år.

Är denna grej på 1K något du verkligen måste ha, eller bara en sak du känner för att handla? Om det är det andra, så säger jag bara, köp det inte. Är det det första, så överväg om det verkligen är ett måste. Kolla hos Compricer om det finns billgare någonstans. Det är ändå 50 % av dina besparingar.

En glass på 30 kr någon enstaka gång är inte mycket, däremot om du köper en glass en gång i veckan gör dig 1560 kr fattigare. Är det värt det med en ätbar strut och ett par kulor som kanske gör dig lycklig några minuter?

Hoppas det hjälpte dig lite iaf, och ha en trevlig vecka.
Senast redigerad av webbutvecklaren 2020-08-03 kl. 08:35.
Citera
2020-08-03, 23:32
Medlem
Varför har du ett sådant dyrt konto på avbetalning/prem? Månadskostnaden motsvarar nästan 1/10 av din totala förmögenhet
Citera
2020-08-03, 23:53
Medlem
en snål narkoman - vilken oxymoron.
låt då snålheten besegra knarket!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto