2020-07-31, 04:54
Medlem
Nordnet har sedan tidigare 4 indexfonder (kallades tidigare supefonder) för de skandinaviska marknaderna Sverige, Norge, Danmark och Finland. Speciellt sverigefonden är populär då den är helt avgiftsfri och bredare än Avanza Zero.

Nu har man breddat sitt utbud med fyra mer globala indexfonder vilket gör att man kan ha en komplett fondportfölj med bara nordnets indexfonder. Fonderna är Global, USA, Europa och Emerging Markets

Citat:
USA-fonden följer det välkända indexet S&P 500, och de tre övriga fonderna följer MSCI World, MSCI Europa och MSCI Emerging Markets. De årliga avgifterna för fonderna är 0,20% för Global, USA och Europa, samt 0,40% för Tillväxtmarknader.

https://nordnetab.com/sv/press_release/nordnet-lanserar-fyra-egna-indexfonder/

Inget fel med att man breddar utbudet givetvis. Men finns det någon anledning att byta till dessa fonder om man har en Nordnetdepå? jag har länsförsäkringar global och tillväxtmarknad i min portfölj och så vitt jag kan se är dessa fonder identiska.

Tänkte att denna tråd kan användas till att diskutera just Nordnets indexfonder i stort då tråden om Avanza Zero är så pass populär.
Citera
2020-07-31, 08:03
Medlem
Finans.killens avatar
Kollade snabbt på dem nu. Verkar ju faktiskt följa vettiga index. Vet att Avanzas fonder följer massa fjantiga hipster SRI index i sina fonder, vilket bara är newspeak för att man stock pickar med Gretas glasögon istället för Benjamin Grahams.

Det talar väl för dem, att man faktiskt får det index som folk tror när de köpet en indexfond inte indexfonden som tjejerna på södermalm önskar sig.

Mellan LF och Nordnet ser det inte ut som det skiljer sig, kolla vart de är registrerade pga. skatten och sedan lägsta avgiften. Rabatt på avgiften är enda garanterade avkastning man kan få i detta game.
Citera
2020-08-01, 02:41
Medlem
Borde ju vara smartare att ta S&P500 via en ETF, som t.ex. Ishares med 0,07% i avgift vs Nordnets som väl var 0,2%. Courtage etc är ju engångskostnader som man snabbt tjänar in.
Citera
2020-08-01, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Borde ju vara smartare att ta S&P500 via en ETF, som t.ex. Ishares med 0,07% i avgift vs Nordnets som väl var 0,2%. Courtage etc är ju engångskostnader som man snabbt tjänar in.

På Nordnet kan man dessutom månadsspara helt courtagefritt i ETF:er så det finns helt klart en poäng med detta. Själv har jag inget intresse av ett USA-index då jag tycker mig ligga tung nog i detta med LF global som största innehav.
Citera
2020-08-01, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Kollade snabbt på dem nu. Verkar ju faktiskt följa vettiga index. Vet att Avanzas fonder följer massa fjantiga hipster SRI index i sina fonder, vilket bara är newspeak för att man stock pickar med Gretas glasögon istället för Benjamin Grahams.

Det talar väl för dem, att man faktiskt får det index som folk tror när de köpet en indexfond inte indexfonden som tjejerna på södermalm önskar sig.

Mellan LF och Nordnet ser det inte ut som det skiljer sig, kolla vart de är registrerade pga. skatten och sedan lägsta avgiften. Rabatt på avgiften är enda garanterade avkastning man kan få i detta game.

Avanza global följer i alla fall MSCI world som är samma som LF och Nordents dito. Vad jag kan se är det ingen skillnad på LF och Nordnet. Hade jag startat portföljen nu hade jag nog valt Nordnet bara för att stödja produkter hos banken jag är kund på men tänker inte byta ut dom om det inte finns någon fördel för mig själv.
Citera
2020-08-02, 14:27
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unggoy
Avanza global följer i alla fall MSCI world som är samma som LF och Nordents dito. Vad jag kan se är det ingen skillnad på LF och Nordnet. Hade jag startat portföljen nu hade jag nog valt Nordnet bara för att stödja produkter hos banken jag är kund på men tänker inte byta ut dom om det inte finns någon fördel för mig själv.

Global stämmer, men Avanza USA och Europa sorterar bort det som svensk vänster inte tycker man ska investera i.
Citera
2020-08-09, 22:22
Medlem
Citat:
Global stämmer, men Avanza USA och Europa sorterar bort det som svensk vänster inte tycker man ska investera i.

Så är det verkligen inte. Indexen är inte politiskt bundna.
Citera
2020-08-10, 08:23
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Så är det verkligen inte. Indexen är inte politiskt bundna.

De följer ju "SRI" varianten av indexen. Inte politik i bemärkelsen att Sossarna har bestämt det, men att det är PK och sammanfaller med hur man ska investera och hur man ska tycka om sakernas tillstånd.
Senast redigerad av Finans.killen 2020-08-10 kl. 08:45.
Citera
2020-08-10, 11:59
Medlem
Citat:
De följer ju "SRI" varianten av indexen. Inte politik i bemärkelsen att Sossarna har bestämt det, men att det är PK och sammanfaller med hur man ska investera och hur man ska tycka om sakernas tillstånd.

Så vilka indexfonder är politiska så jag vet det. Finns ju så många index å hela koll på.
Citera
2020-08-10, 15:52
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Så vilka indexfonder är politiska så jag vet det. Finns ju så många index å hela koll på.

Öppna prospektet för fonden och om de trackar ett index som är SRI stämplat så har man valt bort många branscher för att göra unga miljöpartister glada. Men SRI är ju bara hipster speak för stock picking, "Jag ska ha denna, denna och denna men inte denna aktien" fan back till 90-talet ju men ännu värre för nu väljer man bara bort "de onda" för försökte man i alla fall hitta vinnare, även om det var extremt svårt.
Flera av Avanzas fonder gör detta för att visa hur himla "goa och braiga de är, vilket starkt ansvar de tar" medan någon uppsminkad "sparekonom" smilar in sig och försöker få kommunister att bli kapitalister för att få in de sista gänget på börsen innan det skiter sig.

Nordnet verkar i detta avseendet vettigare då man bara trackar hela marknadsindex utan någon SRI segmentering.
Citera
2020-08-10, 15:58
Bannlyst
Danska aktier klarar sig bäst i Europa. Jag köper Nordnet indexfond Danmark.
Citera
2020-08-11, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEWBACK
Danska aktier klarar sig bäst i Europa. Jag köper Nordnet indexfond Danmark.

Har inte handlat Norge,danmark eller finland men gillar verkligen att Nordnet har dessa fonder för den som vill vikta sig mot länder i Skandinavien. Danmarkfonden är upp 14.55% i år medan Nordnets sverigefond ligger på +2.37% så på kort sikt grymt val!

Tror du på Danmark över Sverige även på sikt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in