Citat:
Ursprungligen postat av
ludde96
Hej, jag har möjligheten att börja ta Oxandrolone vilket är en oral anabol steroid. Jag har tränat sedan jag var 14 och är 18 nu men har inte tränat mycket på senaste året. Jag vill börja träna igen och tänkte gå på en steroid cykel i kanske 1 till 2 månader för att bygga upp lite muskelmassa. Jag vill ta mellan 20-60 mg varje dag och träna varje dag. Vad tycker ni om detta? Har ni några förslag eller tips om dosering vad man ska förvänta sig om allmän information kring detta.
Uppskattar alla svar, tack så mycket.
För din egen skull; rör inte steroider på minst fem år till.
Eftersom jag själv i din ålder inte heller tyckte om svar som det jag ger dig ska du få ett väldigt utförligt svar varför nedan, du väljer själv om du läser det eller inte.
1: Din HPTA- / HPGA-axel är långt ifrån färdigutvecklad i din ålder vilket innebär att du kan ådra dig mycket svårläkta samt permanenta skador på ditt endokrina system - även av en "mild" steroid som Oxandrolon.
2: Du har långt kvar innan du närmar dig den maximala muskelmassa du kan bygga rent genetiskt på naturlig väg. Kanske är du inte intresserad av att komma dit, men ju mer du kan tillgodogöra dig utan steroider, desto större effekt kommer en välplanerad steroidkur att ge dig - särskilt den första du går på.
3: Oxandrolon är en mycket mild men samtidigt väldigt anabol steroid, inte särskilt androgen. Den kommer att stänga ned din egenproduktion av testosteron. Med allra största sannolikhet är detta tillfälligt, men om du läser på ordentligt om anabola, androgena steroider så kommer du tillslut att förstå sambandet mellan testosteron och övriga AAS. En överförenklad förklaring är att med nedstängd egenproduktion ger övriga AAS mycket mindre effekt och värre psykiska biverkningar - du behöver således tillföra testosteron samtidigt för att få den effekt du eftersträvar - vilket i sin tur stänger ner din egenproduktion ännu mer.
4: Dina nivåer av lutropin, follikelstimulerande hormon, s-testosteron, SHBG och s-östradiol är med största sannolikhet ännu inte stabiliserade, på grund av din låga ålder. Detta gör det ännu svårare än det redan är att under en kur kontra biverkningar med hjälp av aromatasinhibitorer eller östrogenhämmare.
5: Ovan nämnda leder även till att din PCT blir svår att ställa in, du kan alltså få svårare att hjälpa dig själv med återhämtningen efteråt.
Mina råd för bättre träningsresultat är:
Träna med progression - Se till att varje gång du tränar en muskel lyfter du antingen tyngre, kör fler reps eller fler set än ditt förra pass.
Ät tillräckligt med protein - 1,5 - 2g protein per kilo kroppsvikt.
Om du är överviktig - Se till att gå ned i vikt genom att ligga på ett kaloriunderskott om 500kcal per dag.
Ta zink, magnesium och D3 varje dag (5000iu).
Se till att få tillräckligt med sömn - Gör detta till en prioritet, jag lovar att du märker resultat.
Undvik alkohol och droger - Dessa påverkar ditt testosteron negativt.
Ät inte lakrits - Lakrits sänker ditt testosteron markant.
Stort lycka till.