• 6
  • 7
2020-08-02, 15:38
Medlem
Låter som min sambo, förutom det där med att hon är blåst och har barn. Och min är väldigt snäll mot djur. Min är väldigt smart men resten av det du skriver stämmer in.

Så sjukt jobbig situation då jag funderar på om jag ska lämna henne eller inte pga att jag mår så dåligt av detta förhållande pga hur hon är och behandlar mig. Hon själv säger att hon tror hon har autistiska drag så det kanske "Anna" också har. Vet inte. Jobbigt är det iaf.
Senast redigerad av Maaniaa 2020-08-02 kl. 15:41.
Citera
2020-08-02, 16:42
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miniminx
Jag har en person i min närhet som jag känner ganska väl. Vi kan kalla henne för Anna.
Trots att jag känner Anna ganska väl så kan jag inte förstå vad det är som är fel, varför hon beter sig som hon gör.

Jag staplar upp de mest utmärkande dragen nedan.

1. Anna har extremt svårt för att bestämma sig för vad hon tycker. Ena dagen kan Anna tycka att svarta blomkrukor är skitsnyggt och hon ska nu bara ha svarta blomkrukor. Så går det nån månad och så har hon helt ändrat sig och tycker inte alls om svarta blomkrukor längre. Såhär håller det på med nästan allt. Hon kan älta enkla saker som vad hon ska ha för blomkrukor, vilken färg på tröjan hon ska ha osv i EVIGHETER.
Helst vill hon att andra ska berätta vad de tycker, så att hon kan tycka likadant. Hon tar gärna efter istället för att tycka själv. Och detta gäller det mesta. Någon enstaka gång kan hon ha en egen åsikt om något.

2. Har noll handlingskraft. Kan gnälla om samma sak i ÅRATAL men inte göra något åt det.

3. Anna testar aldrig nya grejer. Hon kan ibland prata om att hon skulle vilja testa något som för henne är nytt, som en ny syssla eller något hon aldrig ätit innan. Men detta blir i Annas huvud en gigantisk sak som är ååh så jobbig. Och som aldrig blir av. Detta kan gälla något så banalt som att prova en frukt hon aldrig ätit. Om det mot förmodan händer så är det efter att hon har övervägt det under många månader.

4. Inte det minsta allmänbildad och ganska korkad. Har i princip inget intresse av att lära sig om saker heller. Ibland känns det som att hon måste ha bott under en sten hela sitt liv, med tanke på hur lite hon kan och förstår om saker.

5. Väldigt negativ. Allt förstoras upp något enormt och blir till ett problem. Ältar, suckar och gnäller väldigt mycket.

6. Är på många sätt mer som ett barn än en vuxen. Som om hon fastnade i utvecklingen när hon var tonåring.

7. Lite känslomässigt tillbakadragen eller avstängd på något sätt. Verkligen ingen varm person. Egoistiska tendenser. Visar inte kärlek till sina barn så som en mamma brukar göra. Använder sina barn som hennes psykologer. Kan uttnyttja folk om hon behöver dem till något. Har vanvårdat djur ganska grovt. Verkar inte superbra på att sätta sig in i andras känslor.

8. Väldigt dålig självinsikt vilket ibland leder till extremt hycklande. Som skrevs under #7 så har hon själv vanvårdat djur då hon tyckte att de skitade ner för mycket inomhus. Djuren fick tillslut inte komma inomhus längre och fick ibland inte mat. De blev sjuka och rejält illa därann, men Anna brydde sig inte det minsta. Fick sedan avlivas av annan utomstående part.
Trots detta kan Anna tycka att det är hemskt när djur far illa, hon kan tom bli riktigt upprörd över det. Konstigt nog.

9. Sjukt pedantisk och lider av (odiagnoserad men högst uppenbar) ocd.

Så, vilken eller vilka diagnoser skulle ni tro att det rör sig om?

Det låter som ett helt knippe diagnoser skulle kunna stämma på henne. Men det första jag tänker är att det måste varit nåt fel under hennes uppväxt. Vad hade hon för föräldrar? Var de oansvariga, tonåringar hela livet, tog inte ansvar för hennes uppfostran? Frågar eftersom jag känner en kvinna som liknar henne du beskriver, hon hade en pappa som kunde hoppa ut genom fönstret på natten och försvinna iväg till en älskarinna och inte komma tillbaks på några dar, mamman var passiv, elak och gnällig. Sånt kan gå i arv...
Annars skulle jag i första hand säga depression och dålig självkänsla, jag tror det finns något som heter "falskt själv" också men det kanske inte är en diagnos utan mer nåt jungianskt... Just det där med att extremt vanvårda djur samtidigt som man upprörs av att se djur vanvårdas, inte ha en aning om vad man gillar eller inte gillar och har extremt svårt att bestämma sig, typ ena veckan är det svarta blomkrukor andra veckan nåt helt annat osv. Jagsvaghet. Högst eventuellt något inom autismspektrat fast det går inte att utläsa riktigt av det du skriver, det kan bara läkare/psykiatrer/psykologer fastställa.

Hoppas barnen klarar sig, får jag fråga om de har en pappa som kan väga upp mammans brister? Eller någon annan vuxen person i närheten?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in