2025-08-19, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
Kör Elementary OS på en av mina burkar. Det är en oerhört vacker distro. Mint vinner på generic interface, men vill man ha något som är minst lika sleek som Apples produkter så är det värt att ta en titt på.

Jag gillar eyecandy, orkar man så går det att få en desktop som är beyond i linux.

Nej, man vill inte ha något som påminner om äpplet. Apple fjollorna brukar ju gilla Ubuntu mer har jag fått för mig, varför vet jag inte.

Jag har lekt med många distros under mina dagar, men Mint är överlägsen för att den är lätt och snabb att använda för speciellt nya användare samtidigt som den är så kraftfull som linux kan bli. Att den använder vissa saker från canonical (ubuntu), ser jag som en fördel mot vad många andra tycker om den saken. Jag tror Mint kommer vara det system jag använder så länge det finns, eller jag trillar av pinnen.
Citera
2025-08-20, 10:33
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimelineTourist
Preach. Men jag fastnade för Mint om man nu ska prata om distro. Bra underhåll, man är up and running på någon minut, lätt att fatta.

However, hammare mejsel och såg använder man till olika saker det vore konstigt om man inte använde olika OS till olika saker. Man får fatta att för oss riktiga nördar är datorn inte en statussymbol som det är för gamers.

Detta. På samma sätt som med bilen, orka åka runt i en ambient light-julgran. Vari ligger statusen i att framstå som värsta sortens ziggis? Jag förstår det inte.
Citera
2025-08-21, 11:36
Medlem
Barntorpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wirmola
Nej, man vill inte ha något som påminner om äpplet. Apple fjollorna brukar ju gilla Ubuntu mer har jag fått för mig, varför vet jag inte.
Det stämmer, jag är äppelfjolla till vardags, men ska det vara Linux så blir det Ubuntu. Hardcore är dock Archlinux, så du är en relativ fjolla du också.
Citera
2025-08-21, 18:10
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barntorped
Det stämmer, jag är äppelfjolla till vardags, men ska det vara Linux så blir det Ubuntu. Hardcore är dock Archlinux, så du är en relativ fjolla du också.
Om du gillar Apple UI så kolla in KDE Plasma 6 och hur man gör om det till MacOSX-likt. Distro spelar ingen roll, men Arch Linux har nyaste KDE Plasma hela tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=tYIGBGyLGRs

---

On topic så är väl Mint okej, antar jag. De-Canonical-iserad Ubuntu (inga snaps osv.) med Cinnamon och förinstallerade program och ett ekosystem för att byta kernel och GPU driver m.m. Ingen erfarenhet personligen av modern Linux Mint, men "på min tid" så hade den proprietära codecs m.m. tillsammans med ett Windows-likt UI och jag körde även Antergos med Cinnamon ett tag, DE:n som är Mint-utvecklarnas egendomlighet.

Debian GNU/Linux är enligt mig bättre än Linux Mint på alla sätt, men förutsätter principen om Fri Mjukvara som grund och att icke fria program och bibliotek eller codecs m.m. är "opt in".

Å andra sidan finns det säkert Linux gurus som kör Mint av egna skäl, precis som med Linux överhuvudtaget så är distrovalet personligt.
Citera
2025-08-21, 18:28
Medlem
Barntorpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikp121
Om du gillar Apple UI så kolla in KDE Plasma 6 och hur man gör om det till MacOSX-likt. Distro spelar ingen roll, men Arch Linux har nyaste KDE Plasma hela tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=tYIGBGyLGRs

---

On topic så är väl Mint okej, antar jag. De-Canonical-iserad Ubuntu (inga snaps osv.) med Cinnamon och förinstallerade program och ett ekosystem för att byta kernel och GPU driver m.m. Ingen erfarenhet personligen av modern Linux Mint, men "på min tid" så hade den proprietära codecs m.m. tillsammans med ett Windows-likt UI och jag körde även Antergos med Cinnamon ett tag, DE:n som är Mint-utvecklarnas egendomlighet.

Debian GNU/Linux är enligt mig bättre än Linux Mint på alla sätt, men förutsätter principen om Fri Mjukvara som grund och att icke fria program och bibliotek eller codecs m.m. är "opt in".

Å andra sidan finns det säkert Linux gurus som kör Mint av egna skäl, precis som med Linux överhuvudtaget så är distrovalet personligt.
Om man använder Archlinux med desktop är man inte hardcore…

Jo, jag har kollat en hel del på hur man kan macifiera Linux. Detta eftersom min gamla MacBook Pro inte längre uppdateras.

Istället blev det så att jag köpte en ny MacBook Pro M4.
Citera
2025-08-28, 23:09
Medlem
Moobs avatar
Mint är bra, men svårt få igång gamla skrivare. Sen börjar fläkten gå igång direkt också med mint, och det år störande som fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in