Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-09, 20:46
Medlem
Vill minnas att det var ett expriment av de som skapar Mint, så istället för Ubuntu så valde man Debian istället.
Jag funderade en stund men kunde inte hålla mina fingrar borta en längre stund.

Jag installerade det och minns att det passade mig bättre med Debian istället för Ubuntu.

Så det var då det skapades LMDE och det är uppe nyss i version 7, Fungerar bäst av alla versioner jag har kört av LMDE som betyder Linux Mint Debian Edition.

Det är Debian Trixie föresten i denna versionen

https://www.linuxmint.com/
Senast redigerad av shaky 2025-11-09 kl. 21:07.
Citera
2025-11-20, 22:13
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Låter intressant detta med LMDE 7, måste testa det redan ikväll.
Men konstigt att Mint inte gör LMDE till sitt flaggskepp. Nånting håller kvar Mint vid Ubuntu. Frågan är vad. Om nu LMDE är så bra alltså.
Tror att Mint-teamet vill ha en backup-plan ifall Ubuntu skulle sluta utvecklas. Debian är bra för server men inte speciellt bra för desktop. Varför folk är rädda för Ubuntu-baserade distros förstår jag inte. Så länge man inte sitter på väldigt gammal hårdvara och måste utnyttja varenda byte av sin dator dvs.

Fördelen med Ubuntu-baserade distros är att Canonical pumpar in pengar och arbete för att stödja den senaste hårdvaran. Debian har mycket äldre paket och sämre hårdvarustöd, så det kan vara en nackdel om man är intresserad av gaming med mera.

För Mint teamet är det nog skönt att Ubuntu regelbundet har sina uppdateringar och sköter mer lågnivå grejer. Debian är ju lite efter i tiden (2-3år) och har oregelbundna uppdateringar.
Senast redigerad av Dumbledwarf 2025-11-20 kl. 22:25.
Citera
2025-11-21, 18:24
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
Tror att Mint-teamet vill ha en backup-plan ifall Ubuntu skulle sluta utvecklas. Debian är bra för server men inte speciellt bra för desktop. Varför folk är rädda för Ubuntu-baserade distros förstår jag inte. Så länge man inte sitter på väldigt gammal hårdvara och måste utnyttja varenda byte av sin dator dvs.

Fördelen med Ubuntu-baserade distros är att Canonical pumpar in pengar och arbete för att stödja den senaste hårdvaran. Debian har mycket äldre paket och sämre hårdvarustöd, så det kan vara en nackdel om man är intresserad av gaming med mera.

För Mint teamet är det nog skönt att Ubuntu regelbundet har sina uppdateringar och sköter mer lågnivå grejer. Debian är ju lite efter i tiden (2-3år) och har oregelbundna uppdateringar.

Nja nu har du gammal information.

För 95–98 % av all hårdvara (även nya laptops från 2024–2025) är Debian/LMDE 7 lika bra eller bättre än Ubuntu-baserad Mint.
Den enda verkliga nackdelen är att du ibland behöver kopiera/pasta 2–3 rader i terminalen istället för att klicka i ett grafiskt verktyg (t.ex. Nvidia).
LMDE 7 har faktiskt nyare kernel än vanlig Mint 22 just nu (6.12 vs 6.8/6.11), så den har bättre stöd för nyaste hårdvaran!

Finns många anledningar varför jag ALDRIG kommer installera något av Canonical på någon utav mina datorer.
Vill du ha maximal stabilitet och slippa Snaps/telemetri från Canonical väljer du LMDE 7.
Jag och många andra föredrar ren Debian (inga Ubuntu-specifika ändringar).
Citera
2025-11-21, 19:14
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Nja nu har du gammal information.

För 95–98 % av all hårdvara (även nya laptops från 2024–2025) är Debian/LMDE 7 lika bra eller bättre än Ubuntu-baserad Mint.
Den enda verkliga nackdelen är att du ibland behöver kopiera/pasta 2–3 rader i terminalen istället för att klicka i ett grafiskt verktyg (t.ex. Nvidia).
LMDE 7 har faktiskt nyare kernel än vanlig Mint 22 just nu (6.12 vs 6.8/6.11), så den har bättre stöd för nyaste hårdvaran!

Finns många anledningar varför jag ALDRIG kommer installera något av Canonical på någon utav mina datorer.
Vill du ha maximal stabilitet och slippa Snaps/telemetri från Canonical väljer du LMDE 7.
Jag och många andra föredrar ren Debian (inga Ubuntu-specifika ändringar).
Använd Debian om du gillar det. Jag förklarade varför Mint-teamet fortfarande använder Ubuntu som bas i sin huvudversion eftersom de får många fördelar av det.

Kan du posta en källa på att 95–98 % av all hårdvara fungerar bättre i Debian? Ubuntu har historiskt haft bättre out-of-the-box-stöd för proprietära drivrutiner.

Många överdriver när det kommer till Ubuntu och Canonical, det är mer en subjektiv åsikt vad man föredrar.
Det är för övrigt väldigt enkelt att inte dela systemdata med Canonical på valfri Ubuntu-distro.
Senast redigerad av Dumbledwarf 2025-11-21 kl. 19:27.
Citera
2025-11-21, 19:30
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Kan du posta en källa på att 95–98 % av all hårdvara fungerar bättre i Debian? Ubuntu har historiskt haft bättre out-of-the-box-stöd för proprietära drivrutiner.

Läs om läs rätt! Jag skrev INTE att 95-98 % av all hårdvara fungerar bättre i Debian.

"För 95–98 % av all hårdvara (även nya laptops från 2024–2025) är Debian/LMDE 7 lika bra eller bättre än Ubuntu-baserad Mint."
Citera
2025-11-21, 19:33
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Läs om läs rätt! Jag skrev INTE att 95-98 % av all hårdvara fungerar bättre i Debian.

"För 95–98 % av all hårdvara (även nya laptops från 2024–2025) är Debian/LMDE 7 lika bra eller bättre än Ubuntu-baserad Mint."
Jo jag det var det jag menade.. Har du källa på det?

Ubuntu 25.10 har för övrigt Linux kärnan 6.17, och kommer uppdateras i April.
Debian 13 har Linux kärnan 6.12. och kommer ha det i minst 2 år.
Senast redigerad av Dumbledwarf 2025-11-21 kl. 19:36.
Citera
2025-11-21, 19:39
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Jo jag det var det jag menade.. Har du källa på det?

Ubuntu 25.10 har för övrigt Linux kärnan 6.17, och kommer uppdateras i April.
Debian har 13 har Linux kärnan 6.12. och kommer ha det i minst 2 år.

Om du inte kan förstå att jag inte har skrivit att Debian fungerar bättre i 95-98% utav hårdvara så vet jag inte vad ditt problem är, eller så förklarar jag helt fel.

Och nu börjar du prata om Ubuntu - tråden handlar om Linux Mint och min jämförelse handlar om Linux Mint och Linux Mint Debian Edition. Där har Linux Mint kärnan 6.8/6.11, vad Ubuntu har för kärna skiter jag helt i.
Citera
2025-11-21, 19:49
Medlem
Jag har tre olika maskiner där jag har LMDE 7 installerat och nu fungerar allting MEN det gjorde det inte med Ubuntu inblandat.

Jag gav en maskin till hustrun med en trött I femma och 32 i RAM och LMDE 7 den "går som ett skott" helt plötsligt.

Och min ena maskin har en AMD processor den fick svart skärm vid uppdatering med det vanliga Mint och Ubuntu, jag fick ofta byta till en annan kärna om jag ville ha bild på skärmen.
Men LMDE då fungerar allt och det går jäkligt bra
Citera
2025-11-22, 12:09
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Om du inte kan förstå att jag inte har skrivit att Debian fungerar bättre i 95-98% utav hårdvara så vet jag inte vad ditt problem är, eller så förklarar jag helt fel.

Och nu börjar du prata om Ubuntu - tråden handlar om Linux Mint och min jämförelse handlar om Linux Mint och Linux Mint Debian Edition. Där har Linux Mint kärnan 6.8/6.11, vad Ubuntu har för kärna skiter jag helt i.
Linux Mint baseras ju på antigen Debian eller Ubuntu. För Desktop är det inte så smart att använda Debian av fler anledningar utöver hårdvara också. Men kör på om det funkar för dig.

Tex webbläsaren och alla program du får med Debian uppdateras inte så långe du inte sitter och lägger till egna repos för varje program. Kan innebära att du inte får inte senaste funktionerna som du vill ha. Debian på desktop är huvudvärk.
Senast redigerad av Dumbledwarf 2025-11-22 kl. 12:22.
Citera
2025-11-22, 13:42
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Linux Mint baseras ju på antigen Debian eller Ubuntu. För Desktop är det inte så smart att använda Debian av fler anledningar utöver hårdvara också. Men kör på om det funkar för dig.

Tex webbläsaren och alla program du får med Debian uppdateras inte så långe du inte sitter och lägger till egna repos för varje program. Kan innebära att du inte får inte senaste funktionerna som du vill ha. Debian på desktop är huvudvärk.

Nu är Ubuntu baserad på Debian men det förmodar jag att du vet.

Enligt en kompis till mig så har han Linux Mint 22.2 med kärnan 6.8 men jag grävde lite djupare och det visar sig att Linux Mint 22.2 använder 6.14. Men det endast ifall du gör en ren installation eller ifall du sitter på HWE kärnan (LTS?). Eller manuellt(?) uppdaterar till en nyare kärna, går även att installera till 22.1 sen uppdatera till 22.2 enligt officiella release meddelandet.

Known issues
HWE kernel issues
To provide support for newer AMD processors, Linux Mint 22.2 ships HWE Kernel 6.14.
This kernel however has issues with:
Virtualbox
Old NVIDIA cards which use the 470 driver (this driver is no longer supported by NVIDIA and thus doesn't support newer kernels)

If you are affected by one of these issues, we recommend you install Linux Mint 22.1 instead, which ships with LTS kernel 6.8.

You can then perform an upgrade towards 22.2 without switching towards the HWE kernel.

källa: https://linuxmint.com/rel_zara.php

"Zara indeed has the HWE kernel (6.14) and you will get it on a clean installation.
For some reason, upgrading to Zara from 22.1 or earlier does not give you this kernel, unless you already used a HWE kernel before and have the packages.
People pointed this out yesterday and indeed, after updating my 22.1 VM to 22.2, the kernel was still 6.8. But on a clean install, it was 6.14.

källa: https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=452481
Citera
2025-11-26, 17:07
Medlem
sputnik2011s avatar
Hej,

Har laptop, med Mint.
Krypterat hårddisk.
Lösenord i huvudet hos x y z
Inlåst i kassaskåpet och tänkt att endast tas fram vid användning.
Imorgon tar vi bort nätverkskort.

Hjälpande handräckning

Hur tar vi bort nätverks-drivrutiner.
Hur installerar vi Word program och språkpaket.
Sista laddas ned från annan dator och kontrolleras med 256checksum

Om inte hjälp finns av kunnig, så undrar vi vilket forum vi kan testa

Tack
Senast redigerad av sputnik2011 2025-11-26 kl. 17:09.
Citera
2025-11-26, 17:47
Medlem
Magnums avatar
Jag har problem med att dubbelklick på vissa skrivbordsikoner inte alltid (rätt sällan för att vara exakt) fungerar. Främst de som kräver administratörsrättigheter och lösenord såsom Timeshift, Grub Customizer etc. Jag måste öppna de med högerklick och sen välja Öppna i menyn. Nångång emellanåt fungerar det för att direkt efteråt på nytt vägra.

Det har inget att göra med dubbelklicksintervall under musinställningarna.
Ändrar jag till enkelklick för att öppna fungerar det som det ska.

Nån som vet någon lösning eller om det är en bugg? Har inte hittat nån lösning när jag sökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in