Citat:
Ursprungligen postat av
Barntorped
Det stämmer, jag är äppelfjolla till vardags, men ska det vara Linux så blir det Ubuntu. Hardcore är dock Archlinux, så du är en relativ fjolla du också.
Om du gillar Apple UI så kolla in KDE Plasma 6 och hur man gör om det till MacOSX-likt. Distro spelar ingen roll, men Arch Linux har nyaste KDE Plasma hela tiden.
https://www.youtube.com/watch?v=tYIGBGyLGRs
---
On topic så är väl Mint okej, antar jag. De-Canonical-iserad Ubuntu (inga snaps osv.) med Cinnamon och förinstallerade program och ett ekosystem för att byta kernel och GPU driver m.m. Ingen erfarenhet personligen av modern Linux Mint, men "på min tid" så hade den proprietära codecs m.m. tillsammans med ett Windows-likt UI och jag körde även Antergos med Cinnamon ett tag, DE:n som är Mint-utvecklarnas egendomlighet.
Debian GNU/Linux är enligt mig bättre än Linux Mint på alla sätt, men förutsätter principen om Fri Mjukvara som grund och att icke fria program och bibliotek eller codecs m.m. är "opt in".
Å andra sidan finns det säkert Linux gurus som kör Mint av egna skäl, precis som med Linux överhuvudtaget så är distrovalet personligt.