2020-07-30, 09:44
Medlem
Har nu bytt bromsskivor bak och pratade med min granne som sa att bromsskivor måste köras in för att inte bli skeva. Men köper när jag köpte en ny bil behövde jag inte köra in varken bil eller skivor så varför nu. Behöver jag köra in mina nya skivor?
Citera
2020-07-30, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merode67
Har nu bytt bromsskivor bak och pratade med min granne som sa att bromsskivor måste köras in för att inte bli skeva. Men köper när jag köpte en ny bil behövde jag inte köra in varken bil eller skivor så varför nu. Behöver jag köra in mina nya skivor?

Nej du behöver inte köra in några bromsskivor. Såvida du inte använder skivor från -50 talet. Så glöm den myten.
Gör några inbromsningar försiktigt för att få bort eventuella monteringsrester... Men sånt försvinner lika snabbt som du säger "tjohej"
Citera
2020-07-30, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merode67

Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Nej du behöver inte köra in några bromsskivor. Såvida du inte använder skivor från -50 talet. Så glöm den myten.
Gör några inbromsningar försiktigt för att få bort eventuella monteringsrester... Men sånt försvinner lika snabbt som du säger "tjohej"

Behövs inga speciella inkörningar, men det är smart att innan man monterar nya bromsklossar etc att tvätta rent bromsskivan med rödsprit eller liknande, t ex brakeleen spray, för att skivan helt ren från fett och fingeravtryck etc så det inte hamnar på beläggens friktionsytor.

Sen undvika hårda inbromsningar de första dagarna så det hela får nöta in sig lite.
Citera
2020-07-30, 10:38
Medlem
För standardskivor och standardbelägg är det kanske inte så jätteviktigt. Notera dock att samtliga större tillverkare säger att det alltid skall göras.
Citera
2020-07-30, 10:53
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Gissar att du bytte belägg också?
Citera
2020-07-30, 11:16
Medlem
Jag skulle i stället för att "inte belasta skivor och belägg" i stället göra som jag gör med mina hobbybilar före besiktning.
Kör en bit på tvåans eller treans växel i cirka 50 km/t och bromsa med vänsterfoten samtidigt som jag ger kraftig gas.
Några hundratal meter upprepade gånger.
Men se för allt smör i Småland till att du inte besvärar dina medtrafikanter.
Alla bromsbelägg behöver som nya, eller efter ett längre uppehåll, "svettas ut" lösningsmedlet.
Citera
2020-07-30, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Gissar att du bytte belägg också?
Självklart.
Citera
2020-07-30, 12:28
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jag skulle i stället för att "inte belasta skivor och belägg" i stället göra som jag gör med mina hobbybilar före besiktning.
Kör en bit på tvåans eller treans växel i cirka 50 km/t och bromsa med vänsterfoten samtidigt som jag ger kraftig gas.
Några hundratal meter upprepade gånger.
Men se för allt smör i Småland till att du inte besvärar dina medtrafikanter.
Alla bromsbelägg behöver som nya, eller efter ett längre uppehåll, "svettas ut" lösningsmedlet.

Och se för allt smör i Småland till att du även inte parkerar bilen direkt efter detta, kör en bra stund sedan så att skivorna får tid att kyla ner sig annars kommer dom att slå sig p.g.a. ojämn avkylning.
Citera
2020-07-30, 13:44
Medlem
Mja.. det säljs fortfarande idag skivor som inte är helt "färdighärdade". Vet att VAG hade problem med detta för ett antal år sedan, vet inte om det fortfarande är så.
Enklast var att vänta tills dom ev slagit sig och sedan svarva skivorna då dom hunnit härda efter ett par mils körning, istället för att byta skivorna och hoppas att dom inte slår sig igen.

Så om man skall köra in dom eller inte låter jag vara osagt. Generellt skulle jag säga nej med vissa få undantag. Men borde räcka med några hårda inbromsningar och att dom får kylas ner sakta.
Citera
2020-07-30, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Mja.. det säljs fortfarande idag skivor som inte är helt "färdighärdade". Vet att VAG hade problem med detta för ett antal år sedan, vet inte om det fortfarande är så.
Enklast var att vänta tills dom ev slagit sig och sedan svarva skivorna då dom hunnit härda efter ett par mils körning, istället för att byta skivorna och hoppas att dom inte slår sig igen.

Så om man skall köra in dom eller inte låter jag vara osagt. Generellt skulle jag säga nej med vissa få undantag. Men borde räcka med några hårda inbromsningar och att dom får kylas ner sakta.

Det har genom tiderna varit en del bilmärken som haft en del frekvent knas med skeva skivor.

På tal om att köra in skivor så kanske denna lilla film med hur de testar världens första 3D-printade bromsok, varmt blir det.....

https://youtu.be/x_r5oXQ4B8U
Citera
2020-07-31, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det har genom tiderna varit en del bilmärken som haft en del frekvent knas med skeva skivor.

På tal om att köra in skivor så kanske denna lilla film med hur de testar världens första 3D-printade bromsok, varmt blir det.....

https://youtu.be/x_r5oXQ4B8U

Bromsskivor blir i regel inte skeva, däremot så kan friktionsmaterial från beläggen lägga sig på skivan och orsaka problem. Där friktionsmaterialet lägger sig så blir skivan lite tjockare och friktionen lite högre vilket ger upphov till vibrationer under inbromsning, det som vanligtvis misstas för skeva bromsskivor. Eftersom bromsskivan i dessa områden kommer att gå varmare så kommer gråjärnet i skivan börja bilda cementit. Cementit har dålig värmeledningsförmåga vilket förvärrar problemet och cementitbildningen fortsätter. Till slut så måste man antingen svarva om skivorna (om det räcker), eller byta ut dem.

Man bör tänka på att inte ligga kvar på bromsen så länge, man bromsar kort och sedan släpper man pedalen. Är bromsarna varma så håller man inte bromspedalen nedtryckt med bilen stillastående.
Citera
2020-07-31, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Bromsskivor blir i regel inte skeva, däremot så kan friktionsmaterial från beläggen lägga sig på skivan och orsaka problem. Där friktionsmaterialet lägger sig så blir skivan lite tjockare och friktionen lite högre vilket ger upphov till vibrationer under inbromsning, det som vanligtvis misstas för skeva bromsskivor. Eftersom bromsskivan i dessa områden kommer att gå varmare så kommer gråjärnet i skivan börja bilda cementit. Cementit har dålig värmeledningsförmåga vilket förvärrar problemet och cementitbildningen fortsätter. Till slut så måste man antingen svarva om skivorna (om det räcker), eller byta ut dem.

Man bör tänka på att inte ligga kvar på bromsen så länge, man bromsar kort och sedan släpper man pedalen. Är bromsarna varma så håller man inte bromspedalen nedtryckt med bilen stillastående.

Sant, jag valde en kort och enkel beskrivning och valde det mest vardagliga uttrycket för fenomenet, skeva skivor. Det hela handlar ju oftast om att bromsen pulserar för att det är fläckvis olika friktion på skivan p g a beläggningar från beläggens friktionsmaterial fäster på skivan, typ
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in