Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-07-29, 23:06
Medlem
Kokade precis ett halvkilo färsk pasta enligt konstens alla regler. Välsaltat vatten, ett par matskedar olja, rätt temp osv. Den enda skillnaden jag gjorde var att skölja pastan i ett tråg innan som ett experiment.

När jag väl hällde ner pastan i det kokande vattnet så hände inget på cirka 2min, efter det skenade det totalt. Anledningen att jag sköljde pastan innan för att se om man kunde få bort stärkelsen (eller vad det nu är) som gör att det ofta kokar över annars. Men detta gjorde ju snarare allt 5 ggr så potent!?

Vad fan hände egentligen?
Citera
2020-07-29, 23:14
Medlem
Även om de inte kokar i trågen så kommer de ju i kontakt med vatten och konsistensen påverkas väl med tanke på att det är gjort på mjöl. Jag kokar dock aldrig färsk pasta. Jag kokar upp saltat vatten och sen stänger jag av plattan innan jag lägger i pastan. Fattar inte varför du har olja i pastavattnet heller.
Citera
2020-07-29, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Även om de inte kokar i trågen så kommer de ju i kontakt med vatten och konsistensen påverkas väl med tanke på att det är gjort på mjöl. Jag kokar dock aldrig färsk pasta. Jag kokar upp saltat vatten och sen stänger jag av plattan innan jag lägger i pastan. Fattar inte varför du har olja i pastavattnet heller.
Fick tipset om olja av en kock för länge sedan. Han påstod att oljan gör så pastan inte kladdar ihop.

Men oavsett, vad fan hände. Seriöst. Imorgon kommer jag få skrubba spisen då det bränt fast cirka 50gram pasta på plattan. De andra 50 grammen lyckades jag skopa upp innan de hann bränna in. Resterande lyckades jag hälla av.

Som sagt, vad fan hände?? Jag är inte direkt ovan att koka pasta om vi säger så, men det som hände nyss var första gången. 😲
Citera
2020-07-29, 23:34
Medlem
Pastan kyler vattnet så att kokningen avstannar. Sedan efter ett tag börjar det koka igen.

Du kan väl sätta ner värmen några steg när du lägger i pastan. Har du 6 steg så ändra till 4. Lägg på locket så börjar det koka snabbare. Brukar inte köpa färsk pasta pga priset och att det är en färskvara. Det var nog 20-30 år sedan sist. Men vill minnas att den inte ska vara i vattnet så länge.
Citera
2020-07-29, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Pastan kyler vattnet så att kokningen avstannar. Sedan efter ett tag börjar det koka igen.

Du kan väl sätta ner värmen några steg när du lägger i pastan. Har du 6 steg så ändra till 4. Lägg på locket så börjar det koka snabbare. Brukar inte köpa färsk pasta pga priset och att det är en färskvara. Det var nog 20-30 år sedan sist. Men vill minnas att den inte ska vara i vattnet så länge.
Jag gjorde det. Plattan var på 4 av 6. Utan lock.

Ändå blev det praktfiasko av allt. 😂 Är bara så paff och skulle vilja veta hur/vad/varför. Som sagt, pasta tillhör min basmat sedan sisådär 40 år.

Första gången det fullkomligt exploderar. Måste ju vara sköljningen jag gjorde, men i så fall varför??
Citera
2020-07-29, 23:39
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shivering-Banana
Fick tipset om olja av en kock för länge sedan. Han påstod att oljan gör så pastan inte kladdar ihop.

Jag brukar ha i en lite skvätt olja när pastan är klar och jag har hällt bort vattnet, för att den inte ska klibba ihop.

I Italien har de sällan det problemet, då de slänger i pastan i såsen (eller tvärtom) och låter den bli klar däri.
Senast redigerad av megacoolman 2020-07-29 kl. 23:41.
Citera
2020-07-29, 23:41
Medlem
Citat:

Du kan sluta med det för det stämmer inte.

I övrigt gissar jag på att det kanske helt enkelt har blivit ett tryck underifrån på nåt sätt pga hög värme och för mycket pasta?
Citera
2020-07-29, 23:47
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Kokade precis ett halvkilo färsk pasta enligt konstens alla regler. Välsaltat vatten, ett par matskedar olja, rätt temp osv. Den enda skillnaden jag gjorde var att skölja pastan i ett tråg innan som ett experiment.

När jag väl hällde ner pastan i det kokande vattnet så hände inget på cirka 2min, efter det skenade det totalt. Anledningen att jag sköljde pastan innan för att se om man kunde få bort stärkelsen (eller vad det nu är) som gör att det ofta kokar över annars. Men detta gjorde ju snarare allt 5 ggr så potent!?

Brukar du koka färskpasta eller var detta första gången? Man måste se upp med färskpasta eftersom det mycket lättare kokar över (varför överlåter jag till någon kunnig att förklara). Även på lägre temperatur tenderar det att nästan koka över med väldigt små bubblor som liksom väller upp i grytan (till skillnad från när man lagar vanlig pasta eller potatis där bubblorna är större). Det gäller bara att vara mer uppmärksam och röra om hela tiden.
Citera
2020-07-30, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Brukar du koka färskpasta eller var detta första gången? Man måste se upp med färskpasta eftersom det mycket lättare kokar över (varför överlåter jag till någon kunnig att förklara). Även på lägre temperatur tenderar det att nästan koka över med väldigt små bubblor som liksom väller upp i grytan (till skillnad från när man lagar vanlig pasta eller potatis där bubblorna är större). Det gäller bara att vara mer uppmärksam och röra om hela tiden.
Jag har kokat färsk pasta många gånger förut. Precis som du säger så är det alltid lurigt då det har en tendens att koka över, det var därför jag gjorde experimentet att skölja pastan innan idag. Jag tänkte att det kanske blir bättre om man ”sköljer bort det onda”..... men slutresultatet blev typ fem resor värre. Det fullkomligt exploderade på spisen. 😀 imorgon har jag en massa inkokt pasta att skrubba bort.

Därför jag undrar vad fan som hände egentligen. Jag gjorde inget annat än vad jag brukar, förutom att jag sköljde pastan innan.
Citera
2020-07-30, 01:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI

Är inget proffs men kokar färsk pasta då och då. Jag tror det beror på att pastan flyter och man då inte ser kokningen på samma sätt som med vanlig torr pasta som ligger på botten.
Har också lyckats koka över färsk pasta ett par gånger men brukar inte ha så mycket vatten i kastrullen så pastan åker ut.
Citera
2020-07-30, 09:43
Medlem
maxorrs avatar
Citat:

Stärkelsen ska du behålla oavsett sen såklart ha lägre temp .. sen detta:

You're Doing it Wrong: Cooking Pasta
https://www.youtube.com/watch?v=RwnL_G2Xcrs

Stärkelsen får ytspänningen och trögheten i vattnet att öka och därför kokade det över när du skölde av stärkelsen..
Citera
2020-07-30, 12:21
Medlem
MrWhatevers avatar
Citat:
Anledningen att jag sköljde pastan innan för att se om man kunde få bort stärkelsen (eller vad det nu är) som gör att det ofta kokar över annars.

Du säger att det kokar över lätt hemma hos dig, - du borde nog börja felsökningen där. Koka pastan kortare tid. Olja sägs ha två funktioner i pastavatten;

1. Ökar vattnet från att koka över då olja tillåter högre temperatur.
2. Precis som du skrev så ska pastan inte klibba ihop lika lätt då oljan och vattnet har olika densitet och "slåss" under vattnet, vilket då ska få pastan att inte klippa ihop.

Här väl detta stämmer med verkligheten vet jag ej då jag inte äter blekt mjöl blandat med ägg och kallar det middag. Vill du äta något pastaliknade utan stärkelse får du helt enkelt göra zucchinipasta så slipper du även krångla med så lätta saker som att inte låta vatten koka över och bränna fast i hällen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in