2020-07-29, 19:51
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jd6b3o/dubbelmordare-pa-gotland-far-tidsbestamt-straff

Hittade ingen tråd. 15 år senare får alltså dubbelmördaren Peter Grönkvist på Gotland tidsbestämt straff för dubbelmordet på Pia och Börje Liljegren.

Vad säger ni om detta? Jag tycker det är helt rätt att det blir tidsbestämt då han begått flera grova brott och bevisligen är mycket farlig.
Senast redigerad av Azdz 2020-07-29 kl. 20:09.
2020-07-29, 19:52
Medlem
FiniteLifes avatar
Det är bra, tycker inte vi ska ha livstidsstraff.
2020-07-29, 19:53
Bannlyst
25 år? Du menar 15 år?

Han är ute om 3 år drygt.
2020-07-29, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jd6b3o/dubbelmordare-pa-gotland-far-tidsbestamt-straff

Hittade ingen tråd. 25 år senare får alltså dubbelmördaren Peter Grönkvist på Gotland tidsbestämt straff för dubbelmordet på Pia och Börje Liljegren.

Vad säger ni om detta? Jag tycker det är helt rätt att det blir tidsbestämt då han begått flera grova brott och bevisligen är mycket farlig.

För den som inte visste det får 98-100% sitt livstidsstraff tidsbestämt. Vi har inte livstid i praktiken, bara som en juridisk term. Andelen livstidsdömda som är kvar i fängelset efter 25 år är minimal. Och över 35 år existerar inte.

Den lögnare som hävdar att mördare sitter livet ut får gärna visa på exempel och räkna ut vilken procent vi landar på hos den gruppen. Om ni finner att andelen är fler än 0.5% så ska jag äta upp mina skor.
2020-07-29, 19:55
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
Det är bra, tycker inte vi ska ha livstidsstraff.
Lite roligt med tanke på ditt nick. För övrigt ska mördare sitta inne tills de dör.
2020-07-29, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Lite roligt med tanke på ditt nick. För övrigt ska mördare sitta inne tills de dör.

Jag är för dödsstraff och livstid(100+) för mord.
2020-07-29, 19:57
Medlem
FiniteLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ

Nej mördare ska rehabiliteras och släppas tillbaka ut i samhället.
2020-07-29, 19:59
Medlem
Aftonbladet pratar om en kumpan? Varför skriver de inte ut namnet på "hen" också?

Och vad dömdes kumpanen till för straff?
2020-07-29, 19:59
Medlem
Citat:
Nej mördare ska rehabiliteras och släppas tillbaka ut i samhället.

Har du något stöd för att rehabilitering fungerar?
2020-07-29, 20:04
Medlem
FiniteLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speitmeister
Har du något stöd för att rehabilitering fungerar?

Ja antal dubbelmördare i Sverige är otroligt få dvs folk som en gång suttit inne för mord, kommer ut och begår mord igen.
2020-07-29, 20:06
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jutePippi
Den lögnare som hävdar att mördare sitter livet ut får gärna visa på exempel och räkna ut vilken procent vi landar på hos den gruppen. Om ni finner att andelen är fler än 0.5% så ska jag äta upp mina skor.

Skulle hellre se dig visa exempel på vuxna människor i Sverige som tror att livstid betyder att man sitter tills man dör.

28år i fängelse är förövrigt en jäkla lång tid även om man får villkorligt efter 2/3 av straffet. Tror man hinner begrunda en hel del under den tiden.

Sen får man inte glömma att morddömda sällan återfaller i brott. Med det sagt tycker jag att 28år är fullt rimligt.
2020-07-29, 20:07
Medlem
Citat:
Ja antal dubbelmördare i Sverige är otroligt få dvs folk som en gång suttit inne för mord, kommer ut och begår mord igen.

Det handlar inte bara om det! Det handlar om att den döde och den dödes anhöriga ska få någon form av rättvisa. Inte att behöva stå i mattaffärskön tillsammans med mördaren efter 10 år. Det är ett hån. Finns många offer som vittnat om just det, hur de blivit hånflinade i ansiktet av mördaren.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in