2020-07-29, 08:31
Avslutad
Mitt problem är att jag har i min Volvo 940 från -93 så har jag dragit in lite sladdar i handskfacket för att gömma undan en usb hub men eftersom handskfacket öppnade sig självt lite då och då innan jag satte in sladdarna så öppnar den nu sig självt vid varje minsta lilla grop.

Så tänkte bara se om någon här har en bättre lösning än vad jag själv kommit på vilket är att skruva fast en regel i handskfacket. För det skulle förstöra utseendet lite men även handskfacket om man nån gång bestämmer sig för att skriva ur den.

Tacksam för alla svar
Citera
2020-07-29, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gifflar16
Mitt problem är att jag har i min Volvo 940 från -93 så har jag dragit in lite sladdar i handskfacket för att gömma undan en usb hub men eftersom handskfacket öppnade sig självt lite då och då innan jag satte in sladdarna så öppnar den nu sig självt vid varje minsta lilla grop.

Så tänkte bara se om någon här har en bättre lösning än vad jag själv kommit på vilket är att skruva fast en regel i handskfacket. För det skulle förstöra utseendet lite men även handskfacket om man nån gång bestämmer sig för att skriva ur den.

Tacksam för alla svar

Det vettigaste är väl ändå att kolla varför handskfacket öppnar sig, vad som är slitet/kaputt, själva låset i luckan, eller luckan, kanske kanten där låset ska greppa när det är stängt. Och se om du kan åtgärda det genom att kanske trixa med låset eller byta det, eller byta hela luckan, eller fixa kanten etc. Borde inte vara särskilt överjävligt komplicerat, och ev delar kan du hitta på skroten eller hos nån snubbe med skrotbilar på gården.
Citera
2020-07-29, 09:43
Avslutad
Dr Tinnitus|72412747]Det vettigaste är väl ändå att kolla varför handskfacket öppnar sig, vad som är slitet/kaputt, själva låset i luckan, eller luckan, kanske kanten där låset ska greppa när det är stängt. Och se om du kan åtgärda det genom att kanske trixa med låset eller byta det, eller byta hela luckan, eller fixa kanten etc. Borde inte vara särskilt överjävligt komplicerat, och ev delar kan du hitta på skroten eller hos nån snubbe med skrotbilar på gården.

Jag vet varför den öppnar sig och att det skulle lösa sig om jag köpte ett nytt handskfack o satte i men jag tror inte det skulle inte hjälpa i nuläget eftersom det är sladdar som sitter i springan vilket gör att den inte går att stänga helt
Citera
2020-07-29, 10:27
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:

Tacksam för alla svar

Låter inte som att du bryr dig så mycket om det estetiska (A-traktor?) så kör på tricket med regeln för jag tror att den kommer att smälta in perfekt.
Citera
2020-07-29, 10:28
Medlem
systems avatar
Citat:
Dr Tinnitus|72412747]Det vettigaste är väl ändå att kolla varför handskfacket öppnar sig, vad som är slitet/kaputt, själva låset i luckan, eller luckan, kanske kanten där låset ska greppa när det är stängt. Och se om du kan åtgärda det genom att kanske trixa med låset eller byta det, eller byta hela luckan, eller fixa kanten etc. Borde inte vara särskilt överjävligt komplicerat, och ev delar kan du hitta på skroten eller hos nån snubbe med skrotbilar på gården.

Jag vet varför den öppnar sig och att det skulle lösa sig om jag köpte ett nytt handskfack o satte i men jag tror inte det skulle inte hjälpa i nuläget eftersom det är sladdar som sitter i springan vilket gör att den inte går att stänga helt
Öppna upp kanterna (skär, fräs, såga) så att sladdarna inte påverkar luckans spänning på låset? Bara en idé.
Citera
2020-07-29, 10:30
Medlem
Citat:

Men herre Jesus då...

Se då till att dra sladdarna in på baksidan till handskfacket, borde finnas en väg och plats med utrymme, annars är det väl bara att ta upp ett hål på lämpligt ställe i handskfackslådans baksida, typ....

Eller vill du att det ska se ut som ett ladugårdslås på luckfronten med nån bonnig lösning som du funderade på först....? Så jäkla handikappad med att kunna kolla var du kan knåpa in kablarna i facket så de inte måste gå in genom lucköppningen....
Citera
2020-07-29, 10:30
Medlem
tnems avatar
Citat:

Dra inte sladdarna genom springa i luckan.
Gör ett hål ner mot golvet istället och dra kablarna där.
Citera
2020-07-29, 10:33
Medlem
hesons avatar
Du skall inte ha sladdar där, dra dem lite bättre.

1. snyggast
Borra ett hål i handskfackets bakkant.
Dra sladdarna den vägen.
Inga synliga hål krävs.

2.
kapa i plasten som bildar en liten fikabricka när handskfacket är öppet, då blir det inte lika mycket i spänn på luckan av sladdarna.

3.
Borra ett hål i handskfackets vänstra sida för att komma in under konsollen.
Borra ett hål i pennfackets (det bredvid ciggtändaren) baksida för att komma in under konsollen.
Askfatet kan vara en vettig ingång för sladdarna annars
Dra imellan.

4. Kommer inte ihåg hur låsblecket ser ut, möjligen går det att modda lite så att det kommer längre ut fila lite i hålen för fästskruvarna etc.
Citera
2020-07-29, 12:13
Medlem
För att göra det enkelt så limma fast några av dessa magneter på handskfacket och i ramen till handskfacket så håller det sig på plats.
https://www.clasohlson.com/se/Neodymmagnet/p/31-1467
Citera
2020-07-30, 14:43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
En bit silvertejp och saken är biff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem