2020-07-27, 21:23
Medlem
TealSeamTixs avatar
Tjena!

Vet inte om ni kan hjälpa mig men slänger ur en chansning.

Jag har en bipolär diagnos som länge gick under ytan så att säga. Den var på gång att upptäckas, men jag hamnade mellan stolarna hos sjukvården och det slutade med ett självmordsförsök för dryga 2 år sen. Hur som helst, en av konsekvenserna av det var att polisen återkallade mina vapenlicenser (jag jagar) och beslagtog mina vapen. Jag säger inget om det, det var helt rätt beslut och polisen har inte varit annat än respektfulla och bra mot mig. Även sjukvården har varit det, jag kanske har haft tur?

Dock är det så att jakten är/var en stor del i mitt liv, både den sociala och rent vardagliga aspekten. Jag har synen på livet att jag vill kunna skjuta mitt eget kött och odla min egna mat, så länge det går vill säga. Det är inget för alla att vilja leva så, det vet jag, men det intresserar mig.

Detta har alltså lett till ett slags moment 22 för mig att hantera. Jag tycker å ena sidan att det var helt riktigt att återkalla mina licenser och ta vapen, jag har inte överklagat något och hos läkaren gör jag ingen stor grej av det, även om jag kanske känner att det är större än jag vill påskina. Jag känner att jag har förlorat en stor del av min sociala krets och hamnat utanför i den värld jag byggt upp under livet. Samtidigt vill jag inte vara den som pushar på att få tillbaka kanske det bästa sättet att ta livet av sig, om jag nu skulle få för mig det igen.. Högst oklart. Nu säger dock läkarna att jag kan få tillbaka licens och vapen, men vill man det ens?

Är det någon som har några tankar eller idéer om hur man kan hantera detta lite lättare? Att skaffa nya vänner är sådär lätt när man är 35. I grunden är det väl bara att gilla läget, men det gnager lite i huvudet

Tack på förhand!
/Tix
Citera
2020-07-27, 22:35
Avslutad
Min resa.
Allt lidande man kan uppleva som människa sedan födseln.
Efter 25 årsåldern så gick jag in i väggen.
Sen fick jag nog, insåg att jag ska leva livet jag ville ha och satsade på mina passioner.
Vegan → Framgångsrik → Uppfyller inte kriterierna för bipolär sjukdom typ II.

Kan säga såhär. Du har inte tur. Mina sjuka föräldrar pratade med min vård bakom ryggen på mig. Du borde vara tacksam.

Ovan kom naturligt för den jag är.
Jag belönas i slutändan för att jag inte skadar andra och ingen kan ta nånting ifrån mig som tillhör mig. Allt började med: Hur kan jag vara fri från lidande om jag orsakar det själv?

Att polisen tog dina vapen är början på nånting nytt och jag tror även att du känner det själv och det märks i ditt inlägg.

A statement shuts the mind. A question opens the mind.

Du nämner om din ålder och vänner.
För det första är ålder bara en siffra kantat med normer för hur man ska vara och borde vara. Ta för dig min vän.
Om du vill träffa nya vänner så kanske du kan söka en kurs, eller prova att satsa på en ny hobby som också kan ge dig många nya vänner.
Nu vet jag inte om du jagar med familj eller kompisar men du vet mycket jävla väl vem du är.
Hur ska du kunna må bra om du kapar din passion? Jag tror på att du ska försöka satsa på saker som ger andra glädje. Då är du en vinnare.
Då får man vänner.

Jag provade en ny hobby jag aldrig hade provat för några år sedan och det blev min passion och mitt yrke så därför kan du få en annan tankeställare.
Valde du att syssla med jakt, eller var det en tradition som gavs till dig?
Finns det nåt annat som är intresserade så måste du prova!

Hade gärna övat lite prickskytte. Då får det bli lerduvor för min del.
Senast redigerad av Vermillions 2020-07-27 kl. 22:38.
Citera
2020-07-28, 02:59
Medlem
LenaPauls avatar
Stort misstag att kontakta sjukvården hoppas det går bra.
Just när det gäller jakt kanske det är möjligt att umgås i samma kretsar utan licens och vara öppen med vad som har hänt?
Citera
2020-07-28, 05:03
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Tjena!

Vet inte om ni kan hjälpa mig men slänger ur en chansning.

Jag har en bipolär diagnos som länge gick under ytan så att säga. Den var på gång att upptäckas, men jag hamnade mellan stolarna hos sjukvården och det slutade med ett självmordsförsök för dryga 2 år sen. Hur som helst, en av konsekvenserna av det var att polisen återkallade mina vapenlicenser (jag jagar) och beslagtog mina vapen. Jag säger inget om det, det var helt rätt beslut och polisen har inte varit annat än respektfulla och bra mot mig. Även sjukvården har varit det, jag kanske har haft tur?

Dock är det så att jakten är/var en stor del i mitt liv, både den sociala och rent vardagliga aspekten. Jag har synen på livet att jag vill kunna skjuta mitt eget kött och odla min egna mat, så länge det går vill säga. Det är inget för alla att vilja leva så, det vet jag, men det intresserar mig.

Detta har alltså lett till ett slags moment 22 för mig att hantera. Jag tycker å ena sidan att det var helt riktigt att återkalla mina licenser och ta vapen, jag har inte överklagat något och hos läkaren gör jag ingen stor grej av det, även om jag kanske känner att det är större än jag vill påskina. Jag känner att jag har förlorat en stor del av min sociala krets och hamnat utanför i den värld jag byggt upp under livet. Samtidigt vill jag inte vara den som pushar på att få tillbaka kanske det bästa sättet att ta livet av sig, om jag nu skulle få för mig det igen.. Högst oklart. Nu säger dock läkarna att jag kan få tillbaka licens och vapen, men vill man det ens?

Är det någon som har några tankar eller idéer om hur man kan hantera detta lite lättare? Att skaffa nya vänner är sådär lätt när man är 35. I grunden är det väl bara att gilla läget, men det gnager lite i huvudet

Tack på förhand!
/Tix

Lär dig att jaga med pilbåge?
Citera
2020-07-28, 15:32
Medlem
TealSeamTixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Stort misstag att kontakta sjukvården hoppas det går bra.
Just när det gäller jakt kanske det är möjligt att umgås i samma kretsar utan licens och vara öppen med vad som har hänt?

Det är fullt möjligt, men man blir alltid den som står ut lite sådär och när det väl kommer till att ut och jaga får man stå utanför.. Jag tänker inte bara för mig utan det känns som man trycker över det som hände mig på andra på något sätt också. Svårt att förklara lite, men det är ju inte deras fel att det är som det är.

Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Lär dig att jaga med pilbåge?

Tror inte det är lagligt i Sverige.. än iaf?

Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
Min resa.
Allt lidande man kan uppleva som människa sedan födseln.
Efter 25 årsåldern så gick jag in i väggen.
Sen fick jag nog, insåg att jag ska leva livet jag ville ha och satsade på mina passioner.
Vegan → Framgångsrik → Uppfyller inte kriterierna för bipolär sjukdom typ II.

Kan säga såhär. Du har inte tur. Mina sjuka föräldrar pratade med min vård bakom ryggen på mig. Du borde vara tacksam.

Ovan kom naturligt för den jag är.
Jag belönas i slutändan för att jag inte skadar andra och ingen kan ta nånting ifrån mig som tillhör mig. Allt började med: Hur kan jag vara fri från lidande om jag orsakar det själv?

Att polisen tog dina vapen är början på nånting nytt och jag tror även att du känner det själv och det märks i ditt inlägg.

A statement shuts the mind. A question opens the mind.

Du nämner om din ålder och vänner.
För det första är ålder bara en siffra kantat med normer för hur man ska vara och borde vara. Ta för dig min vän.
Om du vill träffa nya vänner så kanske du kan söka en kurs, eller prova att satsa på en ny hobby som också kan ge dig många nya vänner.
Nu vet jag inte om du jagar med familj eller kompisar men du vet mycket jävla väl vem du är.
Hur ska du kunna må bra om du kapar din passion? Jag tror på att du ska försöka satsa på saker som ger andra glädje. Då är du en vinnare.
Då får man vänner.

Jag provade en ny hobby jag aldrig hade provat för några år sedan och det blev min passion och mitt yrke så därför kan du få en annan tankeställare.
Valde du att syssla med jakt, eller var det en tradition som gavs till dig?
Finns det nåt annat som är intresserade så måste du prova!

Hade gärna övat lite prickskytte. Då får det bli lerduvor för min del.

Mycket intressant inlägg. Jag har brottats lite med om det kanske var "avbrottet" jag behövde från min relativt inrutade vardag. Det har kommit mycket gott ur det som hände ska jag kanske säga, jag slutade ett jobb jag avskydde, tog tag i mina studier, fick barn och köpte hus på annan ort än min uppväxts ort.

Kanske ska hantera det mer som en nystart istället för ett hinder som sätter käppar i vardagen?

Jakten har alltid funnits inom familjen och min vardag om man säger så.. Jakt, fiske, skogsbruk osv. Så det är inget jag snöat in på själv utan man har väl blivit indoktrinerad Har alltid varit lite svarta fåret i släkten, istället för att vara intresserad av sport och skog, supa och grilla på fredagar var jag mer inne på dataspel, jag målade mycket, läste serier ovs.

Tack för svaren, det hjälper att bryta tankemönstren
Citera
2020-07-29, 13:53
Avslutad
Har du inte gamla jaktkompisar du kan fråga om du får hänga med och jaga lite? Under översyn behövs ju ingen licens.

Är du öppen med anledningen till att du inte kan ha egna vapen är de säkert förstående.
Citera
2020-07-29, 17:39
Medlem
nonameds avatar
Jag har alltid varit intresserad av att jaga själv och odla mat själv. Bygga upp även överlevnadsegenskaper och utrustning så kan förstå dig. Men känner du dig osäker på dig själv så vänta ett tag till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in