2020-07-27, 18:38
Medlem
gammgubbes avatar
Jag skulle vilja veta hur mycket pantbrev som är uttaget på en fastighet. Jag känner till fastighetsbeteckningen. När jag går in på lantmäteriets hemsida kan jag beställa utdrag ur pantregistret men då måste jag uppge personnummer till lagfartsägaren (vilket jag förvisso känner till) men kruxet är utdraget skickas då till folkbokföringsadressen hos lagfartsägaren och alltså inte mig.

På Ekonomifokus kan man läsa
Citat:
När du köper ett hus eller en fastighet bör du alltid kolla upp hur stora pantbrev det finns på fastigheten.
https://www.ekonomifokus.se/bostad/j...t-och-pantbrev men det verkar vara svårt kontrollera. Jag avser inte köpa fastigheten, jag vill bara veta hur mycket den är belånad. Har nån tips på hur detta kan göras? Fråga lagfartsägaren är uteslutet .
Citera
2020-07-27, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Jag skulle vilja veta hur mycket pantbrev som är uttaget på en fastighet. Jag känner till fastighetsbeteckningen. När jag går in på lantmäteriets hemsida kan jag beställa utdrag ur pantregistret men då måste jag uppge personnummer till lagfartsägaren (vilket jag förvisso känner till) men kruxet är utdraget skickas då till folkbokföringsadressen hos lagfartsägaren och alltså inte mig.

https://www.ekonomifokus.se/bostad/j...t-och-pantbrev men det verkar vara svårt kontrollera. Jag avser inte köpa fastigheten, jag vill bara veta hur mycket den är belånad. Har nån tips på hur detta kan göras? Fråga lagfartsägaren är uteslutet .

Du får inte veta nivån på belåningen för att du har uppgift om pantbrev. Ofta är det lika, men lika ofta är lånet lägre, kan vara kvar sedan tidigare ägare eller amorterat så det inte alls är i paritet med varandra.
Citera
2020-07-27, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe

Du kan få veta hur stora inteckningarna (som gör att pantbrev kan tas ut) i en fastighet är genom att beställa ett utdrag från Lantmäteriet som skickas till dig (inte till fastighetsägaren). Du kan vara anonym. Du behöver bara uppge en e-postadress. Du kan dock inte få uppgift om hur stor belåningen är som belastar fastigheten.

https://www.lantmateriet.se/sv/Fasti...hetsregistret/
Citera
2020-07-27, 19:50
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askratam
Du kan få veta hur stora inteckningarna (som gör att pantbrev kan tas ut) i en fastighet är genom att beställa ett utdrag från Lantmäteriet som skickas till dig (inte till fastighetsägaren). Du kan vara anonym. Du behöver bara uppge en e-postadress. Du kan dock inte få uppgift om hur stor belåningen är som belastar fastigheten.

https://www.lantmateriet.se/sv/Fasti...hetsregistret/

Jag sökte på pantbrev förut och hamnade på en helt annan sida där jag skulle uppge personnummer, fortfarande på lantmäteriets hemsida. Men din länk ser ut vad jag sökte efter. Tackar, ska testa .
Citera
2020-07-28, 07:33
Medlem
En fastighet behöver inte vara belånad bara för det finns pantbrev.

Då har banken pantbreven.
Citera
2020-07-28, 07:43
Medlem
nimbras avatar
Obelånade pantbrev kan finns i ägararkivet hos lantmäteriet, obelånade sådana bör inte finnas hos banken har ni sådana så begär att dom flyttas över helst skall dom dödas.
Citera
2020-07-28, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nimbra
Obelånade pantbrev kan finns i ägararkivet hos lantmäteriet, obelånade sådana bör inte finnas hos banken har ni sådana så begär att dom flyttas över helst skall dom dödas.
Det är väl ändå ingen fördel att de dödas? I så fall måste ju nya pantbrev tas ut om fastigheten ska belånas igen (t ex av nästa köpare) och på det kommer en avgift som ev. kan vara till nackdel vid försäljningen.
Citera
2020-07-29, 17:46
Medlem
nimbras avatar
För banken är ett obelånat pantbrev en tillgång dom kan låna ut.
Pantbrev skall dödas.
Citera
2020-07-29, 18:04
Medlem
Citat:
Pantbrev skall dödas.
Nej, mycket olämpligt. Däremot inte något som skall finnas i bankens vård, det är fastighetsägaren som bör hålla rätt på dessa. Numera är de visst i elektronisk form, hur hanteringen fungerar i och med detta har jag dålig koll på.
Citera
2020-07-31, 02:31
Medlem
Citat:
Pantbrev skall dödas.
Det bestämmer ju fastighetsägaren? Det är en stor nackdel vid försäljning med små eller inga pantbrev.
Eller för ägaren om fastigheten behöver belånas igen för exempelvis en renovering. Att ta ut nya pantbrev är dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in