2020-07-27, 12:18
Medlem
Istället för att gå in i alla köprådtrådar och skriva typ samma sak tänkte jag helt enkelt göra en egen tråd med vad den närmaste framtiden bär med sig.

En ny generation grafikkort kommer komma inom några få månader från både AMD och Nvidia, och de kommer vara betydligt bättre än dagens på alla sätt, det största generationsskiftet sedan AMD introducerade GCN och de bägge giganterna slogs vilt om prestandatronen då.

AMD väntas äntligen ge NVidia en rejäl match ända upp till entusiastsegmentet (nästa Titan undantaget), RTX kommer äntligen "just works" och strålspårning i allmänhet kommer äntligen bli en verklig grej, så köp absolut ingenting nu.

Tänk också på att de nya konsolerna Playstation 5 och Xbox series X också kommer då. De kommer vara som ett RTX 2080-2080 Ti i grafik med en SSD som inte kommer gå att replikera i en PC på åratal och gör de 16 GB i RAM:et till i praktiken 20-24 GB, samt en Ryzen 3700, allt i en komplett maskin för ett lägre pris än vad motsvarande Nvidia-kort kostar. Med andra ord sopa banan med alla konsumentprodukter som finns idag, framför allt från Nvidia.

Alla ni med 2000-kort har betalat mycket mycket dyrt för ett stort beta-test. Denna serie är bland historiens absolut sämsta. https://uploads.disquscdn.com/images/32609a956e8b592bce294ef7d4d6f85b9a104361a0f4646ba9 d590bac794e3a2.png

Har ditt nuvarande kort pajat och du behöver ett nytt fort, så försök hitta ett begagnat att hanka dig fram på så länge. Men visst, nöden har ingen lag.

---
Läckor från Nvidia gör gällande att
  • rasteriseringsprestandan kommer vara 30-40% bättre över brädet
  • strålspårning (raytracing) kommer vara flera gånger bättre och fungera med bara väldigt liten prestandaförlust.
  • DLSS version 3 kommer, och den ska tydligen vara enkel att implementera på alla spel med temporal anti-aliasing och vara bättre, men spelutvecklaren måste fortfarande göra ett visst jobb i varje speltitel. Nvidia kommer trycka på för att den ska användas.
  • Ny kontrollpanel, ingen mer inloggning, Geforce experience slås ihop med Geforce now.
  • RTX Voice kommer ur beta
Nvidia sägs också ha fumlat till planeringen för tillverkningen och inte fått tilldelat plats hos toppfabrikanten TSMC, utan får till en början hålla sig till en sämre process hos Samsung sålänge. Detta innebär att AMD faktiskt kan komma att slå Nvidia i några månaders tid. Flera ingenjörer har uttryckt oro för detta, men det återstår att se. Räkna dock oavsett med att Nvidia kommer släppa en "SUPER"-upplaga nästa år när de får tillgång till TSMC och ta tillbaka/höja prestandatronen med några procent, som är så viktigt för deras image.

Kodnamnet för arkitekturen är Ampere. Kan Nvidia inte vara bäst så vill de åtminstone vara först. De väntas släppa sina kort i september, några veckor före AMD.

-

Läckor+info från AMD visar
  • äntligen ett entusiastkort som kommer tävla mot Nvidias bästa (förutom Titan)
    • dubbelt så bra som 5700 XT
    • 40-60% bättre prestanda gentemot RTX 2080 Ti för toppkortet
  • ikapp NVidia i effektivitet
  • strålspårning (raytracing) (bekräftat) med stöd för DXR 1.1
  • Variable Rate Shading (VRS) (bekfäftat)
Arkitekturen heter RDNA 2. Släpp kommer ske strax innan konsolerna, dvs oktober-början av november.

-

Källor:

Video: Nvidia 3080 Ti & Ampere FULL Leak: Overclocking & 18Gbps needed to defeat RDNA2 mycket detaljer och bra genomgång av allt för den som inte hängt med eller är så kunnig, men alla läckor stämmer inte längre
Leaked Benchmark Shows Nvidia Ampere GPU Beating 2080Ti by 30% with Low Clock Speed

Video: Nvidia Ampere Arrogance Leak: AMD Really Could Win with RDNA 2
Textform 1: More evidence points towards AMD's RDNA2 Big Navi superiority over Nvidia's high-end Ampere RTX 3000 GPUs
Textform 2: AMD's RDNA 2 GPUs are reportedly up to 225% faster than RDNA

Sammanfattning av senaste ryktena med fokus på AMD
Citera
2020-07-27, 12:44
Moderator
memymos avatar
Då det inte är något köpråd i sig utan rekommendation att avvakta lite flyttar jag ut den

PC: köpråd - grafikkort --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2020-07-27, 13:34
Medlem
Vobblers avatar
Bra och informativt inlägg, jag håller med dig när det gäller strålspårning, det är där vi kommer att se den största ökningen. Ray Tracing på nuvarande kort är helt meningslöst, prestandan droppar alldeles för mycket, även på ett 2080 Ti.

Det enda jag är tveksam till är om AMD:s kort kommer att bli så snabba som du nämner, men vi får se. Jag hoppas verkligen att jag har jag fel för konsumenternas skull, priserna på NV:s toppkort är skrattretande. Men så är det, är man så överlägsen i toppskiktet kan man ta betalt.

Det blir en spännande kamp.
Senast redigerad av Vobbler 2020-07-27 kl. 13:39.
Citera
2020-07-27, 14:26
Medlem
FiniteLifes avatar
Vad tror ni om prisnivån?

Ungefär som motsvarande kort i dom högre prissegmenten i dag?
Citera
2020-07-27, 15:18
Medlem
Det blir inte bara 2 aktörer utan 3.
Intel ska släppa sin Xe grafikkort på bred front i sommar/höst.
Alt från integrerad till kraftfulla grafikkort.
Blir en intressant grafikhöst.
Citera
2020-07-27, 15:58
Medlem
Tack för intressant tråd TS, men jag har några invändningar:

1. Varje gång man ska köpa nåt nytt blir man alltid uppmanad att vänta lite för det kommer nåt bättre "snart". Problemet är att det kommer nytt hela tiden så det går liksom aldrig att komma ikapp.

2. Jag har spelat på elitnivå och absolut ingen av oss körde med höga settings, alla tweakar ner för att få så lite solreflexer, rök och skit som möjligt utom det nödvändiga, allt handlar om fps.

3. Ett superduper-kort med extra lull-lull är kul i 10 minuter tills datorn går varm, sen börjar man ställa ner allt igen.

4. dagens spel släpar efter kortens prestanda. Även om du har ett värsting-RTX så finns det få spel som har stöd för det, så varför betala extra? Och väntar man tills 3000-serien kommer så är det ÄNNU mer bortkastade pengar imo. Som att jaga mygg med en hagelbrakare.

Nej, jag tror ett hyfsat standardkort mellan gtx1660s - 1080ti kommer hålla bra några år till faktiskt. I alla fall för gamers som prioriterar fps/flyt framför max upplösning.
Citera
2020-07-27, 23:02
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
Vad tror ni om prisnivån?

Ungefär som motsvarande kort i dom högre prissegmenten i dag?

Det beror på hur väl AMD lyckas, allt hänger på det. Om de nu lyckas med sin nya arkitektur hoppas jag jag att vi slipper se grafikkort för 15 000 spänn.
Citera
2020-07-27, 23:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Det beror på hur väl AMD lyckas, allt hänger på det. Om de nu lyckas med sin nya arkitektur hoppas jag jag att vi slipper se grafikkort för 15 000 spänn.

Ja 8-9000kr hade varit mer lämpligt för värstingkorten, men det lär nog aldrig hända igen, tyckte mitt 1080Ti var nog dyrt på sin tid för 6999kr men det står sig rätt bra än idag.
Dock börjar man komma i tankar på att uppgradera datorn igen, var 4 år sedan sist som jag byggde min dator. Kanske gör jag som förra gången att byta CPU och moderkort först för att sedan byta grafikkort när priserna gått ner.
Eller så får man spela på Series X istället framöver något år och nöja sig med nuvarande PC i 2-3 år till.
Citera
2020-07-27, 23:20
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Ja 8-9000kr hade varit mer lämpligt för värstingkorten,

Håller med, det är mer rimliga priser för värstingarna. Men om de läckta prestandasiffrorna för RTX 3080 stämmer lär vi få pröjsa mer än så. Så jag håller tummarna för att AMD har något att trumfa med den här gången. Men det känns som att Nvidia ligger minst en generation före den här gången också.

AMD har nog lagt allt krut på sina APU:s i de nya konsolerna.
Senast redigerad av Vobbler 2020-07-27 kl. 23:22.
Citera
2020-07-28, 01:13
Medlem
dovAkins avatar
Tror ni priserna på nuvarande RTX 2070/2080 serien kommer droppa något vid uppvisning av kommande generation?
Citera
2020-07-29, 20:42
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torba
Det blir inte bara 2 aktörer utan 3.
Intel ska släppa sin Xe grafikkort på bred front i sommar/höst.
Alt från integrerad till kraftfulla grafikkort.
Blir en intressant grafikhöst.

Ja, de är också på gång, men räkna inte med några prestandamonster.

Men kul med att de ger sig in branschen, ju fler desto bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Tror ni priserna på nuvarande RTX 2070/2080 serien kommer droppa något vid uppvisning av kommande generation?

Brukar ju bli då, men man lär säkert kunna göra ordentliga fynd på begagnatmarknaden när de som vill ha det senaste och snabbaste säljer sina 2000-kort.
Senast redigerad av Vobbler 2020-07-29 kl. 20:44.
Citera
2020-07-30, 21:24
Medlem
Vobblers avatar
Nya rykten om NV:s nya värsting, "RTX 3090". Kortet är tydligen ca 50% snabbare än ett RTX 2080 Ti i "3D Mark Time Spy Extreme". Hoppas att ni har "hemestrat" och sparat pengar, för det här kommer att kosta flis.

https://wccftech.com/nvidia-rtx-3090-will-allegedly-offer-a-massive-50-performance-increase/

Dock tror jag att de har namnet fel, det kommer att heta 3080 Ti.
Senast redigerad av Vobbler 2020-07-30 kl. 21:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in