2020-07-27, 04:06
Medlem
Klassisk filmfilosofi

Har sett hur många filmer som helst där dom står mellan dessa tuffa val. Jag har tänkt mycket på det genom åren, hur man ska göra.
I filmer så chansar man mycket när det är nära och kära så riskera man hellre att fler dör.
Rent logiskt så borde man låta dom få dö även om det skulle ev vara nära och kära inblandat.

The great good liksom.

Men efter många år har sett hur rutten världen är så fuck no.
Hela världen kan brinna istället utan jag hade inte riskerat om det gällde nära och kära att dom dör. V
Hade det inte vart nära och kära så kanske ja.

Hur resonera ni på detta moraliska dilemmat?
Citera
2020-07-27, 04:28
Medlem
nakamotos avatar
Låt dem dö nu och utför förintelsen sedan på egen hand.
Citera
2020-07-27, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Klassisk filmfilosofi

Har sett hur många filmer som helst där dom står mellan dessa tuffa val. Jag har tänkt mycket på det genom åren, hur man ska göra.
I filmer så chansar man mycket när det är nära och kära så riskera man hellre att fler dör.
Rent logiskt så borde man låta dom få dö även om det skulle ev vara nära och kära inblandat.

The great good liksom.

Hela världen kan brinna istället utan jag hade inte riskerat om det gällde nära och kära att dom dör. V

Jag trodde du menade jordens befolkning, ang den så vet vi att vi är för många men vår politik gynnas av fler så vi försöker rädda så många vi kan. Sedan kommer många dö i alla fall, hoppas rätt personer dör.
Citera
2020-07-27, 08:12
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Typ prison break? Hade vart bättre att låta Linc dö för hans fritagning ledde till så mycket skit?
Citera
2020-07-27, 08:19
Medlem
Folk har väl i alla tider valt att upp till miljontals ska dö... Nazismen, Kommunismen, Kapitalismen är bara de senaste.

Vi är alla däggdjur som är rädda för att dö och solipsistiska så att vi tycker att bara vi själva är förtjänta av evigt liv och döden för oss och våra nära är en bugg i verkligheten när i verkligheten jag och de jag gillar ska faktiskt leva i all evighet med ökande resurser och sexuell virilitet. Det är orättvist att jag blir äldre men helt naturligt att andra blir det. Att min sexdrift har dalat med åren är inte rätt, det är fel, men för andra är det ju naturligt. Hellre att hela mänskligheten dör än att jag ska uppleva minsta obehag i mitt liv som ju ska pågå i all evighet och bara bli materiellt bättre. Varför är skriver jag ens här liksom? Jag får ju inga likes och ingen kan kommentera hur snygg jag är och jag kan inte radera inlägg som jag ogillar. Fy fan vilken orättvisa. Flashback orsakar mig obehag och då kan jag i ren impuls bestämma att det enda rätt är att radera Flashback och mörda alla medlemmar, bara för att jag inte har pli på mig själv.
Citera
2020-07-27, 08:48
Medlem
Med tanke på att människan som art gör sitt bästa för att förstöra planeten skulle jag definitivt rädda mina nära och kära i första hand.
Citera
2020-07-27, 08:55
Medlem
Citat:
Klassisk filmfilosofi

The great good liksom.

Det är knappast ett moraliskt dilemma, man är fullständigt efterbliven om man offrar t.ex familj för okända. Klassisk fråga, skulle du rädda ditt barn om det innebar att 1000 barn du inte känner dör. Svaret är givetvis ja, utan tvekan, samma svar om du byter talet till 1 miljon okända barn.
Citera
2020-07-27, 09:24
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Klassisk filmfilosofi

The great good liksom.

Vi är ju programmerade att rädda våra gener i första hand. Så det var en enkel fråga att besvara
Citera
2020-07-27, 09:27
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Efter många år har du äntligen förstått att livet är en ständig kamp. Grattis, nu är du vuxen och kan ta ansvar för ditt liv. Lycka till!
Citera
2020-07-27, 16:10
Medlem
Kickexs avatar
Är det något man lär sig från filmer så är det att hjälten i slutänden har en tendens att rädda alla, oavsett tidigare val.
Så det är väl lika bra att satsa samma utkomst och hoppas att verkligheten kan visa nåd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in