2020-07-26, 22:23
Medlem
Hej alla glada
Äger fastighet(er) och 1 av dom är byggt 1919 , men i papprerna och typ sidor så som mer*inf* så har ju dom en spallt om bostaden på privatpersoner.
Min fråga är, om man har en bostad som är värderad till 700-970000 enligt mer*inf* , och på diverse sidor är aktuell kåk 75 kvm stort (är 125 kvm stort i dagens läge ) finns det någon nackdel för mig att ta dit mäklare och värdera om den? Har gjort omfattande renoveringar sen jag köpte stället 2014 (Nya fönster, målat om, fixat taket, bytt tråkig panel utvändigt. Så gott som en totalrenovering. renoverat allt invändigt , förutom kök (nytt 2009) säkert lagt 350000 på detta. Till min fråga igen då. Är det till någon nackdel att värdera huset ? Exempelvis högre skatt eller försäkring? Har belåningsgrad ca 60% i dagens läge på aktuell gård. Var inne på banken för ett tag sen när jag förhandlade om räntan och band den i 3 år, och då kom vi in på ämnet , vad jag hade lagt ut och gjort med gården (givetvis erbjöd dom mig lån för att renovera mera , men jag tacka nej då det finns lite kapital till ytterligare förbättringar)

Bör jag ta in en mäklare , eller varför gör man det? Har inga planer på att sälja i nuläget.
Citera
2020-07-26, 22:52
Medlem
Finns ingen mening med att värdera om den så länge du har bundna lån. Den nyttan du har av en ny värdering är för att få en lägre belåningsgrad så att du kan pruta på räntan eller slippa amortera. Under 60% får du till exempel 1,29% ränta hos Hypoteket. Under 50% slipper du amorteringskrav och kan lägga pengarna på börsen istället (om du vill).

Taxeringsvärdet får du hem papper från Skatteverket på när det är dags enligt deras system. Där påverkar inte mäklarens värdering.
Citera
2020-07-26, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Finns ingen mening med att värdera om den så länge du har bundna lån. Den nyttan du har av en ny värdering är för att få en lägre belåningsgrad så att du kan pruta på räntan eller slippa amortera. Under 60% får du till exempel 1,29% ränta hos Hypoteket. Under 50% slipper du amorteringskrav och kan lägga pengarna på börsen istället (om du vill).

Taxeringsvärdet får du hem papper från Skatteverket på när det är dags enligt deras system. Där påverkar inte mäklarens värdering.

Tack för svaret
Med andra ord, jag bör inte bry mig om vad det står för info om värde på fastighet på diverse sidor.Det har inget med det faktiskta värdet ? Då dessa sidor inte vet något om i vilket skick fastigheten är i osv?
Citera
2020-07-26, 22:58
Medlem
Citat:

Men om de står i skatteverkets papper taxeringsvärde säg 450 tusen på en kåk man köpt för 1.2 , är man tvärlurad då?
Citera
2020-07-26, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flascback
Tack för svaret
Med andra ord, jag bör inte bry mig om vad det står för info om värde på fastighet på diverse sidor.Det har inget med det faktiskta värdet ? Då dessa sidor inte vet något om i vilket skick fastigheten är i osv?

Exakt. Sajterna har något slags fantasi. Min lägenhet har de värderat en miljon för högt. Inte en aning var de fått den summan ifrån. Men det finns ingen som kollar på de här värderna alls, bara att strunta i.

Citat:
Ursprungligen postat av Flascback
Men om de står i skatteverkets papper taxeringsvärde säg 450 tusen på en kåk man köpt för 1.2 , är man tvärlurad då?

Nä, Skatteverkets taxeringsvärden är medvetet lägre än marknadsvärdet. Det har legat mycket politik i dem det senaste seklet. När det fanns fastighetsskatt så baserades den på taxeringsvärdet, och genom att lova låga taxeringsvärden fick politikerna väljare.

Du kan omöjligt ha blivit lurad eftersom du köpte fastigheten för det pris som du tyckte att den var värd.
Citera
2020-07-26, 23:14
Medlem
Citat:
Exakt. Sajterna har något slags fantasi. Min lägenhet har de värderat en miljon för högt. Inte en aning var de fått den summan ifrån. Men det finns ingen som kollar på de här värderna alls, bara att strunta i.

Nä, Skatteverkets taxeringsvärden är medvetet lägre än marknadsvärdet. Det har legat mycket politik i dem det senaste seklet. När det fanns fastighetsskatt så baserades den på taxeringsvärdet, och genom att lova låga taxeringsvärden fick politikerna väljare.

Du kan omöjligt ha blivit lurad eftersom du köpte fastigheten för det pris som du tyckte att den var värd.

Jo du har en poäng där. Var ju ett okej pris som jag tyckte där och då.. Mer att jag blivit fundersam när jag läst om husets taxeringsvärde och undrat lite. Tack för bra svar
Citera
2020-07-26, 23:20
Medlem
Gå in och sök upp slutpriser i trakten på Booli. Då kan du få ett hum om vad ditt hus är värt idag. Bäst blir det om du hittar några liknande hus som sålts senaste året i närheten.

En till bra sajt är Maklarstatistik.se där du kan se hur marknaden har gått i din kommun de senaste åren.
Citera
2020-07-26, 23:40
Medlem
Citat:
Gå in och sök upp slutpriser i trakten på Booli. Då kan du få ett hum om vad ditt hus är värt idag. Bäst blir det om du hittar några liknande hus som sålts senaste året i närheten.

En till bra sajt är Maklarstatistik.se där du kan se hur marknaden har gått i din kommun de senaste åren.

Har gjort det en del via Booli som du nämner , men även hemnet. Anmäler mig även till hus runtomkring mig så jag får reda på slutpris, men det är svårt , då 1 hus har pool, men är i sämre skick, ett annat exempel är 1 hus har större tomt , men ingen bra uppvärmning /dålig /dyr uppvärmning , så svårt att hitta likvärdiga fastigheter. Ska dock spana in Maklarstatistik.se . Tack för svar.
Du verkar ha lite koll på det här, vad skulle du säga är det som höjer husets värde mest i bankens ögon. .Bra skick inne?Ute ? Kringbyggnader ?
Vänliga hälsningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in