2020-07-26, 22:04
Medlem
En enkel fråga till till expertpanelen; jag köpte en form med lock för att göra fyrkantigt "toast"-bröd.

Om formen är 10x10cm och 40cm lång, hur kan jag beräkna mängden ingredienser för att bra resultat?

Till att börja med standard vitt bröd, sen får vi se vad jag kan göra om det blir bra.

Tack på förhand.
Citera
2020-07-26, 22:16
Bannlyst
Egentligen får man väl testa sig fram, men 300g mjöl borde räcka för den formen.
Citera
2020-07-26, 22:17
Avslutad
Jag skulle göra en vetedeg på 5 dl vatten, det borde funka. Men prova dig fram.
Citera
2020-07-26, 22:20
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
På 50 gram jäst, 5 dl vätska och ca 800 gram mjöl så blir det lagom till två formar.
Citera
2020-07-26, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag skulle göra en vetedeg på 5 dl vatten, det borde funka. Men prova dig fram.
Vem sjutton räknar storlek på deg utefter deciliter vatten?
Citera
2020-07-27, 11:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Vem sjutton räknar storlek på deg utefter deciliter vatten?
Jag. Tycker det är enklare än att beräkna på mjölmängder. Bagare skulle bli vansinniga på mitt beräkningssätt.
Citera
2020-07-27, 11:27
Bannlyst
Citat:
Jag. Tycker det är enklare än att beräkna på mjölmängder. Bagare skulle bli vansinniga på mitt beräkningssätt.
Det känns totalt ologiskt. Jag ska börja referera till mina degar efter mängden salt.

Formen är perfekt för en 1,5tsk-salt-deg. Kör på det, TS!
Citera
2020-07-27, 11:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Det känns totalt ologiskt. Jag ska börja referera till mina degar efter mängden salt.

Formen är perfekt för en 1,5tsk-salt-deg. Kör på det, TS!

Haha

Jag bakar många olika slags bröd av råg och vete med väldigt olika konsistens, en del fluffiga, en del helt kompakta. Det innebär att brödtypen (och därmed vattenmängden) avgör hur mycket mjöl som ska gå åt till formen för det ska bli avsett bröd.

I mina bakformar blir t.ex ett 3 dl-bröd ett vete-franskbröd, medan när jag gör pumpernickel går det åt 6 dl vatten för att fylla formen, eftersom det är så mycket mjöl i degen som är nästan helt kompakt.

Men jag medger att det är ett besynnerligt beräkningssätt, kanske.
Citera
2020-07-27, 11:39
Bannlyst
Citat:
Haha

Jag bakar många olika slags bröd av råg och vete med väldigt olika konsistens, en del fluffiga, en del helt kompakta. Det innebär att brödtypen (och därmed vattenmängden) avgör hur mycket mjöl som ska gå åt till formen för det ska bli avsett bröd.

I mina bakformar blir t.ex ett 3 dl-bröd ett vete-franskbröd, medan när jag gör pumpernickel går det åt 6 dl vatten för att fylla formen, eftersom det är så mycket mjöl i degen som är nästan helt kompakt.

Men jag medger att det är ett besynnerligt beräkningssätt, kanske.
Vattnet är inte oviktigt i ett recept, men det klassiska är att räkna typen av deg i procent vatten. Vanligt vitt bröd är allt som oftast 65%-degar och ciabata och liknande kalljästa degar är uppe på 70-80%. Mängden deg däremot utgår ifrån mjölet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in