2020-07-26, 22:24
Medlem
Proras avatar
Kan tillägga att höftningar och välgrundade gissningar är bra att träna på, men något som tyvärr inte har någon större plats i svensk skola. Man brukar tala om Fermi-problem, namngivet efter den italienske fysikern:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fermi_problem
Citera
2020-07-27, 17:59
Medlem
Dempa19s avatar
Om man tar snittet av alla äkta spekulationer (Det Hegamon kom med var inte äkta spekulation, för han visste det riktiga svaret. Vilket förstör möjligheten till äkta spekulerande av uppenbara skäl) som förekommit i tråden får vi numret 5 470 km. Vilket inte låter alltför dåligt, men har vi missat något i denna beräkning?
Citera
2020-07-27, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Låt oss börja med att konstatera att jordens omkrets är 4000 mil, vilket betyder att ekvatorn till pol är 1000 mil. Ekvatorn går helt logiskt genom Ecuador. Detta lär som max vara hur långt Anderna sträcker sig norrut. Från Chiles Sydspets till sydpolen kan det nog vara cirka 300 mil. Det skulle ge oss 700 mil.

Och nu ska jag besöka Google för att se hur fel ute jag var. 😁

Anderna går nog hela vägen upp till Colombia som är ett bergsland om jag inte minns fel. Så hela ryggen på Sydamerika är det tror jag.

Så tusen mil är nog inte fel ute en fjärdedel av omkretsen... om man tänker man drar den från sydpolen så hamnar den uppe i Columbia... minus såg... 150 mil... så 850 mil. Den är ju lite krokig med kanske längs med bergskammen.

Men bra resonerat där!! Pluspoäng!!

Jag skall kolla Google jag med...
Citera
2020-07-27, 21:23
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dempa19
Om man tar snittet av alla äkta spekulationer (Det Hegamon kom med var inte äkta spekulation, för han visste det riktiga svaret. Vilket förstör möjligheten till äkta spekulerande av uppenbara skäl) som förekommit i tråden får vi numret 5 470 km. Vilket inte låter alltför dåligt, men har vi missat något i denna beräkning?

Jag visste inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in