2020-07-26, 19:32
Medlem
Dempa19s avatar
Satt i min fåtölj här hemma och började fundera på hur lång bergskedjan Anderna är. Sedan drömde jag mig tillbaks till tiden före smartphones när enkla faktafrågor kunde ge diskussionsmaterial för timmar. Istället för att någon bara googlar fram det och så blir det tyst.

Därför tänker jag nu försöka kombinera de här två. Det vi ska göra är att vi ska lista ut svaret på frågan ”Hur lång är bergskedjan Anderna?” utan att använda sökmotorer av något slag. Spekulativa motivationer av olika slag är istället det vi uteslutande ska använda.

Spontant tror jag själv att den är omkring 2 300 km, det är långt, men inte orimligt långt. Bergskedjor är ju i regel längre än vad man tror, så jag tar därför och lägger till 2 000 km, vilket ger oss 4 300 km. Hoppas någon kan bygga på det här bra och att vi kan lista ut det till slut.
Citera
2020-07-26, 19:36
Medlem
Abradolf-Linclers avatar
Vi kan testa!
Sträcker dom sig genom mer än ett land?
Jag skulle gissa på 1600km!
Fast jämför man med din gissning så förlorar jag nog.
Citera
2020-07-26, 19:48
Medlem
ibutus avatar
Kul trådstart!

Jag vet inte ens om jag har koll på vart Anderna ligger i mer än Peru. Och jag skulle gissa på att Peru inte är enda landet. Så jag drar till med grannländerna Chile och Argentina. Fast om jag minns rätt så är det någon bergskedja i Argentina som heter Patagonien... men det är ju såklart i södra Argentina.

Sen antar jag kedjan zick-zackar en del. Så drar jag till med en gissning på 500 mil...
Citera
2020-07-26, 19:49
Medlem
Dempa19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abradolf-Lincler
Vi kan testa!
Sträcker dom sig genom mer än ett land?
Jag skulle gissa på 1600km!
Fast jämför man med din gissning så förlorar jag nog.

Tror det är fem länder som den sträcker sig genom, varav ett är det extremt avlånga landet Chile. Så 1 600 km låter rätt så kort. Ifall vi tänker oss att det är omkring 1 000 km per land, så blir det 5 000 km.
Citera
2020-07-26, 20:01
Medlem
Abradolf-Linclers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dempa19
Tror det är fem länder som den sträcker sig genom, varav ett är det extremt avlånga landet Chile. Så 1 600 km låter rätt så kort. Ifall vi tänker oss att det är omkring 1 000 km per land, så blir det 5 000 km.
Ja Chile borde man väl nästan kunna jämföra med Sverige i längd tänker jag?
Sverige borde vara över 1000km iallafall, dålig på geografi!
Citera
2020-07-26, 20:01
Medlem
Hegamons avatar
Jag får intrycket att TS spekulation om 230 mil är helt relevant. Då jag försöker se jordgloben från mellanstadiet i huvudet. Jag har varit i området och försöker höfta vad jag vet är 30 mil på kartan. Sedan jämföra det med sträckan jag subtilt har i huvudet. Ja, jag får fram det till 230 mil.

Edit: Jag har svaret och min killgissning var just en killgissning mega deluxe. Jag avslöjar alltså inte om jag sagt rätt eller fel.
Citera
2020-07-26, 20:11
Medlem
Tusen mil, plus minus säg 10%.

Den når ju nästan ända ned i "the screaming sixties" och en bit, säg 10 grader, norr om ekvatorn. Lägg till litet för dess krökning, och vi hamnar på något ganska nära distansen ekvatorn-polen!
Citera
2020-07-26, 20:26
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Tusen mil, plus minus säg 10%.

Den når ju nästan ända ned i "the screaming sixties" och en bit, säg 10 grader, norr om ekvatorn. Lägg till litet för dess krökning, och vi hamnar på något ganska nära distansen ekvatorn-polen!

Här har vi någon som har lite koll i alla fall.
900 mil lång bör den väl kunna vara.
Är det inte så att enbart landet Chile är nästan 400 mil långt?

Bergskedjan är gigantisk i alla fall.
Citera
2020-07-26, 20:43
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Fan det sa dom ju i en podd jag lyssnade på om flygolyckan som skildras i filmen Alive. Naturligtvis har jag glömt. Jag har ingen aning alltså.
Sverige är 157 mil långt....
Skall vi gissa på att Anderna är 180? Typ
Citera
2020-07-26, 21:57
Medlem
Knucklehugss avatar
Kul med killgissningar utan möjlighet att googla. Jag "tror" Anderna sträcker sig från Peru till Argentina, fast är osäker om den når upp till Eucador och Colombia och ja vad ska man dra till med. Det är ju nästan hela Sydamerikas västra sida ummm 400 mil?
Citera
2020-07-26, 22:01
Medlem
Proras avatar
Med sömsmån borde bergskedjan ligga mellan 100 mil och 1000 mil. En tiopotens kan man väl ändå kosta på sig? Nu vet jag inte om den går ända upp till Mellanamerika eller längst ner åt Eldslandet till, men då avståndet från ekvator till pol är 1000 mil per definition får min gissning bli 700 mil.
Senast redigerad av Prora 2020-07-26 kl. 22:34.
Citera
2020-07-26, 22:22
Medlem
hakro807s avatar
Låt oss börja med att konstatera att jordens omkrets är 4000 mil, vilket betyder att ekvatorn till pol är 1000 mil. Ekvatorn går helt logiskt genom Ecuador. Detta lär som max vara hur långt Anderna sträcker sig norrut. Från Chiles Sydspets till sydpolen kan det nog vara cirka 300 mil. Det skulle ge oss 700 mil.

Och nu ska jag besöka Google för att se hur fel ute jag var. 😁
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in