2020-07-26, 14:50
Medlem
Hej jag måste fråga om någon vet vad det kan vara för fel när man får lite avgassmällar från avgassystemet trots att jag har nyligen renoverat toppen med ny topplockspackning och kamrem med vattenpump m,m och även en ny spridare på cylinder 1 och även en ny tändspole på 1 cylinder. Men annars så år bilen bara fint och lite små rycker ibland men den är mycket pigg och drar betydligt mindre soppa än den gjorde före renoveringen av toppen. Har även pratat med dom som har fixat min bil och dom tror att jag har en hel del oförbränt bränsle kvar i katten som gör att den smäller lite i avgasröret. Men tänkte bara höra med er här vad ni tror och det finns inte några felkoder på bilen och bilen är en v70 t5 06 ????
Citera
2020-07-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T5chrille
Hej jag måste fråga om någon vet vad det kan vara för fel när man får lite avgassmällar från avgassystemet trots att jag har nyligen renoverat toppen med ny topplockspackning och kamrem med vattenpump m,m och även en ny spridare på cylinder 1 och även en ny tändspole på 1 cylinder. Men annars så år bilen bara fint och lite små rycker ibland men den är mycket pigg och drar betydligt mindre soppa än den gjorde före renoveringen av toppen. Har även pratat med dom som har fixat min bil och dom tror att jag har en hel del oförbränt bränsle kvar i katten som gör att den smäller lite i avgasröret. Men tänkte bara höra med er här vad ni tror och det finns inte några felkoder på bilen och bilen är en v70 t5 06 ????

Kanske dom satt kamremmen 1 hack fel när dom monterade tillbaka toppen och då stämmer inte tändningen längre.
Citera
2020-07-26, 15:40
Medlem
Telepatisks avatar
Det kan vara vad som helst på en sådan bil. Men läs ut felkoderna så hittar du nog felet.

Citat:
lite små rycker ibland
Ej bra.
Citera
2020-07-26, 16:36
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
tändningen

tror också det är relaterat med antingen tändningen eller kamtider, en gnista kommer i fel tid.
Citera
2020-07-26, 16:59
Medlem
Monterad kamremmen i fel läge, som förste man skrev.
Citera
2020-07-27, 15:50
Medlem
PeterNosters avatar
Vad menar du med renovering av toppen?
Planades den?
Byttes det ventiler.
Citera
2020-07-27, 16:21
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T5chrille

En del verkar uppleva att sådana här fenomen kan försvinna om man rengör spjällhuset (tråkigt arbete på turbomotorer då insuget måste bort först).
Har själv en likadan fast -07 som är chippad och gör likadant (avgassmällar vid gassläpp samt kan rycka ytterst lite ibland när den är kall) men går annars kanon.
Den har dock alltid gjort så här i min ägo under nio år och eftersom den fortfarande går som den ska så har jag aldrig brytt mig.
Citera
2020-07-27, 16:37
Bannlyst
är tänddelar bytta TS , rotor , fördelarlock , tändkablar tändstift

har du 5 tändspolar i den så kolla att spolarnas nummer är lika på alla
Citera
2020-07-27, 22:49
Medlem
Om det är fråga om en förgasarmotor som smäller i avgasröret vid motorbromsning, är det i regel förgasaren som inte är helt stängd vid gaspedalsuppsläpp.
Citera
2020-07-28, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skorpionking
är tänddelar bytta TS , rotor , fördelarlock , tändkablar tändstift

har du 5 tändspolar i den så kolla att spolarnas nummer är lika på alla

Motorn det handlar om har väl inte fördelarlock, rotor, eller tändkablar....?
Citera
2020-07-28, 06:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Motorn det handlar om har väl inte fördelarlock, rotor, eller tändkablar....?

jag har en -99a v70 2,5l turbo med tändkablar och en spole , nyare har 5 separata spolar
Citera
2020-07-28, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skorpionking
jag har en -99a v70 2,5l turbo med tändkablar och en spole , nyare har 5 separata spolar

Så du menar att en 7 år nyare T5 har fördelare rotor tänkkablar....? Vad din -99 har är väl inte nåt bevis eller särskilt relevant för en 2006 T5?

Ta en titt på bilder på en T5-motor från 2006 på t ex Bildelsbasen, och peka ut var dessa delar sitter...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in