• 1
  • 2
2020-07-26, 22:23
Medlem
Jag har dragigt förbi ett tusental kameror med både bil och mc i en fart som som vida överglänser farttgränsen. Ingen har blixtrat eller skickat räkning. Kör man mc behöver man ej bry sig, kör man bil är nedfällt solskydd i kombo med keps och glajjor nog för att klara sig.
Citera
2020-07-30, 14:00
Medlem
M.Goldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Vem skulle sätta upp dessa och varför, menar du?

Väldigt vanligt. Den psykologiska effekten gör skillnad. Fanns tills nyligen i Klaratunneln i Stockholms City. Först med enbart skyltning om det, därefter med attrapper.
Citera
2020-07-30, 14:20
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB-das1
Så fungerade det med de gamla kamerorna (de stora helgråa lådorna, vissa var tomma), men har inte sett någon av den gamla modellen på över 12 år. Undantaget den vid centralbron som används för att kontrollera tågens strömavtagare.

De nya har alla kameror men själva kameran är inte aktiv hela tiden, däremot är hastighetsmätningen alltid aktiv för att föra statistik.

Kollade upp nu, de gamla kamerorna byttes ut 2006.

Stämmer bra detta!

Stod en artikel i något media om detta....
Tydligen är det bara på ett ställe som hantera allt runt inhämtning av bilder och kollar på dom som syndat, och dom har begränsat med tid och personal för att alla skall kunna vara i drift samtidigt, därför är bara ett visst antal igång.
däremot var det vissa ställen där man vet det alltid körs fort och är farliga korsningar där var dom igång jätteofta.

Stod inte rent ut, men mellan raderna kunde man ju tyda detta med stor arbetsbelastning som just detta med att det spottar ut tusentals bilder med MC och ansikten som döljs av solskydd och damstrumpor, kalle anka masker osv... alla bilder som tas måste ju gås igenom manuellt ....
Citera
2020-08-02, 03:43
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
De sätts upp av Vägverket.
Väldigt många kameror är bara tomma skal.
Dessa flyttas sedan runt då och då med jämna mellanrum.
Vissa utsatta sträckor är givetvis prioriterade och där sitter alltid en fungerande kamera.
Anledningen är att en modifierad systemkamera och en studioblixt kostar mycket pengar.
Så var det förr. Har sett dom skifta kamera på E45 men det var mer än 15 år sedan.
Numera är kamerorna uppkopplade och det heter heller inte längre Vägverket.
Citera
2020-08-02, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MetroGoldwynMayer
Man brukar se blixten och höra ljudet fast man har hög musik i bilen, jag har varit med om samma sak, men då blixtrade det till och ljudet kunde man inte missa.Men jag väntade och väntade om det skulle dyka upp något i brevlådan, men det kom inget brev som tur var, det var 110 på en 80 sträcka också.

Så jag tror att du kan sova gott inatt...

Höra ljudet....?

Har då aldrig sett nån skriva om att det skulle höras ljud från fartkamerorna när de fotar, som skulle höras ända in i bilen... Har stått parkerad vid fartkamera, med rutorna nere, när den fotade ett gäng bilar och det hördes inte ett jota i princip.
Citera
2020-08-02, 09:45
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Höra ljudet....?

Har då aldrig sett nån skriva om att det skulle höras ljud från fartkamerorna när de fotar, som skulle höras ända in i bilen... Har stått parkerad vid fartkamera, med rutorna nere, när den fotade ett gäng bilar och det hördes inte ett jota i princip.
Något ljud lär knappast höras om man sitter i bilen och passerar. Dock lär man inte missa blixten när den fotograferar, och de fotar alltid med blixt.

Kamerorna är som jag fattat det alltid på men inte alltid aktiva, men man vet ju inte när och om de är aktiva och fotar. Men även om de fotograferar så är det inte säkert att det kommer en bot i lådan och det kan bero på flera saker. Fotot blir inte tillräckligt bra, eller så hinns det inte med att sända ut påföljden. Vet folk som blivit "tagna" men som aldrig fått någon bot.
Citera
2020-08-12, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
Jag körde förbi en fartkamera på e4an missade den helt då något strulade laddaren till mobilen sitter framotlutad har keps och stora pilotsolgasögon när jag kollar upp ser jag kameran ligger på 120km/h farthållare vet inte vad det var för fsrtgräns där men tippar på 80km/h då det var vid någon avfart korsning ser dock inte om den blixtrar då det är ljust ute vad händer nu?

Det blixtrar till rejält så såg du ingen blixt så skulle jag nog tro att du klarat dig, även om det var dagtid. Har du sedan fastnat på bild så kan det hända att bilden inte är tillräckligt bra för att man skall se om det är du eller inte. Du får vänta och se vad som händer helt enkelt.
Citera
2020-08-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
Jag körde förbi en fartkamera på e4an missade den helt då något strulade laddaren till mobilen sitter framotlutad har keps och stora pilotsolgasögon när jag kollar upp ser jag kameran ligger på 120km/h farthållare vet inte vad det var för fsrtgräns där men tippar på 80km/h då det var vid någon avfart korsning ser dock inte om den blixtrar då det är ljust ute vad händer nu?

Det finns ett enkelt sätt att lösa detta.

1. Hämta ditt körkort.
2. Hämta en sax.
3. Använd saxen för att klippa körkortet.

Du ska vara jävligt glad om det var en kamera du susade förbi och inget barn på vägen.
Citera
2020-08-12, 22:21
Medlem
Citat:
De sätts upp av Vägverket.
Väldigt många kameror är bara tomma skal.
Dessa flyttas sedan runt då och då med jämna mellanrum.
Vissa utsatta sträckor är givetvis prioriterade och där sitter alltid en fungerande kamera.
Anledningen är att en modifierad systemkamera och en studioblixt kostar mycket pengar.

Citat:
Där ser man!

Och 2006 fanns det fortfarande något som hette Vägverket så på så sätt var det ju rätt
Citera
2020-08-20, 21:13
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Jag har dragigt förbi ett tusental kameror med både bil och mc i en fart som som vida överglänser farttgränsen. Ingen har blixtrat eller skickat räkning. Kör man mc behöver man ej bry sig, kör man bil är nedfällt solskydd i kombo med keps och glajjor nog för att klara sig.
Om du gasat förbi 1000 kameror så lär några ha blixtrat! Jag saktar inte heller ner för kamerorna men får ca 20 flashar/år.
Citera
2020-08-21, 15:39
Medlem
miikoss avatar
Om du inte såg någon blixt så var nog inte kameran aktiverad.

Även i dagsjus så syns blixten på långt håll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in