2020-07-26, 01:05
Medlem
Har haft stationär pc, och tänkte fortsätta med det, den höll ca:10 år, behöver den för normalt bruk, email, utskrift, surfa, och kanske spela, vad är framtiden? Vad ska man köpa som inte är omodernt om några år? Vilket märke är bäst?
Citera
2020-07-26, 01:59
Medlem
Bonnatorps avatar
Går att köpa en färdigbyggd för lite vad som helst mellan 4000 och 7000 och klarar sig säkert på det.

Slängde ihop ett förslag på inet som är en riktigt solid grund ifall det ska uppgraderas.
Normalt bruk är inga problem. Den integrerade grafiken i den processorn är något i hästväg, så jag törs nog lova att du kan spela nästan alla spel utom Star Citizen (och andra dåligt optimerade spel) släppta i dagsläget i stadig framerate på den.
Åtminstone på någon grafiknivå.

Men så är det ett bygge som du kan byta till CPU + GPU för 15.000 i maskinen om du vill, och det kommer att göra hela den skillnaden också. Nätaggregatet i de färdigbyggda datorerna kommer inte orka med ett dedikerat grafikkort.
Topprocessorerna i den här serien var ett gigantiskt steg framåt för konsumenter, så det kommer finnas uppgraderingsmarginal i många år. Kan inte tänka mig att 16-kärnigt skulle vara på efterkälken inom 15 år åtminstone.

Går spara kanske 5-600 på SSD och RAM om man är nöjd med halva mängden av båda, och installerar man just ingenting så räcker det gott och väl.
Men vill man ha några spel eller filmer, eller köra flera chromeflikar, så kan det nog vara trevligt. Särskilt om fem år.
Chassi går spara 300 på om man är nöjd med det absolut enklaste, men då är det väntetid leveransen också.

Moderkortet däremot, det kan man egentligen spara 5-700 på om man istället använder B450 med uppdaterat BIOS för Ryzen 3000-processorerna.
Men jag vet inte hur de som ligger på butikshyllorna är. Men det vet de på Inet, eller så åtgärdar de rentav det vid montering.
Så ring och fråga om du gärna vill spara den slanten.
Senast redigerad av Bonnatorp 2020-07-26 kl. 02:07.
Citera
2020-07-26, 08:53
Bannlyst
Olivetti ska du satsa på.
Citera
2020-08-05, 13:47
Medlem
Kollade på Mediamarkt, och vad jag tänkte på är att det skiljer väldigt mycket i storlek mellan stationära datorer av samma prestanda och i samma prisklass.

Spontant vill man ju då självklart välja den mindre, allt annat lika. Men det kanske finns nackdelar då också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in