• 1
  • 2
2020-07-31, 01:33
Medlem
smeden80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Jag vet inte om patronerna är annorlunda nuförtiden, men vi smågrabbar lekte mycket med mauserammunition när jag var liten, 11-12 år ungefär.
En hade en farsa som var hemvärnschef, han fixade lite av varje användbart.
Patron i skruvstäd + hammare och körnare körde vi många gånger, blev aldrig nåt splitter.
Kulan försvann i trägolvet tror jag, såg aldrig till nån efteråt.
En annan kul grej var att lägga en salongsgevärspatron i en stenskreva och drämma till med hammarn.
Fast där undrar jag hur det hade gått om man missat, och slagit till längre fram på patronen.
Då hade det nog varit risk att hylsan splittrats.
Jaja, dumtur hade man många gånger.

Du och dina kompisar hade nog en del tur.. jag hade också en idé om att blåsa av ett par skott med skruvstäd och körnare..Men ångrade mig och gjorde det aldrig. Har du otur så kommer hylsan att öppna sig som en ros och det räcker med ett litet jävla splitter i ögat för att bli blind.

.22LR ska man också ha respekt för. har sett en människa skjuta genom halva telefonkatalogen med den ammon (visserligen på typ 5m avstånd..men ändå),,
Citera
2020-08-01, 00:23
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smeden80
Du och dina kompisar hade nog en del tur.. jag hade också en idé om att blåsa av ett par skott med skruvstäd och körnare..Men ångrade mig och gjorde det aldrig. Har du otur så kommer hylsan att öppna sig som en ros och det räcker med ett litet jävla splitter i ögat för att bli blind.

.22LR ska man också ha respekt för. har sett en människa skjuta genom halva telefonkatalogen med den ammon (visserligen på typ 5m avstånd..men ändå),,

Skulle inte förvåna mig om gamla mauserhylsor hade tjockare gods än dagens kulammunition.
Vi gjorde också smällare genom att ta bort kulan och klämma dit en bit stubintråd med en tång.
Sen tände vi på och kastade omkring oss lite varstans i en hage.
En gång när vi satte oss ner för att snacka skit så råkade jag sätta handen rakt över en sån uppfläkt "ros".
Gick nästan rakt igenom handen, tur att ingen sena gick av.
Citera
2020-08-02, 06:08
Medlem
smeden80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Skulle inte förvåna mig om gamla mauserhylsor hade tjockare gods än dagens kulammunition.
Vi gjorde också smällare genom att ta bort kulan och klämma dit en bit stubintråd med en tång.
Sen tände vi på och kastade omkring oss lite varstans i en hage.
En gång när vi satte oss ner för att snacka skit så råkade jag sätta handen rakt över en sån uppfläkt "ros".
Gick nästan rakt igenom handen, tur att ingen sena gick av.

Man gjorde mycket idiotgrejer när man var liten parvel. Bultsmällare t ex. En mutter och 2st bultar inskruvade från var sin ände. Svavel och fosfor i mitten. Sen kastade man skiten mot en betongvägg och det small ju utav bara helvete..Det är fan tur att man lever idag. Man ska ha väldigt stor respekt för reaktiva kemikalier!

Som "bra att veta" kan jag säga att jag sett min kapten i lumpen demonstrerade styrkan på sprängdeg. Han tog tjeckoslovakisk semtex, en snusprillas storlek, och rullade in i ett par cigarettpapper och körde in skiten i låset på en helt vanlig lägenhetsdörr. I med tändhatt och vridbrytare. "håll för öronen nu pojkar" (och jag tänkte..ja vafan..det smäller väl som en kinapuff eller så..). Men jag höll för öronen och vi hade skyddsglasögon på.

Det sa bara PANG när han vred brytaren. Hela jävla dörren var totalt jävla sönderblåst! Kaffeved!
Senast redigerad av smeden80 2020-08-02 kl. 07:08. Anledning: stavfel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in