Flashback bygger pepparkakshus!
2020-07-26, 21:03
Medlem
Färskost light är ett alternativ till smör för att sedan fylla på med ytterligare pålägg.
Citera
2020-08-03, 22:01
Medlem
Alfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placeboeffekten
Grekisk yoghurt innehåller bara 10% fett och funkar bra i konsistens att bre på mackan istället för smör.
Det går att variera smaken på olika sätt utifrån dina favoritkryddor.
Örtsalt eller lite oregano är gott på.
Eller om du råkar ha färska kryddor hemma, tex basilika.
Grekisk yoghurt var jättebra tips! Det är min nya favorit i stället för smör. Lite som philadelphiaost fast billigare. Sen kan man strö på lite kryddor eller färska örter. Jag ska nog aldrig mer använda smör på bröd. Jag har bara provat Arla 10% grekisk yoghurt, men det är bra. Kanske finns det någon ännu bättre.
Citera
2020-08-03, 22:14
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfrid
Mina favoriter är potatissallad eller rödbetssallad. Vad finns det mer för gott som är nyttigare än smör på brödet, och för att det inte ska bli så torrt?

Tänkaer man på wasa knäcke bröd med mycket fibrer ..

Nåt som jag kan tycka är gott är bara smör, nån god hårdost, ett lager räkost, mosad potatis med nån röra iblandat i mosade potatisen typ skagenröra som man blandar i... allt på mackan

Poängen är smör ost... sen en komponent som du smetar på osten....sen halv mosad potatis som du blandar ihop med nåt.. som tex lapskojs

som ett annat ex smör ost... rostbiff... potatismos blandat med skysås .. på mackan
eller smör ost... skinka.. potatismos med skinkost ..
eller smör ost ... kaviar .. potatismos chunky med dill, gräslök, krossade ägg och kanske nåt mer..

Blir speciellt gott på de runda bröden så du får en rejäl middags macka ;-) dessa bröd
https://www.google.com/search?q=wasa+kn%C3%A4ckebr%C3%B6d&tbm=isch&ved=2a hUKEwjoy83D6v_qAhVSuCoKHVxJDAQQ2-cCegQIABAA&oq=wasa+kn%C3%A4ckebr%C3%B6d&gs_lcp=CgN pbWcQAzICCAAyAggAMgIIADICCAAyAggAMgIIADICCAAyAggAM gIIADICCAA6BAgjECc6BQgAELEDOggIABCxAxCDA VDfFFjMPWDRPmgAcAB4AIABywGIAdsPkgEGMC4xMy4xmAEAoAE BqgELZ3dzLXdpei1pbWfAAQE&sclient=img&ei=_20oX6jQLN LwqgHckrEg&bih=722&biw=1536&rlz=1C1CHBF_svSE892SE8 92#imgrc=slr85GGvFKM6sM

Det är även fritt att lägga till grönsaker typ skivad gurka, paprika, ev tomater, lök osv..beroende på genren macka
Senast redigerad av maxorr 2020-08-03 kl. 22:18.
Citera
2020-11-15, 07:40
Medlem
constants avatar
Hade en period då jag nästan levde på hembakat rågbröd och Wasa Husman med honung som pålägg. Då jag hade nästan fri tillgång till honung fick det funka, och det var faktiskt inte så dumt.

I dag har jag ofta pålägg som inte behöver smör, som flera skivor lagrad ost, rejält med blåmögelost, leverpastej med saltgurka, kokt skivat eller stekt ägg med majonnäs eller varför inte endast lite majonnäs?
Citera
2020-11-15, 07:58
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Igår drog jag på lite skånsk senap istället för smör, med skinka, kalkon, ost och makrillfilé som pålägg.. Helt ok..
Citera
2020-11-15, 11:09
Medlem
Sladdarens avatar
Matolja som man ev använder redning till och mer salt skulle väl funka?
Har ingen aning ...
Citera
2020-11-15, 11:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Matolja som man ev använder redning till och mer salt skulle väl funka?
Har ingen aning ...
Du får gärna förklara mer.
Citera
2020-11-15, 11:29
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du får gärna förklara mer.

Ja vanlig matolja oliv tex.. sen ljus maizena redning (tjocknar till sig) och salt och ett litet uppkok..Kan ju smaka pyton eller funka som ersättning till smör, jag vet inte.. kanske separerar sig
Citera
2020-11-15, 12:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja vanlig matolja oliv tex.. sen ljus maizena redning (tjocknar till sig) och salt och ett litet uppkok..Kan ju smaka pyton eller funka som ersättning till smör, jag vet inte.. kanske separerar sig
Vad skulle vitsen med det vara? Godare?
Citera
2020-11-15, 13:20
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Vad skulle vitsen med det vara? Godare?

Nä, jag använder smör, TS ville ha nåt som ersätter smör på smörgås och jag svarade
Smör är inte alls onyttigt i min värld som vissa påstår, det går inte byta upp sig från smör anser jag, det är omöjligt, smör är smör
Citera
2020-11-15, 13:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Nä, jag använder smör, TS ville ha nåt som ersätter smör på smörgås och jag svarade
Smör är inte alls onyttigt i min värld som vissa påstår, det går inte byta upp sig från smör anser jag, det är omöjligt, smör är smör
Och som svar på det berättade du att du reder matolja och har på smörgåsen?
Citera
2020-11-15, 13:25
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Och som svar på det berättade du att du reder matolja och har på smörgåsen?

Nä jag har det inte på smörgåsen, alldrig provat, en idé bara som failar eller funkar för ämnesstartaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in