2020-07-25, 11:28
Medlem
peterZiipens avatar
Stark pjäs man kan göra en s.k. 'fork' med - en dubbelattack. Ett klassiskt exempel som ofta funkar mot nybörjare är att man ställer motståndarens kung i schack med sin springare (häst) , samtidigt som man exempelvis attackerar hens dam. Vilket resulterar i att motståndaren måste flytta sin kung och att man då kan plocka damen.
Citera
2020-07-25, 12:28
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Hästarna kan vara riktigt vassa och farliga om man vet hur man ska använda dem. Bra sätt att både slå ut drottningen och tornen. Om kungen står på tex vit och även motståndarnas drottning Så är det ett gyllene läge att slå till med hästen om den är i närheten och inte kan slås ut direkt vid attack. Drottningen Kan ju inte gå som en häst.

Hästen är också bra för att locka ut kungen i matt. Ibland kan man få kungen i matt 2-3 ggr i rad . Är man skicklig kan man försöka styra kungen mot starka pjäser ( återigen drottningen och tornen) för att sedan slå ut dem.

Edit rekommenderar dig att ladda ner appen chess.com de har en massa gratis videos hur man kan förbättra sitt spel . Även videos hur man använder de enskilda pjäserna.

Ett klassiskts drag är ju att försöka ta sin häst tex om man är vit och komma till c7 om motståndarens torn är instängd. Då sätter man kungen i matt ( om då inte drottningen är där) så får man ut tornet .
lichess har betydligt mer gratismaterial än chess.com
Citera
2020-07-25, 13:01
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Dom som har sina hästar hemma lurar snart ut hur springarna kan användas.

Träna på, spela igenom gamla partier, helst med förklaringar.
Citera
2020-07-25, 13:02
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Att vi skall kalla pjäsen för springare. Är det det du menar?
Föredrar termen "häst". Springar och löpare är ju mer eller mindre synonymer trots att de beskriver olika spelpjäser. "Häst" och "löpare" blir mer tydligt.
Citera
2020-07-25, 13:32
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Föredrar termen "häst". Springar och löpare är ju mer eller mindre synonymer trots att de beskriver olika spelpjäser. "Häst" och "löpare" blir mer tydligt.

Håller med. Jag brukar också säga "häst". Som sagt så är namnen springare och löpare alldeles för lätt att blanda ihop. Speciellt för en nybörjare.
Citera
2020-07-25, 13:48
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisagomman
Den får gå två steg fram och ett åt sidan. Ett L som någon skrev. En jättebra pjäs iom att den kan gå åt lite olika håll med.

Den får även gå ett steg framåt eller bakåt och sen två steg åt sidan.
Citera
2020-07-25, 14:05
Medlem
Proras avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Håller med. Jag brukar också säga "häst". Som sagt så är namnen springare och löpare alldeles för lätt att blanda ihop. Speciellt för en nybörjare.

Jag har också undrat över de närmast synonyma begreppen ''löpare' och 'springare'.

Snabbsnokande på nätet ger vid handen att 'springare' är ett lån från tyskan, där verbet 'springen' betyder 'hoppa'. En hoppare helt enkelt, vilket passar bra med tanke på hur den kan röra sig. 'Häst' tycker jag är vettigast. Eller kanske som 'knight' på engelska. Vet ej om det skulle översättas till 'knekt' eller riddare' på svenska. Skulle nog föredra 'riddare'.

Löpare heter, som säkert är bekant, 'bishop' på engelska, vilket känns mer korrekt med tanke på hur pjäsen är utformad, med stiliserad mitra och allt.

Lite märkligt verkar löparen heta 'fou' på franska, vilket jag tolkar som 'narr' (hovnarr?), medan den på italienska och spanska har ett namn som jag tror skulle kunna översättas med någon form av underofficer på svenska.
Citera
2020-07-25, 14:15
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
I synnerhet om du spelar igenom nedtecknade partier, va ?.

Väx upp, och använd korrekta termer.
Det är bara barn som använder ordet häst i schacksammanhang.
Citera
2020-07-25, 14:25
Medlem
Springaren är bra vid låsta positioner men något sämre i ett öppet spel varför dess värde oftast är störst i början och sedan sjunker ju längre spelet pågår.
Citera
2020-07-25, 14:37
Medlem
lisagommans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Den får även gå ett steg framåt eller bakåt och sen två steg åt sidan.

Nä? Två steg åt sidan å en upp? Aldrig hört om de du nämner.
Citera
2020-07-25, 14:45
Medlem
Från Wikipedia för er som inte har förstått hur en springare kan gå....

”Springaren kan antingen flyttas två steg uppåt eller nedåt på schackbrädet, och sedan ett steg höger eller vänster, eller först två steg åt höger eller vänster och sedan ett steg uppåt eller nedåt (alltså i form av bokstaven L). Springaren är den enda pjäsen som får hoppa över andra pjäser, både de på det egna och de på det andra laget, i sitt drag. Därför kan motståndaren inte ställa någon pjäs emellan springaren och sin egen kung, ifall springaren schackar kungen. Springarens rörelsemönster ändras inte då den ska ta en pjäs, såsom böndernas gör.”

Det är med andra ord en högt mobil enhet som med fördel kan användas till (som redan nämnts) att gaffla ut torn, damer, löpare. Eller att sätta kungen i matt.

När jag spelar brukar jag öppna för att ta kontroll över mitten av spelbrädet då det ger fördelar att kunna slå motståndaren.

Dessutom, i min taktik är det bra att flytta upp springarna så fort som möjligt så att exempelvis min bonde i mitten får skydd samtidigt som jag kan slå fiendens bonde, samt blockera viktiga platser i kombination med exempelvis bönder.

Mitt råd är att du faktiskt börjar använda hästarna som de redskap de är istället för att offra dina hästar som om de vore bönder.

Har spelat schack sen jag var ca 7 år med min farsa men det är mest hobby eller tidsfördriv.
Citera
2020-07-25, 14:58
Medlem
Spelar du bullet kan hästarna vara riktigt bra tidsdödare i slutet då de kan vara irriterande som fan, att som kundg gå ett steg mot den attackerade hästen är ett nybörjardrag, det resulterar att hästen kan schacka dig igen och vid lite tid kvar kan det vara extremt irriterande speciellt om du redan ligger under med några sekunder. Spelar regelbundet bullet och ultrabullet på lichess.org som bästa schacksajten.

Ett spel där din tankeverksamhet verkligen ställs på prov är HORDE.
Senast redigerad av Helosan2 2020-07-25 kl. 15:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in