2020-07-24, 22:44
Medlem
olasvenssons avatar
I Finland heter deras motsvarighet till Systembolaget Alko, vilket låter rimligt. Ordet Systembolaget suger fett. Tänk om en neger kommer till Sverige och letar efter alkohol. Negern ser skylten Systembolaget och då tänker negern på ordet "system" och det kan handla om att tipsa på travsport i olika system. Alko förstår negern att det handlar om Alkohol.

Vad kommer ordet Systembolaget ifrån? Spritbolaget eller Alkoholbolaget verkar vara ett bättre ord enligt mig. Vad tycker du?
Citera
2020-07-24, 22:48
Medlem
Det är antagligen en kommunistisk kvarleva. ”Systemet bestämmer om och hur du ska skaffa din alkohol”.

Detta borde ha avskaffats för länge sen.
Citera
2020-07-24, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Vad kommer ordet Systembolaget ifrån? Spritbolaget eller Alkoholbolaget verkar vara ett bättre ord enligt mig. Vad tycker du?

"Namnet "Systembolaget" kommer sig av att man bolagiserade krogverksamheten och satte brännvinsförsäljningen i system. Snart sprids Göteborgssystemet till fler orter, som Hudiksvall, Lund och Stockholm, och 1870 beslutar riksdagen att all vinst ska gå till staten"

Nej
Citera
2020-07-24, 23:00
Medlem
TS har rätt, det är ett jäkligt besynnerligt namn. Norska "Vinmonopolet" förklarar bättre vad handlar om. Finska ALKO är klockrent också, inte ens en full finne kan missuppfatta det.
Citera
2020-07-24, 23:09
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
TS har rätt, det är ett jäkligt besynnerligt namn. Norska "Vinmonopolet" förklarar bättre vad handlar om. Finska ALKO är klockrent också, inte ens en full finne kan missuppfatta det.

Jag håller med! Jag kan till och med tycka att norrbaggarna har mer rätt här, eftersom att det är just ett monopol. Det rätta i Sverige borde vara att föra in båda grannländer och döpa bolaget till alkoholmonopol, för det är ju precis vad det är.
Citera
2020-07-24, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morotstunga
"Namnet "Systembolaget" kommer sig av att man bolagiserade krogverksamheten och satte brännvinsförsäljningen i system. Snart sprids Göteborgssystemet till fler orter, som Hudiksvall, Lund och Stockholm, och 1870 beslutar riksdagen att all vinst ska gå till staten"

Nej

Tack, jag har funderat länge på vad namnet härstammar ifrån.
Nu kan jag sova igen 😜
Citera
2020-07-24, 23:26
Medlem
BucNasty-s avatar
Borde väl heta Alkoholaffär
Citera
2020-07-25, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurik
Tack, jag har funderat länge på vad namnet härstammar ifrån.
Nu kan jag sova igen 😜

Och när du vaknat kan du läsa den här boken. En djupdykning i flaskan som innehåller en hög halt av svensk alkoholpolitik;

https://www.adlibris.com/se/bok/absolut-historien-om-flaskan-9789113055626?gclid=CjwKCAjwsO_4BRBBEiwAyagRTbLTlM rzjv5w8EIe5R-fciNt__B RSsZh8LI7Xd6fkUBIo-CiXLKTBBoChKwQAvD_BwE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in