2020-09-26, 20:57
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Blir det lika många tävlingar då?
Citera
2020-09-26, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Blir det lika många tävlingar då?

Ja, som jag förstår det ligger samma tävlingsdatum med samma discipliner som för Östersund och Annecy kvar men byter bara ort.

Kan tycka att det är konstigt och inte särskilt effektivt att ha två tävlingsdagar, fyra dagars uppehåll, och sen tre tävlingsdagar till på samma ort. Är ju världens chans enligt mig att sprida ut loppen lite mer och ha ett kön per dag tävla istället exempelvis. I Kontiolahti blir det distans dag 1, sprint dag 2 och sedan vilodagar dag 3-5. Även i Hochfilzen blir det massa vilodagar mitt i allt, men där är det tre tävlingar x2 så ett break mitt i är inte lika störande där.

Frågan alla ställer sig är väl om Bettan blir den stora vinnaren med två tävlingshelger på sin friplats nu när man är kvar på samma plats? Alternativet tävlingsmässigt är ju.. ingenting typ. Grymt år att ha friplats om så blir fallet.
Citera
2020-09-26, 23:34
Medlem
I övrigt: Må det inte bli 2x tävlingshelger i typ Oberhof. Kontiolahti var väl näst värsta scenariot, men låt gå första helgerna när man är svältfödd. Gärna fler tävlingar i Ruhpolding och Kollen däremot.
Citera
2020-09-26, 23:36
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
I övrigt: Må det inte bli 2x tävlingshelger i typ Oberhof. Kontiolahti var väl näst värsta scenariot, men låt gå första helgerna när man är svältfödd. Gärna fler tävlingar i Ruhpolding och Kollen däremot.

Vad har du emot Oberhof? Vädret?
Citera
2020-09-26, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Vad har du emot Oberhof? Vädret?

Ja, vädret och ständigt återkommande snöbrist. Trist bana också(kanske för att den ofta är nedkortad?).
Citera
2020-09-28, 11:18
Medlem
cyberkalles avatar
Den gamle tränaren Wolfgang Pichler fick en hjärtinfarkt under en cykeltur igår, enligt tidningen så ska dom ha återupplivat honom och att han ådrig sig svåra skador i huvudet.
https://www.bild.de/regional/muenchen/muenchen-aktuell/waging-biathlon-legende-nach-sturz-wiederbelebt-73136056.bild.html
Citera
2020-09-28, 12:39
Medlem
ingetbranicks avatar
Riktigt tråkiga nyheter, men inte jätteoväntat. Pichler har länge sett ut som att han har högt blodtryck, och så det lätt koleriska humöret till det. Bara att hoppas att denne fantastiske tränare som gjort så mycket för skidskyttesporten i stort och i Sverige i synnerhet tillfrisknar utan men.

Citat:
Wolfgang Pichler vårdas på sjukhus

Den tidigare skidskyttetränaren Wolfgang Pichler vårdas på sjukhus för allvarliga hjärtproblem, enligt
Aftonbladet.

Tyske Pichler fick problem under ett träningspass och läget ska vara allvarligt men stabilt.

-Han är en stor ledare inom svensk idrott med en enorm passion för allt
han tagit sig an. Nu är våra tankar med honom och vi hoppas på snar bättring, säger SOK:s Peter Reinebo till AB.

Pichler var svensk tränare under många år och har firat stora framgångar.
Citera
2020-09-28, 12:55
Medlem
Kämpa Wolfgang!
Citera
2020-09-30, 17:21
Medlem
Hur ser det ut att åka till kontiolahti som svensk? Eller publik över huvud taget.

Förra året skulle jag äntligen ta mig till Östersund för att se en skidskyttetävling men låg i influensa precis då.

Känns roligare att åka till Finland och se dom gå på riktig snö och snöigt landskap istället för typ tyskland med konstsnö och regn, massa resande, och massa jävla tyskar.
Citera
2020-09-30, 17:29
Medlem
Wolfgang pichker vårdas i konstgjord koma.

Han har alltså inte slagit i huvudet.

Pga att de återupplivar honom gissar jag på att han varit utan syre för länge och då dragit på sig hjärnaskada.
Citera
2020-09-30, 18:19
Medlem
JSM-GTOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandont
Hur ser det ut att åka till kontiolahti som svensk? Eller publik över huvud taget.

Förra året skulle jag äntligen ta mig till Östersund för att se en skidskyttetävling men låg i influensa precis då.

Känns roligare att åka till Finland och se dom gå på riktig snö och snöigt landskap istället för typ tyskland med konstsnö och regn, massa resande, och massa jävla tyskar.

Som det ser ut nu finns det planer på att de ska ta in begränsat med publik i Kontiolax, men det är förstås oklart ännu i dagsläget, precis som med allt annat också.

Om du har ett negativt covid-19-test som är tre dygn färskt, så borde det väl gå. Men sen om du ska vara där mer än tre dygn så måste du ju ta ett nytt test. Just nu är det ju karantän som gäller, men jag menar det som kommer att gälla sen fom. 23.11. Sen kan de ju ändra allt tills dess och så…
Citera
2020-09-30, 19:30
Medlem
JSM-GTOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
I Österrike har man beslutat om nya restriktioner (eller kanske mjukat upp tidigare restriktioner) och för evenemang så tillåter man max 3000 personer på läktare (numrerade platser men namn- och adressuppgifter) och max 100 i rörlig publik för utomhusevanemang (skall gälla för hela vintern). Det betyder att världscupen i Hochfilzen som är planerad till 11-13 december kommer att kunna arrangeras med då 3000 personer på läktaren och 100 personer längs med banan/spåret.

https://www.ski-nordique.net/biathlon-seulement-100-spectateurs-a-hochfilzen.6332506-72348.html

På Hochfilzen WC hemsida står det nu att de inte kommer att ta in någon publik.

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

I Oberhof satsar man än så länge på att ha publik, 10 000 pers, altså mindre än hälften av kapaciteten. Corona-läget har väl varit ganska bra i de trakterna nu på sistone. De tror själva att de ska få Ruhpoldings tävlingar också om det blir så. De tror att IBU och skidskyttarna vill få smakprov på hur de förändringar och förbättringar som har gjorts där inför VM 2023 funkar sen i praktiken.

Om de sen ska välja ett av dem och köra två veckor på samma ort, så tror jag själv att om det är ungefär coin flip mellan dessa två när allt har vägts in, så ser nog kostymnissarna i kabinetten till att det blir Oberhof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in