2020-07-24, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Jag har en bil som gått nära 30000 mil. Nu har den servats och de upptäckte flera fel, bromsrör är rostigt, inre styrled glapp (ev styrväxeln), läckage från drivaxeln, torkarblad går bara på högsta hastighet, är det vettigt att reparera den? Jag gillsr ju bilen men att lägga ner kanske över 10000 på bilen känns rätt onödigt. Vad tror ni att det kan kosta?

Lämna in bilen till en verkstad och be om en offert. Sätt en gräns för dig själv vad du anser att det är värt att reparera bilen för. Håller bilen i ett år till så se reparationskostnaderna som en driftskostnad för bilen under det året. Hur mycket kan du tänka dig att betala per månad för bilen det närmsta året och vad blir alternativkostnaden om du skaffar en ny bil? Blir det billigare för dig att reparera bilen och ha den ett år till eller blir det billigare för dig att köpa en ny bil?

Du kommer aldrig att få tillbaka pengarna när du reparerar en gammal bil utan du får jämföra den kostnaden med vad du tjänar på att reparera bilen kontra att köpa en ny bil. Blir det billigare att reparera och ha bilen ett år till så skulle jag lätt kosta på bilen det.
Citera
2020-07-24, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dapperman69
Vad dillar du om? Jag hade aldrig gjort det jobbet för en tusenlapp svart. Och kan du visa mig var det sitter en packning/packbox på en drivaxel? Internetmekaniker...

Jag syftade på delkostnaden om jag gjort det på min egen bil.

Senast förra veckan bytte jag en packbox vid vänster bak drivaxel då det läckte olja ur bakaxeln, detta dock en bakhjulsdriven bil med stel axel.
Citera
2020-07-24, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteAlltid
Lämna in bilen till en verkstad och be om en offert. Sätt en gräns för dig själv vad du anser att det är värt att reparera bilen för. Håller bilen i ett år till så se reparationskostnaderna som en driftskostnad för bilen under det året. Hur mycket kan du tänka dig att betala per månad för bilen det närmsta året och vad blir alternativkostnaden om du skaffar en ny bil? Blir det billigare för dig att reparera bilen och ha den ett år till eller blir det billigare för dig att köpa en ny bil?

Du kommer aldrig att få tillbaka pengarna när du reparerar en gammal bil utan du får jämföra den kostnaden med vad du tjänar på att reparera bilen kontra att köpa en ny bil. Blir det billigare att reparera och ha bilen ett år till så skulle jag lätt kosta på bilen det.
Jag har sedan tidigare bytt ut katalysator, dyrt, koppling, dyrt, och förbrukningsdelar som bromsklossar, bromsskivor med mera. Den går ju bra men jag kör mycket runt 3000 mil om året, så det lär ju dyka upp nya fel även om jag reparerar nu. Att lägga ner kanske 10-15 000 på att reparera en bil som kanske är värd 15-20000 känns inte helt ekonomiskt. Självklart blir det dyrare att köpa en ny bil, el begagnad, men det blir ju dyrt att gång på gång reparera den också.
Citera
2020-07-24, 10:39
Medlem
Citat:
Jag har sedan tidigare bytt ut katalysator, dyrt, koppling, dyrt, och förbrukningsdelar som bromsklossar, bromsskivor med mera. Den går ju bra men jag kör mycket runt 3000 mil om året, så det lär ju dyka upp nya fel även om jag reparerar nu. Att lägga ner kanske 10-15 000 på att reparera en bil som kanske är värd 15-20000 känns inte helt ekonomiskt. Självklart blir det dyrare att köpa en ny bil, el begagnad, men det blir ju dyrt att gång på gång reparera den också.

Det är hela tiden en avvägning. Man kan ju tycka man har bytt ut en herrans massa saker och då kan det ju svida att göra sig av med den.. Bara för att man köper en likvärdig begagnad bil är det ju inget som säger att den inte kommer krångla. Men såklart är bilen värd 20 000 ska inte laga den för 25. Det är väl det man kan säga säkert.

Av det du räknar upp känns det som mycket är nytt så den borde gå ett tag sen. Men man vet aldrig. Det är det enda som är säkert
Citera
2020-07-24, 10:53
Medlem
hesons avatar
Citat:
Att lägga ner kanske 10-15 000 på att reparera en bil som kanske är värd 15-20000 känns inte helt ekonomiskt. Självklart blir det dyrare att köpa en ny bil, el begagnad, men det blir ju dyrt att gång på gång reparera den också.
Nja. Utan reparationerna är din bil värd ca 3000:- (med tur kan du hitta någon hobbymek på blocket som vill ge mer) med reparationerna är den värd 20'000:- igen.

Styrväxeln kan vara 1 timmes jobb att byta, men kan också vara 5 timmar beroende på bil, med lite otur är hydraulkopplingarna förbrukade och det blir merjobb.

Om besiktningen släppte igenom styrväxeln så lämna in för offert på bromsrören (måste fixas) och packboxen till drivaxeln (bör bytas) (kan vara dyr att byta för framvagnen måste isär och då kan annat hoprostat gå sönder).
Citera
2020-07-24, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Nja. Utan reparationerna är din bil värd ca 3000:- (med tur kan du hitta någon hobbymek på blocket som vill ge mer) med reparationerna är den värd 20'000:- igen.

Jo men lite så. En bil som inte funkar eller inte är besiktigad är ju nästan så man får skänka bort.
Citera
2020-07-24, 11:08
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Toyota är av outgrundlig anledning eftertraktade, folk tror att de aldrig går sönder vilket vi har bevis för här är felaktigt. Men det är lätt att sälja toyota, de är överprisade för att folk vill ha dom. Sälj istället för laga, om man inte kan skruva själv skall man inte ha en så gammal bil för det kommer nya fel hela tiden som kostar pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Håller med. Gamla Corollor och sånt är ofta för dyra. Toyota är säkert bra och jag tror inte det är ogrundat men lite övervärderade är de allt.

Till TS. Typiska grejer som är ganska "enkla" på så sätt att man vet vad det är och det blir säkert bra om man fixar det. Lite oklart med styrväxeln dock. Har du inte tänkt göra något själv kan det dock bli dyrt så man får fundera lite. Sen kan man väl resonera som så att det förmodligen går att köra en bra bit utan problem

Toyotor är generellt väldigt bra och pålitliga men precis som alla bilar så behöver de löpande underhåll. Det mesta TS talar om här är ju förslitningssaker.

Kan man skruva själv så är ju mycket vunnet. Men för det första så ska man ju kunna, för det andra så ska man ha någonstans att stå. Detta är inget jag hade gett mig på själv f f a inte om jag inte har mycket gott om tid samt en lift inomhus.
Citera
2020-07-24, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Toyotor är generellt väldigt bra och pålitliga men precis som alla bilar så behöver de löpande underhåll. Det mesta TS talar om här är ju förslitningssaker.

Kan man skruva själv så är ju mycket vunnet. Men för det första så ska man ju kunna, för det andra så ska man ha någonstans att stå. Detta är inget jag hade gett mig på själv f f a inte om jag inte har mycket gott om tid samt en lift inomhus.

Ja med "enkla" menar jag inte att det är superenkelt. Mer att liksom man vet vad man ska göra och att det blir bra (antagligen) Det är liksom inte lysande varningslampor hit och dit som man inte vet vad det beror på osv.
Citera
2020-07-24, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det är hela tiden en avvägning. Man kan ju tycka man har bytt ut en herrans massa saker och då kan det ju svida att göra sig av med den.. Bara för att man köper en likvärdig begagnad bil är det ju inget som säger att den inte kommer krångla. Men såklart är bilen värd 20 000 ska inte laga den för 25. Det är väl det man kan säga säkert.

Av det du räknar upp känns det som mycket är nytt så den borde gå ett tag sen. Men man vet aldrig. Det är det enda som är säkert

Det är aldrig en lönsam affär att äga en bil. Köper man en bil för 15-20 000kr vet man att det är pengar man aldrig får igen. De reparationer man utför på den bilen är inte heller något man får tillbaka utan det håller bara bilens värde uppe. Varje ny reparation blir hela tiden en avvägning kring hur länge man tänkt ha bilen kvar och när det är läge att köpa en ny bil. Den dagen man inte längre vill göra nödvändiga reparationer på den får man sälja den som en GDS-bil för någon tusenlapp eller två.
Citera
2020-07-24, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteAlltid
Det är aldrig en lönsam affär att äga en bil. Köper man en bil för 15-20 000kr vet man att det är pengar man aldrig får igen. De reparationer man utför på den bilen är inte heller något man får tillbaka utan det håller bara bilens värde uppe. Varje ny reparation blir hela tiden en avvägning kring hur länge man tänkt ha bilen kvar och när det är läge att köpa en ny bil. Den dagen man inte längre vill göra nödvändiga reparationer på den får man sälja den som en GDS-bil för någon tusenlapp eller två.

Jo precis.
Citera
2020-07-24, 13:07
Medlem
Sugminhalals avatar
Citat:
Jag har lämnat in bilen på Speedy förut för att de skulle titta på styrleden, då sa de att det var styrväxeln som var glapp, det skulle bli rätt dyrt att fixa. De rådde mig då att besikta bilen vilket jag gjorde, de sa där att det var glappt men att det var ett mindre fel tyckte han. Nu på servicen sade de att det var glapp i styrleden, så nu vet jag inte vad jag ska tro. Styrväxeln tror jag skulle kosta drygt 7000-8000 på Speedy. Garanterat dyrare på Toyota.
Skönt att du skriver "besikta" och inte "besiktiga"... besiktningsmannen har inget att tjäna på att föreslå en dyr åtgärd på ett icke-fel. Säger han att det är ett mindre fel stämmer det säkert. Du fick inte anmärkning på styrleden? Slits inte däcken ojämnt? Drar inte bilen iväg åt ena eller andra hållet helt plötsligt vid körning rakt fram? Har du inte ett jättestort "dödläge" i ratten, alltså att du kan vrida ratten mycket utan att hjulen svänger? Hur känns bilen att köra, är det svårt att hålla kursen ? Är den "orolig" rakt fram men stabil i kurvor?

Utan att ha kört bilen är det svårt att veta, men på besiktningen brukar de snarast vara överdrivet noga hellre än att godkänna något halvskumt.

Tror också att för varje styrväxel som behöver bytas går det nog tusen styrleder. Börja med det billigaste.
Citera
2020-07-24, 13:17
Medlem
Strongmanx2s avatar
Jag har alltid kört äldre bilar som rullat långt, det blir billigast i längden ifall man utför de enklare reparationerna själv.

I ditt fall får du göra mer forskning kring hur dyrt det kommer bli för dig att lämna in bilen på en verkstad/svartmek kontra köpa en snarlik bil i samma prisklass.

Det positiva att laga äldre/slitna bilar är att du vet vilka fel bilen har samt hur den beter sig, när du köper en begagnad bil har du inte en aning vad som kan tänkas gå sönder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in