Citat:
Ursprungligen postat av
susanlynette
Jag har lämnat in bilen på Speedy förut för att de skulle titta på styrleden, då sa de att det var styrväxeln som var glapp, det skulle bli rätt dyrt att fixa. De rådde mig då att besikta bilen vilket jag gjorde, de sa där att det var glappt men att det var ett mindre fel tyckte han. Nu på servicen sade de att det var glapp i styrleden, så nu vet jag inte vad jag ska tro. Styrväxeln tror jag skulle kosta drygt 7000-8000 på Speedy. Garanterat dyrare på Toyota.
Skönt att du skriver "besikta" och inte "besiktiga"...

besiktningsmannen har inget att tjäna på att föreslå en dyr åtgärd på ett icke-fel. Säger han att det är ett mindre fel stämmer det säkert. Du fick inte anmärkning på styrleden? Slits inte däcken ojämnt? Drar inte bilen iväg åt ena eller andra hållet helt plötsligt vid körning rakt fram? Har du inte ett jättestort "dödläge" i ratten, alltså att du kan vrida ratten mycket utan att hjulen svänger? Hur känns bilen att köra, är det svårt att hålla kursen ? Är den "orolig" rakt fram men stabil i kurvor?
Utan att ha kört bilen är det svårt att veta, men på besiktningen brukar de snarast vara överdrivet noga hellre än att godkänna något halvskumt.
Tror också att för varje styrväxel som behöver bytas går det nog tusen styrleder. Börja med det billigaste.