2020-07-23, 19:56
Medlem
Jag har en bil som gått nära 30000 mil. Nu har den servats och de upptäckte flera fel, bromsrör är rostigt, inre styrled glapp (ev styrväxeln), läckage från drivaxeln, torkarblad går bara på högsta hastighet, är det vettigt att reparera den? Jag gillsr ju bilen men att lägga ner kanske över 10000 på bilen känns rätt onödigt. Vad tror ni att det kan kosta?
Citera
2020-07-23, 19:58
Medlem
Inget av det där lät speciellt dyrt eller svårt att reparera. Vad är det för bil? Känner du kanske någon som är skruvkunnig och kan hjälpa dig billigare än verkstaden?

Svårt att säga exakt då man inte vet vad det är för bil, men ungefär:

- Bromsrör kan bytas som förebyggande underhåll, kostar väl mellan 100 och 300 kr beroende på hur lång bit som måste bytas.
- Inre styrled kostar väl 2-300 kr
- Styrväxel är svindyrt att köpa en ny men går att hitta på skroten i bra skick för någon femhundring.
- Läckage från drivaxel, säkerligen någon dålig packning/packbox, kostar väl en 50-lapp
- Torkarproblemet är lite mer svårdiagnostiserat när man inte vet vad det är för bil, men kan ju vara något relä som kostar hundringen eller så.

Alltså, du kan byta allt utom möjligen styrväxeln för under 1000 kr. Inget att skrota bilen för.
Senast redigerad av MrBean96 2020-07-23 kl. 20:02.
Citera
2020-07-23, 19:58
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Jag har en bil som gått nära 30000 mil. Nu har den servats och de upptäckte flera fel, bromsrör är rostigt, inre styrled glapp (ev styrväxeln), läckage från drivaxeln, torkarblad går bara på högsta hastighet, är det vettigt att reparera den? Jag gillsr ju bilen men att lägga ner kanske över 10000 på bilen känns rätt onödigt. Vad tror ni att det kan kosta?

Be en verkstad eller två om estimat?
Citera
2020-07-23, 20:12
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette

Det väsentliga är vad det är för bil. Kostnad kontra värde.
Citera
2020-07-23, 20:15
Medlem
Kennethkvartings avatar
En fråga man måste ställa sig en sån här gång:

-Vad skulle det kosta att byta till en annan, nyare bil med motsvarar bruksvärde som din nuvarande bil?

Säg att din bil skulle betinga ett värde på 15000 om allt var fixat på den, ja det är väl klart det känns surt att måsta slänga ut 10000 på den, men om du ska köpa en nyare bil kanske du måste hosta upp 50 lakan, och då finns det inget som säger att inte den bilen kommer behöva repareras för 10000 inom nåt år.

Att tänka på.
Citera
2020-07-23, 20:15
Medlem
yz44s avatar
30.000 mil kan vara en väldigt hög körsträcka för en bil eller bara en hög körsträcka beroende av vad det är för bil det handlar om och hur den har använts samt hur underhållet sett ut.

Det blir olönsamt att reparera bilen när kostnaden överstiger bilens värde i reparerat skick.
Citera
2020-07-23, 20:23
Medlem
Sälj den privat till någon som renoverings-/reparationsobjekt eller rent av som reservdelsbil.
Att lämna in till verkstad för att få felen åtgärdade anser jag är uteslutet.
Allra bäst att är att reparera bilen själv, men det alternativet verkar du inte trakterad av.
Förstår din ambivalens, och du är långt ifrån ensam om att befinna dig i din situation.
Citera
2020-07-23, 20:32
Medlem
grisgubbens avatar
Som seriös bilverkstad brukar man avråda från reparationer när reparationskostnaden överstiger halva bilens värde. Vad är det för bil du har och hur är skicket på den i övrigt?
Citera
2020-07-23, 20:39
Medlem
Om det gäller en vanlig bruksbil är det aldrig värt att laga rost. Utom möjligtvis på utbytbara detaljer.
Citera
2020-07-23, 20:47
Medlem
Facades avatar
1. Du gillar bilen
2. Den har antagligen aldrig svikit dig
3. Allt förutom vindrutetorkarna tillhör helt vanligt underhåll som kan förväntas av en bil som gått 30k mil.
4. Det kostar dig antagligen mer än 10k att byta bil till en snarlik som gått t.ex 20k mil.

Enkelt för mig, byt och fortsätt vara nöjd med bilen
Citera
2020-07-23, 20:51
Medlem
Sugminhalals avatar
EVENTUELLT styrväxeln? Vad är det för jävla diagnos? Finns inget "eventuellt" om inte meken tänker suga dig på pengar. Lita ALDRIG på en bilmek, de är notoriska bedragare! Vet flera som fått pröjsa svinpengar för grejer som aldrig bytts, vad sägs tex om att få betala för byte kamaxel+kamkedja utan att en enda skruv lossats? Vasastan, Idungatan för ca 8 år sedan.
Citera
2020-07-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisgubben
Som seriös bilverkstad brukar man avråda från reparationer när reparationskostnaden överstiger halva bilens värde. Vad är det för bil du har och hur är skicket på den i övrigt?
Det är en Toyota, från 2010. Gått rätt långt som sagt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in