2020-07-23, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Även om de nu hade drogtestat och visiterat henne och pratat med henne, varför kunde hon inte knäat polisen i ansiktet ändå? Kan poliser se sådant innan det sker? Kan du?
Men varför tog de henne inte åt sidan då?
Varför övervåld som sagt?
Citera
2020-07-23, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Ja vad är syftet med polisen? Är det inte främst för att skydda befolkningen genom att upprätthålla ordning? Alltså borde en bra polis agera aggressivt när det handlar om att beskydda och försvara inte för att läxa upp någon omogen clown.

En omogen clown som denna Emma i fallet kan även uppvisa ett hot mot tjänsteman. Dock är besviken att hon inte fick större skador.
Citera
2020-07-23, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Tänk om Emma hade haft en mörkare hudton.

Rent av varit av afrikanskt ursprung?

Vad hade hänt då?

Antivit polis?

Varför agerar inte svensk polis lika resolut mot de i orten men törs gå bärsärk mot vita raggare?

White Lifes Matter!

Stoppa polisens övervåld mot vita raggare.

Raggarlife matters!

Det hade inte hänt om hon varit mörkare därför att sådant aldrig har hänt i Sverige med någon kvinna som har mörkare hudton.
*Däremot har ordningsvakter varit hårdhänta mot en gravid mörkare kvinna och en mörkare fostermamma på tunnelbanan, men det var 1. Inte polisen som gjorde det utan ordningsvakter och 2. Dom blev inte misshandlade som i sparkade och kastade, som den här tjejen blev i Åmål utan hårdhänt behandlade.
Det är därför BLM Sweden gnäller över att mörkare killar blir visiterade. (Obs, ej misshandlade alltså).
Deras andra exempel på ”systematisk rasism” är om dom inte fått högsta betyg på prov eller åkt fast för plagiering.
Eller om folk säger att dom känner sig otrygga i Malmö.
Dom enda som blir misshandlade av svensk polis är vita, framförallt från arbetarklassen och gärna då också kvinnor.
Senast redigerad av Nanastley 2020-07-23 kl. 10:41. Anledning: Korrigering gällande ordningsvakter
Citera
2020-07-23, 10:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
En omogen clown som denna Emma i fallet kan även uppvisa ett hot mot tjänsteman. Dock är besviken att hon inte fick större skador.

Som vadå för hot?
Citera
2020-07-23, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Som vadå för hot?

Klart att en uppenbart otränad, lite rund, ung flicka utgör ett hot mot 10 elittränade, (både styrketräning, kondition och Martial arts) manliga poliser med vapen på sig.
Säger ju sig självt. Vad säger att hon inte var en superhjältinna från yttre rymden som kunde svinga dom med en hand allihopa och skjuta dom med laser direkt från ögonen? Nej, just det.
Citera
2020-07-23, 10:45
Medlem
vitvalens avatar
Inget fel i det som hänt och hon borde bara fatta hur våldsmonopolet fungerar. Synd att svensk polis inte skjuter och misshandlar fler av de som verkligen förtjänat det. Det här var en sedelärande läxa om vem som faktiskt bestämmer i den situation som uppstod.
Citera
2020-07-23, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Skitsnack.

Om Emma hade fötts med en mörkare hudton så hade 150 000 stått i Stockholm och gapat om BLM och rasistpoliser.

Stefan Löfven hade haft presskonferens om den strukturella rasismen i Sverige och Sveriges arv som en slavnation som ska lämnas över åt dessa stackars slavättlingar.

Varje tidning hade haft det på löpsedeln och SVT Morgon hade ältat detta i minst 2 veckor.
Polisen hade aldrig vågat göra såhär emot en invandrartjej (pch jo det finns sådana som står bredvid och skriker/protesterar också)
och hade detta filmats av ett gäng i orten och flickan var mörk/av annan härkomst så hade det varit ramaskri i Sverige nu och tom utomlands.
Sanna mina ord.

Jag tycker att detta hade varit övervåld oavsett vem/hur hon/han sett ut givetvis.

Men reaktionen hos polis, samhälle, folk, media är olika beroende på vem det är som drabbas.
Det gillar jag inte.
Citera
2020-07-23, 10:47
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Enligt egen utsago ville hon hjälpa killen på marken.

...

Enligt egen utsago ja, men som med resten av situationen har vi i princip bara Emmas egen berättelse om händelseförloppet att gå på. Jag kan i ärlighetens namn inte avgöra utifrån filmklippet om hon bara är framme vid poliserna och inte gör något eller om hon exempelvis rycker i någon av dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
Man kan ju fundera på varför det är flera poliser och ordningsvakter på en "parkeringsplats" i Åmål om det nu bara va en "mysig kväll"?

Ja, även det verkar aningen märkligt, men å andra sidan vet jag heller inte hur mycket annat polis och ordningsvakter har att göra i Åmål.

Saken är dock den att historier om polisbrutalitet är populära nu för tiden och media kablar glatt ut varje potentiellt fall de kommer över, men vad som faktiskt hänt är sällan lika glasklart som media eller de som får komma till tals vill göra gällande. Just därför efterlyser jag gång på gång införandet av obligatoriska kroppskameror för blåljuspersonal så att vi slipper en massa onödiga frågetecken.

Angående kroppskameror så har bland annat en studie visat att användning av sådana kan reducera klagomål mot polisen med över 90%. Om klagomålen sedan reduceras för att poliser sköter sig mer professionellt när de vet att allt de gör kan synas i eterhand, eller om många klagomål är rena påhitt som helt enkelt inte håller om de dokumenteras är en annan femma men oavsett de eventuella orsakerna så känns kroppskameror i min mening som en god investering.
Citera
2020-07-23, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Men varför tog de henne inte åt sidan då?
Varför övervåld som sagt?
Troligtvis hade de i ett tidigare skede missbedömt henne som en rationell person som hade förmågan att förstå situationen och lyda uppmaningar. Plötsligt stod hon ändå helt nära intill en knästående polis i syfte att hindra honom att omhänderta killen. Vi har inte fått se hur hon betedde sig innan det filmklipp vi fått ta del av men kanske var hennes försök inte bara verbala utan rent av handgripliga? Någon annan kunde och borde stoppat henne i ett tidigare skede men nu var det inte så. Kanske förväntade de sig inte ett sådant vansinnigt beteende från hennes sida grundat på föregående prat, drogtest och visitation? Den knäböjande polisen hade varken tid eller utrymme att unna sig lyxen att låta någon annan än han själv få kontroll över situationen så då gjorde han det.
Sedan vet jag inte vad som avses med övervåld? De följande slagen?
Citera
2020-07-23, 10:48
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Har jag skrivt att "hotande situationer för polis och militär är jämförbart med tjafs som jag råkar ut för"?
NEJ!
Naturligtvis stämmer stycket från mitt inlägg som du nu äntligen citerade.

Har jag påstått att polis och militär inte har denna rätt?
NEJ!

Antingen har du svårt med läsförståelsen eller så är du så högfärdig och självisk att du inte kan erkänna när du har fel (du läste mitt inlägg slarvigt), inte ens en sådan här batagellartad sak. Nu avslutar jag vår lilla diskussion, åtminstone för min del. Adjö.

Om du menar att du har någon rätt att stå kvar om någon tjafsar med dig så verkar det som att du jämför med polisens skyldighet att stå kvar. Men visst stå kvar du om någon tjafsar med dig och praktisera din rättighet. Sedan om situationen eskalerar så får du se om du går oskadd genom eventuella rättsprocesser. Farväl.
Citera
2020-07-23, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Vad fan yrar du om? Gripande och ingripande är olika saker. Vem som tråden handlar om har blivit gripen? Tror du att det är slumpmässig berusad rättshaverist i Åmål och andra ställen som har rätt att avgöra om ett ingripande av polis är korrekt eller inte?
Svara som om jag skrev infripande då, din tröga jävla autist. Hur svårt kan det vara?

Om en polis är hårdhänt mot nån utan bra anledning så är det klart man ska kunna skrika. Att kalla det blåljussabotage är bara efterblivet.
Citera
2020-07-23, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nanastley
Klart att en uppenbart otränad, lite rund, ung flicka utgör ett hot mot 10 elittränade, (både styrketräning, kondition och Martial arts) manliga poliser med vapen på sig.
Säger ju sig självt. Vad säger att hon inte var en superhjältinna från yttre rymden som kunde svinga dom med en hand allihopa och skjuta dom med laser direkt från ögonen? Nej, just det.

Bra förklarat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in