2020-07-23, 19:44
Medlem
Leder gillar rörelse. Det är alltid bättre att hålla igång men man kan ju vara smart och tex cykla istället för knäböj. Sen bör man naturligtvis söka om man får smärta men annars anser jag att man kommer långt med att inte känna efter så mycket faktiskt.
Citera
2020-07-23, 19:59
Medlem
jpettersson1991s avatar
Tråd rensad på OT och trams. Håll er till ämnet om ni vill slippa varningar.

//Mod
Citera
2020-07-23, 20:16
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
Farsan brukar berätta en anekdot om i juni någon gång när han fick ont i knät och förutspådde att det skulle börja snöa. Ingen trodde honom, men visst började det snöa!

Han får tydligen ont i ena knät när det ska börja snöa, vilket enligt honom gör honom till "den utvalde".

Har sedan tonåren ett kasst knä som spår väder: Blev uttagen till flygande meteorolog men klarade inte löptestet som var 3 km (var överlägsen alla andra de 2 första km, sedan svullnade knät upp ordentligt o precis alla sprang förbi mig där jag haltandes gick den sista km). Den flygande meteorologen är alltså den som sitter bredvid i en SK 60 och som tidigt i ottan/innan frukost åker ut o kollar molnhöjder m.m. för dagens övningsområde. Passade mig mycket illa då jag hoppade över frukosten bara för att få sova på morgonen.

Känner i knät när lågtrycket drar in för då brukar jag att börja halta lite. Sedan brukar det att komma nederbörd.
Citera
2020-07-23, 22:00
Medlem
HemmaRambos avatar
Jag har knaster och knäck från min knäled. Det är belastningar, skador etc som gör så att det kan komma in blod in på nåt ställe det det inte ska vara och då slutar brosket att vara "lent".

Var på besök hos sjukgymnast och hon visade det med ultraljud och vi gjorde böjningar av leden o det sluta bara med att "det håller ett tag till"
Citera
2020-07-23, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psalm35
Det ska jag testa! Cykla borde ju vara rätt bra med eller?

Ingen aning. Men jag åker skidor. Twintip och kör röda parker fast jag är 30+ och 100kg.

Fick en enorm vridning för flera år sedan i knät, och fick tipset att gå i uppförsbacke.

Blev bra efter bara 3 veckor. Helt otroligt. Speciellt då man på morgonen behövde knäcka till knät för att kliva upp. Samt knastrande och klickande.

Höften klickar fortfarande men knäna är i toppform.
Citera
2020-07-23, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Ingen aning. Men jag åker skidor. Twintip och kör röda parker fast jag är 30+ och 100kg.

Fick en enorm vridning för flera år sedan i knät, och fick tipset att gå i uppförsbacke.

Blev bra efter bara 3 veckor. Helt otroligt. Speciellt då man på morgonen behövde knäcka till knät för att kliva upp. Samt knastrande och klickande.

Höften klickar fortfarande men knäna är i toppform.

Vafan! Helt sjukt ju. Hur mycket lutning körde du då? Dedär måste jag prova!
Citera
2020-07-23, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Leder gillar rörelse. Det är alltid bättre att hålla igång men man kan ju vara smart och tex cykla istället för knäböj. Sen bör man naturligtvis söka om man får smärta men annars anser jag att man kommer långt med att inte känna efter så mycket faktiskt.

Jo absolut. Men mitt problem är att knäböj är min absoluta favorit övning. Så jag vill gärna kunna köra det. Och mitt knä gör ju inte ont under böj, så det är väl något bra iallafall.
Citera
2020-07-25, 23:18
Medlem
goosehunters avatar
Jag har samma "fenomen" med mitt knä. I mitt fall beror det på ojämnt bråsk i knäet efter en allvarlig knäskada. Det frasar o knakar vid knäböj. Det är i regel sådant som ger artros till slut. Ibland kan man hyvla på bråsket för att jämna till det. Men det är inte aktuellt i ditt fall kan jag tillägga. Du lär inte få någon MR heller. Du måste ha betydligt allvarligare problem innan MR är aktuellt. På sin höjd kan du be om en slätröntgen.

Jag skulle råda dig att sluta med övningar som frestar hårt på dina knän om knakandet inte fanns tidigare innan du började träna hårt. Att det knakar behöver inte alls vara farligt. Men ta det lugnt med dina knän oavsett.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in