2020-07-21, 23:36
Medlem
GrillTeknikers avatar
Såg dokumentären "Naturens utbrott: Blixtar" på Kunskapskanalen tidigare under kvällen. 37:08 in i avsnittet så säger någon fransk vetenskapsman (?):

Citat:
"Av alla blixtoffer drabbas ca 25% hemma hos sig eller inomhus.

Man har ofta konstaterat brännskador eller elchocker i vissa speciella fall: de använde telefonen - med eller utan sladd - eller vatten."

Min fetstil. Han säger alltså att man framförallt får brännskador eller elchocker om man använder telefon - med eller utan sladd! WTF? Utan sladd?? Finns det några som helst belägg för detta? Jag hittar (som väntat) inget som styrker detta hur mycket jag än söker.

Trodde bara det var gamla tanter och extremt teknik-okunniga människor som trodde att det var farligt att tala i trådlös telefon eller mobiltelefon när det åskar, men här är det alltså någon som ska föreställa något slags auktoritet inom området som säger det. Har kollat med Google Translate så att inte översättningen är fel, men han säger verkligen något om "både sladd och utan".

Det enda jag kan tänka mig är ifall man har mobilen inkopplad till laddaren, eller om man sitter med sin trådlösa telefon precis bredvid telefonuttaget. Eller - möjligtvis - att blixten letar sig in i huset, slår ner i ens trådlösa telefon, batteriet exploderar och man får brännskador. I det sista (halvt ironiska) fallet hade det samma dock gällt vad som helst med ett uppladdningsbart batteri, inte bara telefoner.

Någon som har någon bra förklaring till vad karln menar? Finns det några belägg för något som helst samband mellan trådlösa telefoner och brännskador från blixtnedslag? Eller är snubben en lallande idiot som inte vet vad han pratar om, och som råkade avslöja sig själv i ett svagt ögonblick?
Citera
2020-07-21, 23:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tala trådlöst är i stort sett lika farligt som att inte tala alls däremot finns det en teoretisk risk att basstation till den trådlösa kan leda blixten in i lägenheten men i vårat land tror jag inte det är någon större risk för det.
Citera
2020-07-22, 07:12
Medlem
yz44s avatar
Du kan lugnt prata på så länge ingen kabel är kopplad till elnätet.
Citera
2020-07-22, 11:20
Medlem
RostigHinks avatar
Nej, sladdlöst är inte farligt. Det måste ha blivit fort men fel där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in