Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-21, 13:54
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag är intill döden trött på deckarromaner som innehåller följande:

En polis/läkare/journalist etc som löser mord och
- är mer eller mindre ett nervvrak.
- som aldrig sover eller äter.
- som har missbruksproblem.
- som ifall de är kvinnor har grava problem med relationer och stöter bort män.
- som har komplicerade relationer till sina föräldrar, partners och ex.
- som själva (eller deras närstående) ofta blir indragna i mordet/dådet eller hotade av gärningsmannen.
- har nära och kära som varit utsatta för svåra brott.

Finns det deckarserier (alltså flera böcker med samma person) i litterär form där själva mordet eller dådet står i centrum? Där inte halva boken handlar om mordutredarens personliga misslyckanden och svårigheter i livet eller komplicerade relationer?

Tar tacksamt emot förslag på böcker (helst flera om samma mordutredare) som inte innehåller det jag räknat upp. ❤️ Jag vill ha psykiskt stabila mordutredare och väldigt lite känslotjafs när det gäller mordutredaren, dess familj och medarbetare.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2020-07-21 kl. 13:58.
Citera
2020-07-21, 14:01
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag är intill döden trött på deckarromaner som innehåller följande:

En polis/läkare/journalist etc som löser mord och
- är mer eller mindre ett nervvrak.
- som aldrig sover eller äter.
- som har missbruksproblem.
- som ifall de är kvinnor har grava problem med relationer och stöter bort män.
- som har komplicerade relationer till sina föräldrar.
- som själva (eller deras närstående) ofta blir indragna i mordet/dådet eller hotade av gärningsmannen.
- har nära och kära som varit utsatta för svåra brott.

Finns det deckarserier (alltså flera böcker med samma person) i litterär form där själva mordet eller dådet står i centrum? Där inte halva boken handlar om mordutredarens personliga misslyckanden och svårigheter i livet eller komplicerade relationer?

Tar tacksamt emot förslag på böcker (helst flera om samma mordutredare) som inte innehåller det jag räknat upp. ❤️ Jag vill ha psykiskt stabila mordutredare och väldigt lite känslotjafs när det gäller mordutredaren, dess familj och medarbetare.

Kommissarie Maigret av Georges Simenon.De finns nu i pocket på Adlibris etc. Fantastisk bra.

Claude Izner(pseudonym för systrarna Liliane Korb och Laurence Lefèvre) bokhandlaren Victor Legris löser mord i Paris på 1800-taler. Bra och lärorik serie.

Feelgood-deckare av Jan Mårtenson, antikhandlaren Homan löser mord. Fokus är mer på miljö/resor/mat&vin/historia är blodiga mord.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2020-07-21 kl. 14:04.
Citera
2020-07-21, 14:31
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Sherlock Holmes
Agaton Sax
Citera
2020-07-21, 14:31
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Kommissarie Maigret av Georges Simenon.De finns nu i pocket på Adlibris etc. Fantastisk bra.

Claude Izner(pseudonym för systrarna Liliane Korb och Laurence Lefèvre) bokhandlaren Victor Legris löser mord i Paris på 1800-taler. Bra och lärorik serie.

Feelgood-deckare av Jan Mårtenson, antikhandlaren Homan löser mord. Fokus är mer på miljö/resor/mat&vin/historia är blodiga mord.

Tack för tipsen! :yes; Alltid trevligt med feelgood och historiska miljöer.

Jan Mårtensson minns jag att jag läste och gillade i yngre dar. Hade helt glömt bort honom.

Vet du om någon bra bokserie som utspelar sig i nutid? Det är nutidsdeckare som ofta fastnar i en sörja av personliga problem och känslotjafs. Finns det bra såna serier? Gärna svenska. Men utländska är inga problem.
Citera
2020-07-21, 14:33
Medlem
Lasse-Maja-böckerna.
Citera
2020-07-21, 14:43
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Tack för tipsen! :yes; Alltid trevligt med feelgood och historiska miljöer.

Jan Mårtensson minns jag att jag läste och gillade i yngre dar. Hade helt glömt bort honom.

Vet du om någon bra bokserie som utspelar sig i nutid? Det är nutidsdeckare som ofta fastnar i en sörja av personliga problem och känslotjafs. Finns det bra såna serier? Gärna svenska. Men utländska är inga problem.

Det är väl ganska ont om sådana idag tycker jag, det är bara en massa självdestruktiva huvudpersoner eller fjortisdeckare av typer som Läckberg. Jan Mårtenson har faktiskt givit ut en deckare om året sen tidigt 1970-tal De behandlar ju alltid dagens samhälle etc. den senaste ”I skuggan av Etna” släpptes för en dryg månad sen.
Citera
2020-07-21, 14:46
Medlem
Gabriel Knights avatar
Bo Balderssons humoristiska deckarserie med ett förvirrat yrväder till statsråd och hans svåger som deckarna.

En bok börjar med att statsrådet kommer hem till sin svåger i en flott bil med privatchaufför, han är ju justitieminister.
När de sedan ska åka iväg med svågern sätter sig chauffören i baksätet och skriker medan statsrådet kör som om han stulit bilen och kidnappat både chauffören och svågern

Det enda som missbrukas är saftkobbel som statsrådet dricker i tid och otid
Senast redigerad av Gabriel Knight 2020-07-21 kl. 14:56.
Citera
2020-07-21, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Sherlock Holmes
Agaton Sax
Ja Holmes har ju Inga diagnoser och inget opium missbruk i bagaget
Citera
2020-07-21, 14:58
Medlem
proconsuls avatar
Böckerna om Hassel av Olov Svedelid. Lite taffliga kanske men ändå läsvärda.
Citera
2020-07-21, 15:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Bo Balderssons humoristiska deckarserie med ett förvirrat yrväder till statsråd och hans svåger som deckarna.

En bok börjar med att statsrådet kommer hem till sin svåger i en flott bil med privatchaufför, han är ju justitieminister.
När de sedan ska åka iväg med svågern sätter sig chauffören i baksätet och skriker medan statsrådet kör som om han stulit bilen och kidnappat både chauffören och svågern

Det enda som missbrukas är saftkobbel som statsrådet dricker i tid och otid

Ja, jag älskar Bo Baldersson. Minns att det var en stor snackis förr om vem han var.

Har du nåt förslag på serier från nutiden?
Citera
2020-07-21, 15:27
Medlem
Zoologens avatar
Hercule Poirot.
Citera
2020-07-21, 15:30
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Böckerna om Hassel av Olov Svedelid. Lite taffliga kanske men ändå läsvärda.

Just det. Minns att jag såg Hassel på TV. Har inte tänkt på att det finns böcker också.

Har du nåt förslag på en bokserie i nutid?

Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Det är väl ganska ont om sådana idag tycker jag, det är bara en massa självdestruktiva huvudpersoner eller fjortisdeckare av typer som Läckberg. Jan Mårtenson har faktiskt givit ut en deckare om året sen tidigt 1970-tal De behandlar ju alltid dagens samhälle etc. den senaste ”I skuggan av Etna” släpptes för en dryg månad sen.

Tragiskt. Fattar inte varför det vara sånt dravel nuförtiden. Men det är kanske enda sättet att dryga ut sidorna om man har en svag story och är en halvdålig författare.

Aha, visste inte att han fortfarande var aktiv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in