2020-07-20, 21:19
Medlem
Hallå hallå!

Jag har en diskussionsfråga kring att betala hyran när det gäller ex-sambos. I detta fall är det så att vi inskaffade lägenheten tillsammans, båda skrev på hyreskontraktet och stod skrivna på lägenheten. På grund av omständigheter valde hon att flytta tillbaka till sina föräldrar tills vi kunde lista ut vem som skulle bo vart. I det hela slutade det med att hon och jag beslutade att jag skulle bo kvar och efter några månader skrev sambon på en uppsägning av sin del av hyreskontraktet. I samband med detta har mitt ex-sambo vägrat betala halva hyran för de tre månader som uppsägningen är på, trots att det står i hyresvärdens kontrakt att under dessa 3 månader ska hyran betalas. Jag har därför fått betala hennes halva del nu i snart två månader och hon vägrar trots allt att betala. Jag har skickat in ärendet till Kronofogden som i sin tur har skickat det vidare till domstolen. Så diskussionen är: hur tror ni det hela kommer sluta? Har jag rätt att kräva pengar från min ex-sambo eftersom hon är bunden till lägenheten lika mycket som jag under dessa tre månader? Eller finns det ett kryphål och min ex-sambo kommer undan med detta och jag får därför gå back med min hyra?

En fundering är också som jag själv tänkt: Skriver man på ett avtal gäller Pacta sunt servanda? Om jag skriver på ett kontrakt på tre månader för att leasa en bil men aldrig använder den kan jag väl inte helt enkelt säga att jag inte vill / tänker betala kostnaderna för bilen de månaderna jag är bunden till den? Utan oavsett om jag använder bilen eller inte så måste jag betala månadskostnaden? Annars, varför finns pacta sunt servanda?
Senast redigerad av myria 2020-07-20 kl. 21:25.
Citera
2020-07-20, 21:25
Medlem
kristofferGs avatar
Eftersom ni inte var gifta kommer det behandlas som vilket avtal som helst där två personer är den ena parten. Om hyresavtalet säger att betalning skall ske under uppsägningstiden, och det i avtalet anslås att betalning skall göras av två personer, hälften var, är det så det kommer sluta. Pacta sunt servanda. Hon får betala sin beskärda del.
Citera
2020-07-20, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Eftersom ni inte var gifta kommer det behandlas som vilket avtal som helst där två personer är den ena parten. Om hyresavtalet säger att betalning skall ske under uppsägningstiden, och det i avtalet anslås att betalning skall göras av två personer, hälften var, är det så det kommer sluta. Pacta sunt servanda. Hon får betala sin beskärda del.

Eftersom vi inskaffade lägenheten tillsammans för att i slutändan bo tillsammans så har vi ett solidariskt ansvar att betala halva hyran. Har jag själv läst mig till iallafall. Vilket det brukar vara i alla samboförhållanden antar jag? Om inget annat avtalas? Som att jag betalar mer av hyran för jag har fast arbete och inte hon. Men nu finns detta inte utan båda står skrivna på hyresavtalet
Citera
2020-07-20, 22:38
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Det relevanta är vad ni kan anses ha kommit överens om. Har hon flyttat på eget bevåg utan föregående situation kommer hon mest troligt att behöva ersätta dig för uppsägningstiden. Har du ”kastat ut” henne lär det knappast vara aktuellt, man kan inte få ersättning för något man inte låter ens ex nyttja. Har ni bara kommit överens om att det bästa är att hon flyttar utan att beröra hyresbetalningarna närmare så blir det mer en tolkningsfråga, bevisbördan bör dock ligga på henne att visa att er avsikt var att hon ej skulle betala något.

I din TS låter det som att hon har flyttat på eget bevåg, i sådana fall har jag svårt att se hur hon ska kunna undvika att betala sin del av hyran.
Citera
2020-07-20, 22:59
Medlem
När flyttade hon ut?
När kom ni överens om att du skulle bo kvar?
När skrev hon uppsägningen till hyresvärden?

Uppsägningen till hyresvärden handlar väl bara om att hon vill komma bort från det solidariska betalningsansvaret?

Vad sa ni till varandra när ni kom överens om att du skulle bo kvar? Diskuterade ni något om uppsägningstid gentemot varandra? Bad du om att få hennes nycklar?
Citera
2020-07-20, 23:09
Medlem
Spelar ingen roll vad som är moraliskt rätt eller vad eventuell sambolag säger. I bästa fall får du betala hyran själv och sedan försöka kräva tre halvor via kronofogden. Men den processen är nästan obefintlig men möjligheterna finns. Stämningsansökan och dyl kostar och tar mer energi än de tre halvorna är värt, och om det så skulle gå till en tvist är sannolikheten till återbetalning minimal.

Visst bor vi i ett land med rättssystem, kronofogd och sk "sambo-lagar" men dessa är helt värdelösa såvida ni inte köpt lägenheten gemensamt och är gifta. I teorin låter din situation enkel men i praktiken är pengarna bortblåsta om hon vägrar att betala, inte mycket att göra åt.

Hur länge ni bott ihop, kontraktet, vad ni kommit överens om, varför ni separerat osv spelar ingen som helst roll i detta land. Betalar hon inte så har du ingenstans att vända dig till för att få henne att göra rätt för sig.
Senast redigerad av Tanakh 2020-07-20 kl. 23:11.
Citera
2020-07-20, 23:40
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myria
Eftersom vi inskaffade lägenheten tillsammans för att i slutändan bo tillsammans så har vi ett solidariskt ansvar att betala halva hyran.

Solidariskt betalningsansvar innebär att hyra ska in oavsett vem av er som betalar. Hyresvärden skiter i vart pengarna kommer ifrån, så det är bara att betala. Hyresskulder är knappast något man vill ha. Dina möjligheter att få tillbaka pengarna är starkt begränsade om du inte har skriftligt på att hon ska betala halva hyran förutsatt att hon inte betalar frivilligt.

Sen måste jag säga att det låter konstigt när du säger att du kontaktat kronofogden och att dom i sin tur lämnat över ärendet till domstol, det är trots allt inte riktigt så det går till. Kronofogden tar inte över din fordran och det är bara du som kan stämma henne inför domstol för att få saken prövad.
Citera
2020-07-21, 00:00
Medlem
idiamindadas avatar
Släpp det och gå vidare. Inte värt omaket.
Citera
2020-07-21, 00:06
Bannlyst
Bor du ensam i lägenheten?

Och kräver att hon ska betala halva hyran?

Snål-Judas!
Citera
2020-07-21, 00:26
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Solidariskt betalningsansvar innebär att hyra ska in oavsett vem av er som betalar. Hyresvärden skiter i vart pengarna kommer ifrån, så det är bara att betala. Hyresskulder är knappast något man vill ha. Dina möjligheter att få tillbaka pengarna är starkt begränsade om du inte har skriftligt på att hon ska betala halva hyran förutsatt att hon inte betalar frivilligt.

Sen måste jag säga att det låter konstigt när du säger att du kontaktat kronofogden och att dom i sin tur lämnat över ärendet till domstol, det är trots allt inte riktigt så det går till. Kronofogden tar inte över din fordran och det är bara du som kan stämma henne inför domstol för att få saken prövad.

Ansöker man om ett betalningsföreläggande hos KFM och det bestrids av motparten så meddelar KFM att det rör en tvistig fordran och att enda sättet vidare är att de överlämnar fordran till domstol. TS har då meddelat KFM att han vill att ärendet lämnas över, det är helt i enlighet med hur det brukar gå till.

Det betyder inte att KFM har tagit över fordran på något vis, TS har bara hoppat över ett steg i sin förklaring (att han har begärt att ärendet överlämnas).
Citera
2020-07-21, 01:07
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det betyder inte att KFM har tagit över fordran på något vis, TS har bara hoppat över ett steg i sin förklaring (att han har begärt att ärendet överlämnas).

Det är sant... Uppfattade det som att kronofogden på eget bevåg hade lämnat över ärendet, tråden i sig känns skum. Fattar inte riktigt om Ts ska bo kvar i lägenheten, för de tre månadernas uppsägnings tid rör ju avtalet gentemot hyresvärden och i trådstarten sägs att endast hennes del av kontraktet är uppsagd.

Har man intention att bo kvar blir det ju konstigt att kräva sitt ex på halva betalningen under tre månader, för jag antar att ingen av dom vill bo ihop nu när de inte är tillsammans. Om båda däremot hade sagt upp kontraktet hade det sett annorlunda ut. Har svårt att se att tingsrätten kommer dömatill ts fördel.
Citera
2020-07-21, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
När flyttade hon ut?
När kom ni överens om att du skulle bo kvar?
När skrev hon uppsägningen till hyresvärden?

Uppsägningen till hyresvärden handlar väl bara om att hon vill komma bort från det solidariska betalningsansvaret?

Vad sa ni till varandra när ni kom överens om att du skulle bo kvar? Diskuterade ni något om uppsägningstid gentemot varandra? Bad du om att få hennes nycklar?

Hon flyttade ut egentligen i april och har ej betalat hyran sen dess, inte heller resterande betalningar så som bredband och annat som står i hennes namn tillsammans med mig.

Vi kom överens om att jag skulle bo kvar 17/6 då vi skrev på papper att hon låter mig få lägenheten själv och i det avtalet står det ”jag är medveten om att jag har tre månaders uppsägningstid ” vilket hon tecknat under.

Eftersom det förekommit både våld och annat i förhållandet gav hon nycklarna till mig frivilligt i handen och beslutade att hon skulle åka tillbaka till sina föräldrar. Jag har sms där hon själv skriver att hon ska betala för sig dessa tre månader då hon inte kan komma undan med det och senare har jag sms där hon vägrar betala. Vi kom inte överens om att hon skulle inte betala utan jag förutsätter att dessa tre månader gäller precis som vanligt när man går ur ett kontrakt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in