2021-01-22, 15:27
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groom
(När du går ned till 10 st) Du kan hålla en "Skugg portfölj" på 10 aktier, för att fortsätta hålla statistik (ej handla för riktiga pengar).

Citera
2021-01-22, 17:04
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Börsen
Idag back 2k
Denna vecka +3k (tack SSAB)

Alldeles för lite investerat i aktier. Huvudsakliga värden "tyvärr" bundna i två fastigheter och tre egna aktiebolag.
Slutade med :
Idag back 1k
Veckan +3,5k
Sparar långsiktigt och siffrorna ovan är inte represntativa över 52 veckor. Så bra är inte jag.
Citera
2021-01-22, 17:07
Medlem
Triremers avatar
Ligger på plus idag. Dock endast 1700kr. Edit. Just nu +2100.
Lyckats bra. Har CAGR på 24% sedan 2016.

Börsen gillar inte Biden. Mycket tech är väldigt högt värderat. Tips är att se 1 till 2 steg bakom.
Blir det en omställning till elbilar så behövs kablar, då är t.ex. NKT ett vettigt bolag att kolla på.
Taiwan Semiconductors är mer intressant än Nvidia och Apple som de levererar till. Stora trösklar att ta sig in och de är världsledande.
Citera
2021-01-22, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Ligger på plus idag. Dock endast 1700kr. Edit. Just nu +2100.
Lyckats bra. Har CAGR på 24% sedan 2016.

Börsen gillar inte Biden. Mycket tech är väldigt högt värderat. Tips är att se 1 till 2 steg bakom.
Blir det en omställning till elbilar så behövs kablar, då är t.ex. NKT ett vettigt bolag att kolla på.
Taiwan Semiconductors är mer intressant än Nvidia och Apple som de levererar till. Stora trösklar att ta sig in och de är världsledande.
Börsen gillar inte Biden?

Är du medveten om hur mycket börsen har gått upp sedan valet?
Citera
2021-01-22, 20:48
Medlem
Du resonerar som en snorvalp som läst gymnasiets första kurs i Aktiekunskap - hade inte du erfarenhet ända från 2003? Finns inte ens uns självförtroende i en endaste bokstav du skriver!

Det här är en klassiker som du skriver och det ultimata tecknet på att du är totalt inkompetent: "I det längre perspektivet är FA bättre än TA". Det är på nivån "aktier går upp och aktier går ner".

Det säger allt! Du kan ingenting! Du behöver inte hypotetiskt anta i ditt inlägg att du ens skulle kunna veta något. Du kan inget! Punkt.

Citat:
Ursprungligen postat av ReasoningIsTheKey
Jag kan mycket om aktier och marknaden. Har handlat aktier sedan 2003.

Nej, det blir inte en gissningslek. Problemet med fundamental analys är att du aldrig vet hur en nyhet kommer att påverka kursen. Det kan komma en bra nyhet men som ändå sänker kursen och tvärtom. Med teknisk analys då mäter du trender, momentum, osv, då vet du åt vilket håll kursen går. Du har en större sannolikhet att veta åt vilket håll kursen ska gå än om du förlitar dig på fundamental analys. Detta gäller i det kortare perspektivet. I det längre perspektivet är FA bättre än TA. Vi snackar flera år då.

Alla nyheter som kommer om ett bolag återspeglas ju i kursen, därför funkar teknisk analys.

Nej, men det jag vet är att om jag hade handlat med denna metod från år 2000 till idag så hade det gett en extremt bra avkastning då jag testat detta på historiskt data. Visst, nu kan det vara så att marknaden ändrar beteende i framtiden och att min metod inte längre kommer att fungera.

Dock när jag designat metoden så har jag gjort den så pass generell just för att undvika detta. Jag är rätt säker på att detta inte kommer att bli ett problem. Men visst inget i livet är 100%:igt, jag kan inte säga med 100% att denna metod kommer funka. Dock skulle jag ge metoden en väldigt hög sannolikhet för att den faktiskt fungerar just p.g.a. alla analyser som jag tidigare har gjort.

Sen att jag har fått denna extrema start är ingen slump hävdar jag. Visst det hade kunnat vara en slump, men vad hade sannolikheten varit för det liksom? 1 på miljonen?

Säg att jag var inkompetent och inte kunde något om aktier. Att jag gått in och valt 20 st aktier rent slumpmässigt. Hur många gånger tror du då att portföljen skulle gått upp med +46% efter bara 6 veckor?

Det finns en anledning till varför det gått så här bra och det är för att jag gör en massa saker rätt. Det är inte tur.
Citera
2021-01-22, 20:56
Medlem
Grooms avatar
Går riktigt bra med ReneSola (SOL) idag och denna vecka.

NIO, gått ok idag med 5 %.

RIOT och MARA, ok idag, men minus -18,5 vardera denna vecka p.g.a. ras i Bitcoin

Tesla (TSLA) har backat lite denna vecka (ca -2%).

Backat lite idag med Blink Charging (BLNK)
Har gått minus -14% denna vecka.
Senast redigerad av Groom 2021-01-22 kl. 20:58.
Citera
2021-01-22, 21:30
Medlem
Vad fan hände ikväll?

AMC över 20% sen 19:00, och det ökar
Gick in på 2,40 (nu 3,70), och med meddelanden att biografer öppnar slutet på nästa vecka i USA är det en lovande utveckling.

Roligt att BNGO går stadigt varje dag, 36% på 1 vecka. Väldigt oväntat.
Citera
2021-01-22, 21:52
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Vad fan hände ikväll?

AMC över 20% sen 19:00, och det ökar
Gick in på 2,40 (nu 3,70), och med meddelanden att biografer öppnar slutet på nästa vecka i USA är det en lovande utveckling.

Roligt att BNGO går stadigt varje dag, 36% på 1 vecka. Väldigt oväntat.

För att inte tala om GEVO! Hoppas att du är kvar. Gick du in i AMTX förresten?
Citera
2021-01-22, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
För att inte tala om GEVO! Hoppas att du är kvar. Gick du in i AMTX förresten?

Ja juste ja, GEVO 13% också! Den släpper jag inte, haha tack för guldgruva!

5% på AMTX sen inköp, ser lovande ut.
Portofolion är ett enda stort plus ikväll, snyggt rekat!
Citera
2021-01-22, 22:13
Medlem
Kör hälften av mitt aktiesparande på avanza och andra hälften på Swedbank, dock är det i samma investeringar hos båda bankerna.

http://www.bilddump.se/bilder/20210122221145-94.234.39.239.jpg
Senast redigerad av Slippos 2021-01-22 kl. 22:22.
Citera
2021-01-22, 22:15
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Ja juste ja, GEVO 13% också! Den släpper jag inte, haha tack för guldgruva!

5% på AMTX sen inköp, ser lovande ut.
Portofolion är ett enda stort plus ikväll, snyggt rekat!

AMTX stack inte riktigt som den borde. Tror vi ser en comeback där. Kursen handlades nedåt och fick inte någon fart efter pre-market på fina PM:et. Men det kommer!
Citera
2021-01-22, 22:53
Medlem
JustZlatans avatar
Är det för sent att hoppa på tåget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in