Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-07, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Men inte utan att ta högre rizkh (risk), va?
Nej det blir lite lägre risk.
Chansen att nån av dina investeringar går mycket bättre än snittet trumfar att nån går mycket sämre genom att man inte kan förlora mer än insatsen på en enskild, men vinsten har inte har nån begränsning.
Fiffigt va?
Citera
2025-02-07, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Nej det blir lite lägre risk.
Chansen att nån av dina investeringar går mycket bättre än snittet trumfar att nån går mycket sämre genom att man inte kan förlora mer än insatsen på en enskild, men vinsten har inte har nån begränsning.
Fiffigt va?

Fast större sannolikhet att alla torska hela insatsen med stångelistång än utan.
Fittigt va?
Citera
2025-02-07, 20:45
Medlem
Citat:
Fast större sannolikhet att alla torska hela insatsen med stångelistång än utan.
Fittigt va?
Men det kan du väl inte tro?
Förstår att du försöker göra dig rolig, tyvärr funkade det inte. Du framställde dig istället som en person som förkastar idéer utan att själv räknat efter.
En dålig egenskap som inte kommer ge dig nåt förtroende och inte heller nån förmögenhet.
Men det är aldrig försent att ändra sitt beteende, ladda in lite värden i excel under helgen och se en ny värld öppna sig.
Varsågod.
Citera
2025-02-07, 21:05
Medlem
Citat:
Men det kan du väl inte tro?
Förstår att du försöker göra dig rolig, tyvärr funkade det inte. Du framställde dig istället som en person som förkastar idéer utan att själv räknat efter.
En dålig egenskap som inte kommer ge dig nåt förtroende och inte heller nån förmögenhet.
Men det är aldrig försent att ändra sitt beteende, ladda in lite värden i excel under helgen och se en ny värld öppna sig.
Varsågod.

Nänänä, smit inte nu! Gör jobbet åt mig och förklara för mig som vore jag V jordasnurr, huru tingens tillstånd är. Säkert fler som är intresserade. Seså, du har fritt forum:
Citera
2025-02-07, 21:09
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Fittigt va?

Jag hade gärna testat, men skulle aldrig ha en stångelistång mindre än 180x, för det är da shit har jag förstått. Tyvärr erbjuder Avanza högst 22x, så jag har letat runt men hittar bara sånt här reglerat mes. Lite märkligt med tanke på att det faktiskt är helt riskfri handel. Är Jungfruöarna eller Kazakstan bäst om man vill ha lite mer fria tyglar?
Vad är den maximala hävstången i EU?

Den maximalt tillåtna hävstången i EU ligger mellan 30:1 till 2:1, beroende på volatiliteten i den underliggande tillgången.

Stora valutapar kan handlas med en maximal hävstångsgrad på 30:1, icke-stora valutor, stora aktiemarknadsindex och guld med 20:1, enskilda aktier med 5:1 medan kryptovalutor med 2:1. Kom ihåg att din mäklare kan tillämpa strängare gränser än det regulatoriska kravet.
https://brokerchooser.com/sv/safety/leverage-margin-limits-eu
Hävstångsrestriktioner i USA

I USA genomförs hävstångsrestriktioner främst av CFTC och NFA. Restriktionerna syftar till att hitta en balans mellan att låta handlare få tillgång till finansmarknaderna och att förhindra dem från att ta på sig risknivåer som kan leda till ekonomisk ruin.

En av de viktigaste aspekterna av hävstångsrestriktioner i USA är inställningen av maximala hävstångsgränser för detaljhandel. Dessa gränser varierar beroende på tillgången som handlas men inkluderar vanligtvis följande tak:

50:1 för stora valutapar (EUR/USD, USD/JPY, GBP/USD, USD/CHF, AUD/USD, USD/CAD, NZD/USD, EUR/GBP)
20:1 för icke-stora valutapar
10:1 för exotiska valutapar och ädelmetaller.
https://brokerchooser.com/sv/safety/leverage-margin-limits-us

Vad är den maximala hävstången per instrument?

Gränser för maximal hävstång bestäms av behöriga myndigheter och varierar beroende på det underliggande instrumentets volatilitet.

För alla privatkunder till eToro (Europe) Ltd, eToro AUS Capital Ltd och eToro (ME) Ltd:

Instrument Maximal hävstång

Stora valutapar ×30
Mindre valutapar ×20
Gold ×20
Stora index ×20
Råvaror (förutom guld) ×10
Mindre index ×10
CFD-aktier och ETF:er ×5
CFD-kryptotillgångar ×2
https://help.etoro.com/s/article/What-is-the-maximum-leverage-per-instrument?language=sv
Hur stor hävstång kan du ha?

Hos oss kan du ha en hävstång på mellan 2 och 30 gånger, beroende på vad det är för underliggande instrument. CFD:er på kryptovaluta är de som har lägst hävstång, 2 gånger som mest. Det betyder att du kan göra en investering på 100 000 SEK med ett eget kapital på 50 000 SEK. Det är på de mest likvida marknaderna du kan ha störst hävstång. Valuta kan du till exempel ha 30 gånger hävstång på. Kom ihåg att användningen av hävstång kan öka potentiella vinster och förluster.
https://www.cmcmarkets.com/sv-se/har-du-funderat-pa-havstang-da-bor-du-lasa-dessa-sju-tips
Citera
2025-02-07, 21:13
Medlem
Citat:
Nänänä, smit inte nu! Gör jobbet åt mig och förklara för mig som vore jag V jordasnurr, huru tingens tillstånd är. Säkert fler som är intresserade. Seså, du har fritt forum:
Uttryck dig som det anstår en vettig människa, blöder ur mina ögon när jag läser sån text som du får ur dig.
Hoppas du är full, annars har jag svårt att förstå ditt beteende.
Men i morgon kanske du är nykter en stund?
Då kan du ägna dig åt att ladda ner kurser och skapa en databas med formler.
Finns all hjälp du behöver på Google hur du gör det.
Gör du det kan du dricka champagne nästa fredag istället för fulöl.
Citera
2025-02-07, 21:16
Medlem
Citat:
Uttryck dig som det anstår en vettig människa, blöder ur mina ögon när jag läser sån text som du får ur dig.

Låter jobbigt. Det får nog bli evig fattigdom då!
Citera
2025-02-07, 21:19
Medlem
Citat:
Låter jobbigt. Det får nog bli evig fattigdom då!
Tyckte du det blev bra?
Ibland kanske man tjänar på att vara tyst.

Men du skulle tjäna ännu mer på att vara öppen för nya idéer.
Citera
2025-02-07, 21:30
Medlem
Citat:
Jag är också intresserad så jag ska ge dig en översättning.

"Smit inte nu! Förklara för mig som om jag är 5 år hur saker och ting ligger till."
Citera
2025-02-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt3
Jag är också intresserad så jag ska ge dig en översättning.

"Smit inte nu! Förklara för mig som om jag är 5 år hur saker och ting ligger till."
Nog för att man tidigt ska lära barn hur det fungerar med pengar och investeringar, men det här tror jag ändå är lite för avancerat.
Är man vuxen och ändå känner att man befinner sig på en femåringsnivå överlåter jag till det allmänna hur man hanterar såna.
Har inte varken kunskap eller intresse för det.
Citera
2025-02-07, 23:08
Medlem
Citat:
Nog för att man tidigt ska lära barn hur det fungerar med pengar och investeringar, men det här tror jag ändå är lite för avancerat.
Är man vuxen och ändå känner att man befinner sig på en femåringsnivå överlåter jag till det allmänna hur man hanterar såna.
Har inte varken kunskap eller intresse för det.
Okej men kan du åtminstone berätta var du hittar 100 i häv?
Citera
2025-02-07, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt3
Okej men kan du åtminstone berätta var du hittar 100 i häv?
På valfri handelsplats. På alla jag har så erbjuds det.
Varför kommer denna fråga om och om igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in