2024-11-05, 22:16
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Tack! Helt okej ju Även små steg kan leda långt ... eller nåt sånt.

Att slå t.ex. OMXSPI med 0,2 % varje dag skulle definitivt leda långt.

Men jag nöjer mig om jag kan slå index med 0,01 %, det blir både en utmaning och ett test på hur man ligger till. Den eviga frågan - KAN man slå index, eller är det hädelse att tro det?
Det klart man kan slå index. Det är det ju många som gör. Skulle nog dock gissa på att runt 95-99% inte gör det (inklusive flashbackarna, även om de påstår annat) och alltså således skulle gynnas av passiva indexfonder utan att försöka sig på något annat.
Citera
2024-11-05, 22:45
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Det klart man kan slå index. Det är det ju många som gör. Skulle nog dock gissa på att runt 95-99% inte gör det (inklusive flashbackarna, även om de påstår annat) och alltså således skulle gynnas av passiva indexfonder utan att försöka sig på något annat.

Jag vill åtminstone försöka . Dock brottas jag med upplägget; å ena sidan har vi tryggheten med diversifiering (vilket dock tenderar att slå över i FOMO), å andra sidan gör ju ett stort antal innehav att det blir mer likt en fond, och som andra fonder får svårare att slå index ... Vad det optimala antalet innehav är för att få både och har jag inte kommit fram till än.

För att fortsätta med fondjämförelsen så är det självklart ingen slump att en av de allra bästa Sverigefonderna över tid är SEB Swedish Value Fund, en specialfond med endast 16 innehav varav Volvo, Investor och storbankerna dominerar stort. Klart att det går att få mer "spets" med ett så litet antal innehav.
Citera
2024-11-06, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag vill åtminstone försöka . Dock brottas jag med upplägget; å ena sidan har vi tryggheten med diversifiering (vilket dock tenderar att slå över i FOMO), å andra sidan gör ju ett stort antal innehav att det blir mer likt en fond, och som andra fonder får svårare att slå index ... Vad det optimala antalet innehav är för att få både och har jag inte kommit fram till än.

För att fortsätta med fondjämförelsen så är det självklart ingen slump att en av de allra bästa Sverigefonderna över tid är SEB Swedish Value Fund, en specialfond med endast 16 innehav varav Volvo, Investor och storbankerna dominerar stort. Klart att det går att få mer "spets" med ett så litet antal innehav.

Tror ärligt att det bästa sättet är att köra indexfonder och storbolag, fast med lite hävstång när man bedömer en annalkande högkonjunktur. Toppat med någon småbolagsfond.
Men det är som alltid, det går inte utan att ta utökad risk på köpet.

Om man är en vanlig, knegande Svensson, utan tid/kunskap/nerver till avancerad trading, dvs.
Citera
2024-11-06, 11:30
Medlem
marytraders avatar
Härlig dag på börsen. Presidentvalet avklarat och börsens favorit, Trump vann. Imorgon 9:30 räntebesked. Kan bli en riktigt bra vecka.

Sålde Securitas idag med fin avans. Köpte en större position 12 september som jag stänger med fin hävstång:

SÅLT
Sålt Securitas AB ser. B (SECU B) +52% (X4.33).

Hur går det för er andra idag?
Citera
2024-11-06, 12:57
Medlem
Black.Panthers avatar
Crypto etf upp över 13% idag. Tack herr Trump
Citera
2024-11-06, 12:58
Medlem
lite mysigt med Tesla idag. Bra dag överlag ändå
Citera
2024-11-06, 14:28
Medlem
Klas-Vegass avatar
Det går prutt. HAde lite guld med hävstång.
Citera
2024-11-06, 17:45
Medlem
Swingexpertens avatar
Nytt ATH idag! 🇺🇸 👏🏻

Men är lite frustrerad över att jag inte har slagit Bitcoin i år 😤

Jag +80,2% jmf Bitcoin +88,6%
Citera
2024-11-06, 18:01
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Nytt ATH idag! 🇺🇸 👏🏻

Men är lite frustrerad över att jag inte har slagit Bitcoin i år 😤

Jag +80,2% jmf Bitcoin +88,6%

Vad tycker du om handelsbanken?

köp handelsbanken så blir du rik!
Citera
2024-11-06, 18:20
Medlem
marytraders avatar
Härligt, kunde stänga sista kvarvarande positionen i Securitas 17:20 som jag köpte 19/9 med bra hävstång. Fin dag. Ser ut att bli en riktigt fin månad. Nu håller vi tummarna för dubbelsänkning imorgon 9:30.

Sålt Securitas AB ser. B (SECU B) 142,74 SEK +49,32% (X4.11).

Hur summerade ni andra dagen? Gjorde ni några fina avslut?
Citera
2024-11-06, 18:29
Medlem
Förklara för mig...Helt nybörjare. Köpte igår 1500 otioner som heter Amazon call 215. Det står idag att den är 212% upp. Det tråkiga är att jag inte vet hur optioner funkar...vad ska jag göra?
Citera
2024-11-06, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marytrader
Härligt, kunde stänga sista kvarvarande positionen i Securitas 17:20 som jag köpte 19/9 med bra hävstång. Fin dag. Ser ut att bli en riktigt fin månad. Nu håller vi tummarna för dubbelsänkning imorgon 9:30.

Sålt Securitas AB ser. B (SECU B) 142,74 SEK +49,32% (X4.11).

Hur summerade ni andra dagen? Gjorde ni några fina avslut?
Drog in några kronor på Trump Medias race inatt, den var över 50 USD ett litet tag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in