2024-08-17, 05:53
Medlem
Black.Panthers avatar
det var en bra avslutning på börsveckan, t ex min Indien fond gick upp med över 2%

Ser fram emot lönen så jag kan lägga lite till pengar på den.
Citera
2024-08-17, 10:33
Medlem
ingetbranicks avatar
New Wave var det, ja... Upp 4,5 % på torsdagen, ner 5 % på fredagen. Marknaden, alltså . Kanske sänkte vd Torsten Jansson aktien alldeles på egen hand med sitt prat om hur besviken han var på att resultatet inte var ännu bättre.

Eller vad ska vi säga om Nibe? Upp som ett spjut på rapport, 12 %, the sky is the limit - bara för att sluta dagen på blygsamma 0,9 % upp. Jag har bara småposter i dessa båda bolag, men det är ändå lite frustrerande.
Senast redigerad av ingetbranick 2024-08-17 kl. 10:36.
Citera
2024-08-18, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
New Wave var det, ja... Upp 4,5 % på torsdagen, ner 5 % på fredagen. Marknaden, alltså . Kanske sänkte vd Torsten Jansson aktien alldeles på egen hand med sitt prat om hur besviken han var på att resultatet inte var ännu bättre.

Eller vad ska vi säga om Nibe? Upp som ett spjut på rapport, 12 %, the sky is the limit - bara för att sluta dagen på blygsamma 0,9 % upp. Jag har bara småposter i dessa båda bolag, men det är ändå lite frustrerande.
Ja du! Funderar på att sälja en massa småbolag och istället gå helt in i investmentbolag. Börjar nästan att bli lite tramsigt! Via fonder äger jag ändå diverse av allt möjligt.
Citera
2024-08-18, 17:34
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ja du! Funderar på att sälja en massa småbolag och istället gå helt in i investmentbolag. Börjar nästan att bli lite tramsigt! Via fonder äger jag ändå diverse av allt möjligt.

Småbolag är knepigt, helt klart. Jag har rätt nyligen försökt mig på att köpa ett tiotal för skojs skull efter att ha gjort nåt slags fundamentalanalys, men dessa bolag är så känsliga för minsta lilla nyhet eller uttalande att plötsligt kan marknadens syn förändras helt oavsett fundamenta.

Jag är verkligen ingen expert, men det känns som att fundamenta har större betydelse för större bolag. Det är ju inte ovanligt att småbolag med skyhöga p/e-tal, rejäl skuldsättning eller går med förlust ändå blir kursraketer för ett tag.
Citera
2024-08-18, 18:01
Medlem
Citat:
Småbolag är knepigt, helt klart. Jag har rätt nyligen försökt mig på att köpa ett tiotal för skojs skull efter att ha gjort nåt slags fundamentalanalys, men dessa bolag är så känsliga för minsta lilla nyhet eller uttalande att plötsligt kan marknadens syn förändras helt oavsett fundamenta.

Jag är verkligen ingen expert, men det känns som att fundamenta har större betydelse för större bolag. Det är ju inte ovanligt att småbolag med skyhöga p/e-tal, rejäl skuldsättning eller går med förlust ändå blir kursraketer för ett tag.
Exakt och de är mer utsatta för småsparare och deras nyckfulla beteende. Tyvärr!
Många gånger misstänker jag ren manipulation i syfte att höja eller sänka kursen.
Citera
2024-08-20, 17:44
Medlem
Idag så blev det en udda dag. Jag har fem olika aktier, två av dem på vinnarlistan och en hamnade på förlorarsidan.

Nordisk Bergteknik: +5,70 (5:e plats)
Hansa Biopharma: +8,78 (4)
Ascelia Pharma: -10,2 (3)
Citera
2024-08-20, 18:03
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Idag så blev det en udda dag. Jag har fem olika aktier, två av dem på vinnarlistan och en hamnade på förlorarsidan.

Nordisk Bergteknik: +5,70 (5:e plats)
Hansa Biopharma: +8,78 (4)
Ascelia Pharma: -10,2 (3)

Men så är det väl ofta för dig, antar jag? Nu vet jag inte vilka de resterande två aktierna är, men den här trion skriker ju hög volatilitet lång väg. Är du en sån person som gillar när det svänger? Jag trodde att jag var det, men ju äldre jag blir desto viktigare blir stabilitet. Ingen slump alltså att mitt största innehav numera är Investor som jag tidigare inte ville ta i med tång ens. Tråååkigt!
Citera
2024-08-20, 18:52
Medlem
Citat:
Men så är det väl ofta för dig, antar jag? Nu vet jag inte vilka de resterande två aktierna är, men den här trion skriker ju hög volatilitet lång väg. Är du en sån person som gillar när det svänger? Jag trodde att jag var det, men ju äldre jag blir desto viktigare blir stabilitet. Ingen slump alltså att mitt största innehav numera är Investor som jag tidigare inte ville ta i med tång ens. Tråååkigt!

Cinclus Pharma och NAXS……

Jag var också tråkig förr (Investor, Ericsson o.s.v). Sedan började jag att engagera mig, t.o.m läsa på en smula och försökte hitta lite egna ingångar.

I år så lossnade det då båda mina tidigare innehav Calliditas och Bahnhof gjorde bra ifrån sig. Sålde dem, den sista borde jag ha avvaktat med.

Nu är planen att ligga på fem olika och alla ska ha ”potential”. I gengäld så går jag inte in så stenhårt på någon. Tiden med Calliditas var inte bra för mitt nervsystem, även om det gick bra i slutändan.

Nu satsar jag på harmoni, trots mina ”volatila” innehav.
Citera
2024-08-20, 19:53
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Exakt och de är mer utsatta för småsparare och deras nyckfulla beteende. Tyvärr!
Många gånger misstänker jag ren manipulation i syfte att höja eller sänka kursen.

Oh ja
Kolla bara på billiga aktier som Oscar Properties.
Helt bananas
Citera
2024-08-20, 22:28
Medlem
Satsade på Sinter Cast idag. Rapport i morgon så kan bli intressant.

Stabilt bolag som jag tror stenhårt på.
Citera
2024-08-21, 12:40
Medlem
En allmän fråga, är det korkat med att få in med ett större belopp i globala fonder nu?

Bör man vänta ut lågbörs månaden september samt USA valet? Då kanske även Mellanöstern har lagt sig lite med.

Eller är det bara att köra? Vad tror ni?
Citera
2024-08-21, 13:07
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
En allmän fråga, är det korkat med att få in med ett större belopp i globala fonder nu?

Bör man vänta ut lågbörs månaden september samt USA valet? Då kanske även Mellanöstern har lagt sig lite med.

Eller är det bara att köra? Vad tror ni?

Det sägs att USA-börsen alltid är skakig halvåret före ett presidentval, men när valet väl är över stiger börsen oavsett vem som blir vald. Den känsliga marknaden ogillar väl osäkerhet mer än något annat.

Själv har jag valt att investera i ett brett spektrum av aktiefonder och enskilda aktier utöver den obligatoriska bufferten på ett par månadsutgifter. Enda begränsningen i nuläget är att jag inte vill vara belånad. Rätt eller fel återstår att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in