2024-08-13, 14:15
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Ah, ja den ahr jag kvar. Jag gillar den, den känns "unik".

Nej, kommer arbeta helger så jag får in pengar, kanske kan lägga lite pengar på aktier/fonder under studietiden.
Kommer du upp i fribeloppet när du jobbar helger? Sorry att jag lägger mig i dina studier och arbete, hehe.
Citera
2024-08-13, 14:15
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag äger mellan 20-25 aktier, de flesta svenska bolag men även en del amerikanska. Jag äger 7 fonder, vilket egentligen är lite för mycket eftersom det kan bli lite rörigt ibland. Dock är min huvudsakliga investering i en globalfond, näst störst en Sverigefond och resten i några specialfonder.

Ett tips är att krydda din portfölj med en småbolagsfond, den kommer rusa nu när räntorna går ner. Äger själv Plus Småbolag Sverige Index.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/789175/plus-smabolag-sverige-index

Det är den du menar? minus på tre år, men kanske som du skriver, den kommer gå bättre i framtiden. Eventuellt att jag skulle lägga några tusenlappar på den och se vad som händer. Fast gillar att lägga pengar på mina investeringar ganska kontinuerligt.
Citera
2024-08-13, 14:17
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Kommer du upp i fribeloppet när du jobbar helger? Sorry att jag lägger mig i dina studier och arbete, hehe.

Jag har inte rätt till csn så måste jobba men slipper tänka på fribelopp osv i alla fall

ingen fara, ser fram emot att studera men trist att jag inte kan spara lika mycket då.
Citera
2024-08-13, 14:19
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag har inte rätt till csn så måste jobba men slipper tänka på fribelopp osv i alla fall

ingen fara, ser fram emot att studera men trist att jag inte kan spara lika mycket då.
Ah, okej, visste inte. Men lycka till då! Försöka iaf spara 500-1000 kr/mån. Det är bättre än inget.
Citera
2024-08-13, 14:20
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/789175/plus-smabolag-sverige-index

Det är den du menar? minus på tre år, men kanske som du skriver, den kommer gå bättre i framtiden. Eventuellt att jag skulle lägga några tusenlappar på den och se vad som händer. Fast gillar att lägga pengar på mina investeringar ganska kontinuerligt.
Ja, precis, den jag menar. Småbolagsfonderna har alla gått minus de senaste tre åren på grund av räntehöjningarna. På lång sikt har det svenska småbolagsindexet presterat betydligt bättre än indexet för Stockholmsbörsen i stort.

Men som sagt, ingen vet hur det kommer bli i framtiden. Men sannolikt kommer Riksbanken sänka styrräntan snart och då blir det fart på fonden.
Citera
2024-08-13, 14:21
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ah, okej, visste inte. Men lycka till då! Försöka iaf spara 500-1000 kr/mån. Det är bättre än inget.

Ja det är förmodligen på den nivån jag kommer ligga på förutom under sommaren då jag kan spara mer.
Citera
2024-08-14, 09:34
Medlem
Black.Panthers avatar
Köpte Nordea aktier idag och de får ligga på kf. Har nu två bolag, p&g och Nordea, båda på kf.

Finns det något att tänka på vad gäller skatter om majoriteten av mina aktier skulle ligga på kf och där mina fonder ligger på isk?
Citera
2024-08-14, 18:29
Medlem
Pnizs avatar
Citat:
Finns det något att tänka på vad gäller skatter om majoriteten av mina aktier skulle ligga på kf och där mina fonder ligger på isk?

KF är bra om du har utdelningsaktier från utländska bolag med över 15 % källskatt på utdelningen. Då slipper du kräva tillbaka skatten för att det inkluderas i deklarationen (ifall jag inte har fått det helt om bakfoten). Jag har allt packat på ett ISK för att jag är lat och inte har satt mig in i skillnaden mer än så.
Citera
2024-08-14, 18:32
Medlem
Pnizs avatar
Idag fyllde jag på portföljen med en ETF som heter "HANetf Future of Defence UCITS ETF" och hoppas på lite mer krig i världen. Valde den för att det var det billigaste sättet att få exponering mot vapenindustrin med flertalet olika bolag, och att diversifiera lite från den ganska tekniktunga portföljen mot mer industri.
Citera
2024-08-14, 20:30
Medlem
Swingexpertens avatar
Riktigt bra fart på börsen nu efter den misslyckade kraschen 🚀

Min fond ”Öhman Marknad Japan A” som jag köpte under kraschen har rusat uppåt och blivit en succé 🇯🇵 Även mitt bottenfiske i ”Swedbank Robur Technology A” går som tåget 🇺🇸

Jag delar ut en guldmedalj till mig själv efter en fantastisk prestation idag 🥇

Nordnet +6,02% jmf OMXS30 +0,86% 💼
Citera
2024-08-15, 14:29
Medlem
godhetsapostelns avatar
Haft lite oflyt med ingångarna sedan dippen. Idag ser det äntligen ut att gå plus. Köpte silverx10 vid 27,80 i morse.
Citera
2024-08-15, 20:03
Medlem
ingetbranicks avatar
Bra dag men utfallet totalt ungefär som index. Investor, SEB och Astra Zeneca gladde bland storbolagen och främst New Wave bland småbolagen med en välkommen uppgång på över 4 procent. Framför allt Craft är ett jättebra innehav som borde ge en skjuts åt aktien framöver.

Fördelen med många (55-60) aktier är riskdiversifieringen, vilket dock även gör att portföljprofilen blir alltmer lik en indexfond där jag förlorar på karusellerna det jag vinner på gungorna.
Senast redigerad av ingetbranick 2024-08-15 kl. 21:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in