2023-05-18, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Som jag förstår det tar han i vissa bolag hem en kursuppgång om han säljer innan x-dagen. I andra bolag vill han åt utdelningen, och säljer alltså inte öht.
Alltså, som jag förstår det, två olika strategier. Huruvida det fungerar låter jag vara osagt, men jag förstår tanken bakom.

Det funkar om du har använt bolagen några år och känner till hur kurserna brukar lira. Man måste naturligtvis också ha koll på övriga ev förändringar i fundamenta och vad utdelningen blir. Dessa rock n’ roll-bolag är inte som att äga HM eller Investor.
Citera
2023-05-18, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMaximalVinst
Förmodligen har du skrivit utan att läsa då detta gäller speqta som exempel.
Finns ingen hävstångscertifikat för speqta

Det finns annat än cert. Och alla handlar inte på Avanza. Och du kallar andra för amatörer?
Citera
2023-05-18, 15:20
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Du vänder på siffrorna det är därför du inte förstår vad du skriver.
Den faller 40% på x-dagen alltså går du -40% och inte plus.
Oavsett hur du räknar så går du back.
Den går inte från 15kr till 25kr utan tvärtom
25 till 15….

Nej

Jag har förklarat två olika strategier och om du ser på det historiskt så går speqta även upp igen när nästa års utdelning närmar sig. Så jag ” vinner” oavsett hur jag gör.
Citera
2023-05-18, 15:22
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Då missar han utdelningen som han gafflar att han jagar.
Jag försöker bara påpeka att man inte kan i praktiken köpa utdelningsbolag strax innan utdelning och sälja direkt efter och tro man ska gå plus på affären. Det gör man inte.

Om han säljer innan x-dagen går han miste om utdelningen och då förstår jag inte varför han påstår sig ta utdelning.

När skrev jag att jag köpte strax innan utdelning? Jag köper när Aktiern ligger lågt. Det är ganska elementärt. Om du vill debattera så kan du väl åtminstone läsa vad vi skriver?
Citera
2023-05-18, 15:25
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Som jag förstår det tar han i vissa bolag hem en kursuppgång om han säljer innan x-dagen. I andra bolag vill han åt utdelningen, och säljer alltså inte öht.
Alltså, som jag förstår det, två olika strategier. Huruvida det fungerar låter jag vara osagt, men jag förstår tanken bakom.

Ja det stämmer

Ibland stannar jag o tar utdelningen, köper andra aktier och ser hur kursen går upp igen lagom till nästa års utdelning och får en ännu högre utdelning.

I andra fall är det bättre att sälja innan x dagen, ta hem en större vinst o köpa tillbaka aktierna för en lägre summa.
Citera
2023-05-18, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det finns annat än cert. Och alla handlar inte på Avanza. Och du kallar andra för amatörer?
Var kan du handla speqta med hävstång?
Citera
2023-05-18, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
När skrev jag att jag köpte strax innan utdelning? Jag köper när Aktiern ligger lågt. Det är ganska elementärt. Om du vill debattera så kan du väl åtminstone läsa vad vi skriver?
Går inte hålla isär när alla gafflar oavsett vad så fungerar det inte så enkelt att man kan jaga utdelningar och tro man ska tjäna på det. Alltså köpa innan x-dagen och sälja efter utdelning.

Aktien ligger inte lågt på x-dagen bara för den faller 40%
Att bolaget har sån hög utdelning tenderar vara för exempelvis en försäljning som bolaget delar ut. Då försvinner alltså kapitalet ur bolaget och således kan du inte se bolaget som billigt den dagen det faller 40%.

Så, fungerar det.
Citera
2023-05-18, 16:56
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Går inte hålla isär när alla gafflar oavsett vad så fungerar det inte så enkelt att man kan jaga utdelningar och tro man ska tjäna på det. Alltså köpa innan x-dagen och sälja efter utdelning.

Aktien ligger inte lågt på x-dagen bara för den faller 40%
Att bolaget har sån hög utdelning tenderar vara för exempelvis en försäljning som bolaget delar ut. Då försvinner alltså kapitalet ur bolaget och således kan du inte se bolaget som billigt den dagen det faller 40%.

Så, fungerar det.

Vi får hålla med om att inte hålla med varandra. Jag önskar dig lycka till.
Citera
2023-05-18, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Vi får hålla med om att inte hålla med varandra. Jag önskar dig lycka till.
Ja det är inte för inte som speqta gått ned 77% på ett år eller 90% sedan dom noterades men visst fortsätt köp du det kan ju vända en dag.
Citera
2023-05-18, 17:17
Medlem
Citat:
Ja det är inte för inte som speqta gått ned 77% på ett år eller 90% sedan dom noterades men visst fortsätt köp du det kan ju vända en dag.
Har du något emot utdelande aktier rent generellt eller är det bara i detta fall?
Citera
2023-05-18, 17:25
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:

Ja de vänder upp igen kring februari-mars nästa år igen
Citera
2023-05-18, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Har du något emot utdelande aktier rent generellt eller är det bara i detta fall?
Min personliga åsikt om utdelningsaktier är irrelevant i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in