• 1
  • 2
2020-07-29, 22:50
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megasoet
Jag håller inte med, men det är för att jag inte vill ta risken att investera lånade pengar samt minimera mina lån, är man dessutom inte kunnig ökar risken mer. Men vi är alla olika riskbenägna.

Att lägga pengarna på ett sparkonto med mer eller mindre samma ränta som CSN känns ju onödigt, blir inte många slantar över i slutändan.

Tycker inte jämförelsen med bolånet är rättvis.
Skojar du eller?
Jämförelsen med bolånet är ju spot on!
Om du har ett bolån och samtidigt sparar i aktiefonder så innebär det att du köper aktier med lånade pengar. Du är då i allra högsta grad en person som spekulerar med pengar som inte är dina egna.
Citera
2020-07-31, 22:42
Medlem
ostfrallan39s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Effektiva räntan på CSN-lånet är 0,16%. Du får mer på ett sparkonto hos SBAB. Det är gratis pengar!

Ängsligt att inte investera några lånade pengar. Det gör ju typ varenda svensk som har både bolån och aktiefonder på samma gång.

Precis.
Citera
2020-08-01, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeClou
Hej!
Mina föräldrar har sparat en del av mitt barndrag sen jag var lite. Denna summa tillsammans med CSN-bidrag och sommarjobb de kommande åren kommer att räcka för att finansiera mina studier. Det betyder att det CSN-lånet som jag tar varje månad på 7568 kronor kommer kunna läggas undan. Därför är min fråga följande, är det smart att placera dessa pengar i fonder? Och följdfrågan blir, ska jag låta fondroboten LYSA göra detta eller ska jag bara dela upp det i 5-7 rimliga indexfonder?

Varför ska du sälja de aktier eller fonder du redan har, för att köpa nya med ditt CSN-lån?

Du kan ju lika gärna använda CSN till hyra osv, och investera det du får i lön.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in