Flashback bygger pepparkakshus!
2020-07-20, 09:29
Bannlyst
Världen är ständig problemlösning.

Det är allt världen är.

Tänk lite på det.

Vad du en kan tänka dig om världen så är det ett problem som har lösts av det som redan finns, och dagarna består av ständig problemlösning.

Kan ni säga emot?

Vad är inte problemlösning menar jag?
Citera
2020-07-20, 09:36
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanlivet

Det är allt världen är.

Tänk lite på det.

Vad du en kan tänka dig om världen så är det ett problem som har lösts av det som redan finns, och dagarna består av ständig problemlösning.

Kan ni säga emot?

Inte problemlösning, utan överlevnad. Evolutionärt betingad överlevnad
Citera
2020-07-20, 09:43
Medlem
Låter bra. Har gått i samma tankar, det hänger ihop med evolution och ekonomi. Det kostar kraft att lösa problem.

Men antagligen svårt mer komplicerat än så
Senast redigerad av atriumgarden 2020-07-20 kl. 09:46.
Citera
2020-07-20, 09:53
Medlem
yz44s avatar
För den som bara har en hammare ser allt ut som spikar.
Citera
2020-07-20, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Inte problemlösning, utan överlevnad. Evolutionärt betingad överlevnad

Evolutionärt betingad överlevnad är ju en problemlösning för att inte dö?

Eller hur tänkte du?
Citera
2020-07-20, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
För den som bara har en hammare ser allt ut som spikar.

Ja precis, när jag var på psyket så märkte jag hur insnöade och psykotiska mina medpatienter var på ett och samma problem.

Ibland ser jag människor som insekter som instinktivt och reaktionärt befäster sig vid en sak.

Jag menar, det är som du skriver, fokuserar man fullt ut på mitt påstående så lever man i den världen tillslut. Det är faktiskt lite jobbigt att tänka på att allt är problem tills man problemlöst.

Skicka ett argument och jag kan med lätthet bevisa att det du säger är en problemlösning...

Men ja, det är i alla fall en sak man kan tänka på att världen är, och att syftet må vara så.

Egentligen kan man få nästan vad som helst till att bli vad som helst, Om man väljer att tänka
såhär, att världen är problemlösning då föstår man hur duktig man är på att problemlösa efter ett tag.
Citera
2020-07-20, 13:30
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:

Det är allt världen är.

Tänk lite på det.

Kan ni säga emot?

Problemlösning ingår hela tiden -ja! Men det är inte allt tillvaron är. Tillvaron är en konstant förändring (buddisterna har nog fattat det här bättre) då ingår det att hela tiden parera dessa förändringar. Jag tror inte du har gjort någon stor upptäckt.
Citera
2020-07-20, 13:34
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Evolutionärt betingad överlevnad är ju en problemlösning för att inte dö?

Eller hur tänkte du?

På sitt sätt. Men det är där det kommer till lite psykiska besvär för människan, lite terror management, i o m att det enda livet är är att försöka lösa problemet "överlevnad" samtidigt som vi vet att det är något som vi inte kan lösa utan misslyckats med från start.
Senast redigerad av kangaroozzickness 2020-07-20 kl. 13:37.
Citera
2020-07-20, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
På sitt sätt. Men det är där det kommer till lite psykiska besvär för människan, lite terror management, i o m att det enda livet är är att försöka lösa problemet "överlevnad" samtidigt som vi vet att det är något som vi inte kan lösa utan misslyckats med från start.

Ja jag förstår vad du menar,

Jag tänker själv att existens är mer eller mindre kaos och att inte existera är total ordning.

Men det hör egentligen inte till tråden.

Ja att ett stort problem inte blivit löst från början skulle jag kunna satsa mina pungkulor på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in