2020-07-19, 18:51
Medlem
Hoppas att tråden startas i rätt underforum.

Nu dator skall inhandlas då min gamla börjar ge vika, till saken så har jag kollat på komplett/webhallen och har hittat 2 datorer jag anser vara bra. Har lyckats byta grafikkort och ramminne på min egna men jag överlåter gärna ett kunnigt företag bygga den åt mig istället.

Kommer främst spela Wow shadowlands när det kommer ut. Räcker med att datorn klarar av shadowlands i high. Skulle gärna uppskattas om datorn klarar ultra eller high på Star Wars Battlefront 2 (det nya) då jag spelar det väldigt ofta.

De jag snöat in mig på är alternativ 1. https://www.webhallen.com/se/product/313006-Webhallen-Config-D20-0103-R5-3600-16GB-1TB-SSD-RTX-2060-6GB-Win-10

Alternativ 2. https://www.komplett.se/product/1110074/datorer/komplett-pc/komplett-epic-gaming-pc/komplett-epic-gaming-pc-crazy-ryzen-9-edition

Är dessa två likvärdiga prestandamässigt? Skulle gärna vilja ha möjligheten att köpa nytt grafikkort i framtiden när nya spel kommer, så det inte blir någon total flaskhals någonstans. Utöver det har jag inte så mycket krav.
Är denna budget vettig för mina önskemål eller kan/skall jag sänka priset och fortfarande få ut det jag vill utav den?
Hoppas det inte är allt för mycket begärt att fråga någon kunnig.

MVH
Citera
2020-07-19, 20:14
Medlem
Bonnatorps avatar
Av de två länkade så är den på komplett ett mycket bättre alternativ.
Processorn är långt i överkant av vad man behöver som spelare, så den kommer att överleva minst två grafikkortsuppgraderingar. Skulle jag vilja tro, åtminstone.

Dessutom är ju just WoW rätt så processorkrävande i instanser vill jag minnas, så den kommer att hantera alla instanser stadigt som berget.
Citera
2020-07-19, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Av de två länkade så är den på komplett ett mycket bättre alternativ.
Processorn är långt i överkant av vad man behöver som spelare, så den kommer att överleva minst två grafikkortsuppgraderingar. Skulle jag vilja tro, åtminstone.

Dessutom är ju just WoW rätt så processorkrävande i instanser vill jag minnas, så den kommer att hantera alla instanser stadigt som berget.

Håller i stort sett med dig. Det enda som jag upplever klent med andra alternativet var endast 500 gb hårddisk. Hade kompletterat med en extra hårddisk på 4-8 tb beroende på om man vill installera massa spel, lagra massa musik och film etc på datorn..
Citera
2020-07-19, 21:34
Medlem
Tackar för svar, åtminstone så står det klart att den från komplett alltså är mer potent?

Tänkte köpa till en extra hårdisk själv på kanske 2 TB för annan lagring
Citera
2020-07-19, 21:56
Medlem
Bonnatorps avatar
Jajjemän, så skynda dig på komplettdatorn om det är den du ska ha. Är bara nedsatt pris i två timmar till på den.

Ett tips om du vill ha halvsnabb lagring för fler spel till senare, då kan du använda Primocache (ja jag brukar tjata om det ganska ofta i datortrådar nuförtiden).
Då kan du ha en mekanisk hårddisk av valfri storlek och en SSD av valfri storlek (hjälper ganska mycket även om den bara är 120-240GB), så kan du ange SSD:n som en L2-cache för hårddisken. Då körs de tillsammans, och de oftast använda filerna kopieras över till SSD:n och hämtas snabbare.

Mycket billigare än att köpa en 2TB SSD om man ändå gärna vill ha 2TB med hygglig hastighet till godo.

Hemgjord SSHD, i princip.
Senast redigerad av Bonnatorp 2020-07-19 kl. 21:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in