Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Med det så avfärdar du hela iden med lysa, du måste ju få till samma diversifiering. Sedan färgas din syn troligen av att du inte bor i eu, går knappt att köpa amerikanska etf:er sedan de nya reglerna i mifiid 2 kom. Det är helt enkelt extremt svårt att sätta ihop en portfölj själv som ens liknar lysas.
Hade det varit så enkelt som du hävdar så hade lysa inte haft så mycket kunder som de har, de fixar en vettig lösning för extremt liten avgift. Det tycker jag är berömvärt - vi behöver fler sådana aktörer som sätter press på fondmarknaden i sverige.
Där håller jag helt med! Är det något som behövs i Sverige så är det konkurrens i den finansiella sektorn!
Jag hävdar bestämt att det är stora "diminshing returns" på att gå från 3 globala index till 17, avkastningen över tid lär bli i princip samma.
Men klart om man har en annan uppfattning och absolut måste ha 17 indexfonder så är det kanske en god ide med Lysa.
Ja, de reglerna är inte något positivt alls, jag hanterar ju bekantas/familjens portföljer och det har blivit dyrare och
SÄMRE UTBUD i och med att EU kastade ut alla Amerikaner. Speciellt min syster som hade massor av Amerikanska ETFer har fått en helt annan portfölj än vad hon vill ha eftersom jag helt enkelt inte kan få tag på produkterna som vi har bestämt hon ska ha!! Helt sjukt!
Tack EU, am I right?
Går ju tydligen dock att sälja optioner och ta leverans på Amerikanska ETFer och på så sätt komma in bakvägen, men inget jag har provat själv.
Nu kanske vi dessutom går för mycket off topic.