2020-07-21, 10:36
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
För att komma ner i kostnad under lysa så måste man köpa billiga etf:er, problemet är att det är svårt att hitta vanguards utbud i sverige - innan lysa startade tror jag inte de öht erbjöds till privatpersoner i sverige, kan ha ändrats nu.

Ja men man behöver ju inte hänga upp sig på Vanguard, indexfonder som trackar samma index är ju som elbolag, samma produkt. (ok då, syntetisk replication osv. men det är ju nörderi och detaljer).
Citera
2020-07-21, 10:43
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Ja men man behöver ju inte hänga upp sig på Vanguard, indexfonder som trackar samma index är ju som elbolag, samma produkt. (ok då, syntetisk replication osv. men det är ju nörderi och detaljer).

Skit i vanguard då, riktigt billiga etf:er krävs (vilket i stort sett utesluter allt annat än vanguard och någon mer amerikansk aktör som inte heller säljs till privatpersoner i sverige)...

Så här såg förresten de skräckslagna aktiva förvaltarnas motattack ut en gång i tiden när vanguard var nytt: https://ei.marketwatch.com/Multimedi...8-ac162d7bc1f7

De sket ner sig kan man säga
Citera
2020-07-21, 10:48
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Skit i vanguard då, riktigt billiga etf:er krävs (vilket i stort sett utesluter allt annat än vanguard och någon mer amerikansk aktör som inte heller säljs till privatpersoner i sverige)...

Så här såg förresten de skräckslagna aktiva förvaltarnas motattack ut en gång i tiden när vanguard var nytt: https://ei.marketwatch.com/Multimedi...8-ac162d7bc1f7

De sket ner sig kan man säga

Min poängen är inte för aktiv förvaltning min poäng är att Lysa är dyrt när man kan plocka ihop ETFer på Nordnet eller Avanza som åstadkommer samma sak för en tredjedel av kostnaden.

Index är nice, men index är ju summan av all aktiv investering, om ingen är aktiv investerare och pysslar med price discovery så hade index för alltid varit statiskt. Men visst min portfölj är till absolut största del index också så jag ska inte säga något.
Citera
2020-07-21, 10:54
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Min poängen är inte för aktiv förvaltning min poäng är att Lysa är dyrt när man kan plocka ihop ETFer på Nordnet eller Avanza som åstadkommer samma sak för en tredjedel av kostnaden.

Index är nice, men index är ju summan av all aktiv investering, om ingen är aktiv investerare och pysslar med price discovery så hade index för alltid varit statiskt. Men visst min portfölj är till absolut största del index också så jag ska inte säga något.

Problemet är att köpa samma marknader runt hela jorden som privatperson, de etf:er som krävs för att spegla lysa verkar inte finnas. Lägg till det rebalansering med automatik och att de faktiskt sänkt avgiften 2 gånger redan efter att ha förhandlat fram nya rabatter så tycker jag det är en nobrainer - direkt korkat att ens bry sig om att göra allt detta jobb själv för vad snackar vi - max 10 punkter i avgift?

Visst, har man 10 miljoner+ investerade så kanske, man skall lägga energin där det ger nytta.
Citera
2020-07-21, 10:56
Medlem
På samma sätt som du sparade ihop till lägenheten
Citera
2020-07-21, 10:59
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Problemet är att köpa samma marknader runt hela jorden som privatperson, de etf:er som krävs för att spegla lysa verkar inte finnas. Lägg till det rebalansering med automatik och att de faktiskt sänkt avgiften 2 gånger redan efter att ha förhandlat fram nya rabatter så tycker jag det är en nobrainer - direkt korkat att ens bry sig om att göra allt detta jobb själv för vad snackar vi - max 10 punkter i avgift?

Visst, har man 10 miljoner+ investerade så kanske, man skall lägga energin där det ger nytta.

En S&P500, en developed ex USA, en EM och en global bonds så är man väl hemma? Med 0,25% rabatt.
Citera
2020-07-21, 11:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
En S&P500, en developed ex USA, en EM och en global bonds så är man väl hemma? Med 0,25% rabatt.

Nej, de har 17 olika aktiefonder och 11 räntepapper vill jag minnas - om de inte utökat.

Det är just det, antingen måste man spegla fullständigt eller så är det inte samma. Lysa som tjänst är helt genial egentligen, set and forget.
Citera
2020-07-21, 11:31
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Nej, de har 17 olika aktiefonder och 11 räntepapper vill jag minnas - om de inte utökat.

Det är just det, antingen måste man spegla fullständigt eller så är det inte samma. Lysa som tjänst är helt genial egentligen, set and forget.

Att de har 17 fonder spelar ju ingen roll, med mina tre fonder så täcker man i princip hela jordens marketcap.
Citera
2020-07-21, 11:37
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Att de har 17 fonder spelar ju ingen roll, med mina tre fonder så täcker man i princip hela jordens marketcap.

Med det så avfärdar du hela iden med lysa, du måste ju få till samma diversifiering. Sedan färgas din syn troligen av att du inte bor i eu, går knappt att köpa amerikanska etf:er sedan de nya reglerna i mifiid 2 kom. Det är helt enkelt extremt svårt att sätta ihop en portfölj själv som ens liknar lysas.

Hade det varit så enkelt som du hävdar så hade lysa inte haft så mycket kunder som de har, de fixar en vettig lösning för extremt liten avgift. Det tycker jag är berömvärt - vi behöver fler sådana aktörer som sätter press på fondmarknaden i sverige.
Citera
2020-07-21, 11:43
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Med det så avfärdar du hela iden med lysa, du måste ju få till samma diversifiering. Sedan färgas din syn troligen av att du inte bor i eu, går knappt att köpa amerikanska etf:er sedan de nya reglerna i mifiid 2 kom. Det är helt enkelt extremt svårt att sätta ihop en portfölj själv som ens liknar lysas.

Hade det varit så enkelt som du hävdar så hade lysa inte haft så mycket kunder som de har, de fixar en vettig lösning för extremt liten avgift. Det tycker jag är berömvärt - vi behöver fler sådana aktörer som sätter press på fondmarknaden i sverige.

Där håller jag helt med! Är det något som behövs i Sverige så är det konkurrens i den finansiella sektorn!

Jag hävdar bestämt att det är stora "diminshing returns" på att gå från 3 globala index till 17, avkastningen över tid lär bli i princip samma.

Men klart om man har en annan uppfattning och absolut måste ha 17 indexfonder så är det kanske en god ide med Lysa.

Ja, de reglerna är inte något positivt alls, jag hanterar ju bekantas/familjens portföljer och det har blivit dyrare och SÄMRE UTBUD i och med att EU kastade ut alla Amerikaner. Speciellt min syster som hade massor av Amerikanska ETFer har fått en helt annan portfölj än vad hon vill ha eftersom jag helt enkelt inte kan få tag på produkterna som vi har bestämt hon ska ha!! Helt sjukt!

Tack EU, am I right?
Går ju tydligen dock att sälja optioner och ta leverans på Amerikanska ETFer och på så sätt komma in bakvägen, men inget jag har provat själv.

Nu kanske vi dessutom går för mycket off topic.
Senast redigerad av Finans.killen 2020-07-21 kl. 11:46.
Citera
2020-07-21, 11:45
Medlem
Börsen ger omkring 8 % per år i avkastning. Räknat på ett genomsnitt givetvis, vissa år går det upp mer, andra år är det krascher. Så denna siffra är egentligen den enda siffran du har att gå på just nu, och det är den siffran som visar dig vad du faktiskt får.

Nästa steg blir ju att försöka höja dessa 8 %. Nu måste du bli betydligt mer seriös. Det handlar om att läsa böcker, tidningar, förkovra sig.

*Så ett tips är att spara en del (du väljer själv) som är riktat mot dessa 8 %. Alltså att du investerar i aktier som du aldrig någonsin rör. Oavsett!!!

*Nr 2, du riktat den andra delen av ditt sparande mot sådant du "presterar" själv. Misslyckas du med den här delen så har du fortfarande kvar den delen som du aldrig rört, även om 10, 20, 30 år och den kommer att vara värd miljoner, givet att du inte rör skiten.

Citat:
Ursprungligen postat av EnsStarkhuh

Hur börjar man? Har i dagsläget en hel del pengar i fonder sen jag var barn som jag inte rört, utöver det gick resterande pengar jag sparat ihop sen jag började jobba för 2 år sen till möbler/ kontantinsats osv.
Citera
2020-07-21, 11:45
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Där håller jag helt med! Är det något som behövs i Sverige så är det konkurrens i den finansiella sektorn!

Jag hävdar bestämt att det är stora "diminshing returns" på att gå från 3 globala index till 17, avkastningen över tid lär bli i princip samma.

Men klart om man har en annan uppfattning och absolut måste ha 17 indexfonder så är det kanske en god ide med Lysa.

Ja, de reglerna är inte något positivt alls, jag hanterar ju bekantas/familjens portföljer och det har blivit dyrare och SÄMRE UTBUD i och med att EU kastade ut alla Amerikaner.

Tack EU, am I right?

Verkar faktiskt vara så att amerikanska bolagen inte orkar lägga ner jobbet på att få sina papper godkända för handel inom eu, 500 miljoner+ invånare är tydligen inte intressant nog
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in