2020-07-19, 14:37
Medlem
Hej!

Börjar inkommande höst studera vid en finskt universitet och är därmed berättigad att lyfta studielån. Jag har möjlighet att lyfta 650€/månad.
Min plan är att investera denna summa i indexfonder men är förundrad över hur stor spridning man bör ha. Mitt mål är att mina investeringar ska följa börsen så bra det går(+7%).
För tillfället investerar jag 300€/månad i 4st olika indexfonder. Måste jag utöka min spridning eller kan jag behålla samma?
Citera
2020-07-19, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maander
Hej!

Börjar inkommande höst studera vid en finskt universitet och är därmed berättigad att lyfta studielån. Jag har möjlighet att lyfta 650€/månad.
Min plan är att investera denna summa i indexfonder men är förundrad över hur stor spridning man bör ha. Mitt mål är att mina investeringar ska följa börsen så bra det går(+7%).
För tillfället investerar jag 300€/månad i 4st olika indexfonder. Måste jag utöka min spridning eller kan jag behålla samma?

Omöjligt att svara på utan att veta vilken spridning du har idag. Har du fyra olika indexfonder som alla följer samma index är det nog värt att öka spridningen. Tänk globalt om du tror på det, se vilka börser eller andra index som är underliggare.

Men rimligtvis tror du på dina fyra fonder eftersom du investerar i dem, så fortsätt för all del. Hittar du nåt du tror mer på, byt. Hittar du inget du tror mer på, sitt kvar men öka insatsen med studielånet.
Citera
2020-07-19, 15:19
Medlem
Vill också börja Investera i index fonder. Aldrig gjort det tidigare. Var nånstans gör du affärer så att säga?
Citera
2020-07-19, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Vill också börja Investera i index fonder. Aldrig gjort det tidigare. Var nånstans gör du affärer så att säga?

Rekommenderar Avanza eller Nordnet. Haft båda men bytte till Avanza för 8 år sedan ungefär då de hade lägre avgifter/courtage för sina kunder. Nu tror jag Nordnet har kommit ifatt så välj den du tycker verkar trevligast att använda.

Eller kör båda för att ta del av bådas utbud av egna produkter.
Citera
2020-07-19, 23:28
Medlem
Det räcker med en indexfond. Om du har en global indexfond så har du redan god spridning över flera länder, branscher, valutor, osv. Jag vet inte om du har läst några aktiebloggar? Där brukar det pratas om att man ska ha aktier i 10-20 olika företag för att sprida risken. Även en ganska liten indexfond brukar ha fler aktier än så. En global indexfond brukar ha hundratals eller tusentals olika företag i portföljen så du är redan diversifierad.

Det går att sprida risken ytterligare med fonder som inte överlappar den globala indexfonden. Exempelvis tillväxtmarknader eller småbolag.

Om du väljer fonder som överlappar så kommer du istället att koncentrera risken. Säg att du har en global indexfond med 65% i USA (vilket är normalt). Om du då lägger till en indexfond inriktad på USA så kommer du att öka i USA och minska i andra länder. Du koncentrerar risken.

Håller med tidigare om att du kan investera studielånet i det du redan har. Varför lägga till fler portföljer om du är nöjd med det du har?
Citera
2020-07-19, 23:36
Medlem
"Indexfond" är ett ord som slängs runt lite hur som helst. Det relevanta är jämförelsen, bara för att du har t.ex. 4 fonder betyder det inte nödvändigtvis att du sparar vettigt om det är massor av överlappning.

Jag är noga med att mina fonder har en stor avvikelse från varandra. Detta gäller då framför allt aktivt förvaltade fonder, sen kan du såklart ha overlap och äga typ både Avanza Global och Länsförsäkringar Indexnära om du är nojig kring att en aktör skulle defaulta (pengarna är dock skyddade på ett annat ställe hur som helst).

Tänk på att en för stor riskspridning kan reducera avkastningen, t.ex. om du insisterar på att ha en "riktig" global portfölj (Asien, Afrika, Sydamerika osv). så har den historiskt presterad sämre än om du hade ägt t.ex. S&P 500. Riskspridning är inte automatiskt någonting bra -- då handlar det snarare om mängden bolag, mer än länder.
Senast redigerad av Pallot 2020-07-19 kl. 23:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in