Citat:
Ursprungligen postat av
SC430
De jag syftade på är gamla andelslägenheter med egna lagfarter - ser inga framför mig men vet att de finns på Östermalm.
Hur är den nya modellen - lika eller annorlunda?
Egentligen är det obegripligt att folk hoppar på BR idag (nyprod) istället för att köpa/kräva ägarlägenheter - Varför har inte Juden Oscar kommit på detta - svårare att lura dumskallarna?
Hur de gamla ser ut har jag faktiskt inte koll på, men för de nyproducerads ägarlägenheterna så är nog den största skillnaden att varje lägenhet är sin egen fastighet och får då en egen lagfart.
Där jag bor byggdes några fastigheter som ägandelägenheter, men vad jag kan se inte riktigt varit nåt lyckokast.
Avgifterna verkar vara i paritet med motsvarande bostadsrätter och det har varit en del bråk då vissa lägenheter använts mer eller mindre som hotell. Med en del osämja och ökad förslitning i bagaget.
Så ser man som utomstående så verkar(i alla fall kortsiktigt br. varit en bättre investering jämfört med ägarlägenheter).
Verkar för tillfället att folk som vill bo köper br. och en stor del av ägarlägenheterna används för uthyrning.
Men det kan vara ett lokalt fenomen.
Jag tror det stannade med 2 projekt med ägarlägenheter och jag ser inte att det byggs några för närvarande.