• 2
  • 3
2020-07-19, 16:16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Ägarlägenheter är extremovanliga eftersom de förbjöds

* det är exakt det som är feeleet man skall köpa i BRF utan lån eller brf med lån som har
NOLL i avgift

De har varit tillåtna i 11 år, tippar på att intresset inte är stort nog. De flesta verkar vilja köpa belånat eftersom lån är historiskt billiga sedan många år.

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84garl%C3%A4genhet
Citera
2020-07-19, 16:19
Medlem
De jag syftade på är gamla andelslägenheter med egna lagfarter - ser inga framför mig men vet att de finns på Östermalm.

Hur är den nya modellen - lika eller annorlunda?

Egentligen är det obegripligt att folk hoppar på BR idag (nyprod) istället för att köpa/kräva ägarlägenheter - Varför har inte Juden Oscar kommit på detta - svårare att lura dumskallarna?
Citera
2020-07-19, 16:32
Medlem
Citat:
De jag syftade på är gamla andelslägenheter med egna lagfarter - ser inga framför mig men vet att de finns på Östermalm.

Hur är den nya modellen - lika eller annorlunda?

Egentligen är det obegripligt att folk hoppar på BR idag (nyprod) istället för att köpa/kräva ägarlägenheter - Varför har inte Juden Oscar kommit på detta - svårare att lura dumskallarna?

Hur de gamla ser ut har jag faktiskt inte koll på, men för de nyproducerads ägarlägenheterna så är nog den största skillnaden att varje lägenhet är sin egen fastighet och får då en egen lagfart.
Där jag bor byggdes några fastigheter som ägandelägenheter, men vad jag kan se inte riktigt varit nåt lyckokast.
Avgifterna verkar vara i paritet med motsvarande bostadsrätter och det har varit en del bråk då vissa lägenheter använts mer eller mindre som hotell. Med en del osämja och ökad förslitning i bagaget.
Så ser man som utomstående så verkar(i alla fall kortsiktigt br. varit en bättre investering jämfört med ägarlägenheter).
Verkar för tillfället att folk som vill bo köper br. och en stor del av ägarlägenheterna används för uthyrning.
Men det kan vara ett lokalt fenomen.
Jag tror det stannade med 2 projekt med ägarlägenheter och jag ser inte att det byggs några för närvarande.
Citera
2020-07-19, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
,
Där jag bor byggdes några fastigheter som ägandelägenheter, men vad jag kan se inte riktigt varit nåt lyckokast..

Men i dessa kan man själv se till att vara lånefri = billigare kostnad per år - detta går ej i traditionella BR
Citera
2020-07-19, 16:59
Medlem
Citat:
Men i dessa kan man själv se till att vara lånefri = billigare kostnad per år - detta går ej i traditionella BR

Man skulle kunna tro det, men de jag tittat på har avgiften för driften av ägarlägenheterna varit i paritet med br. verkar som de har högre driftkostnader trotts att de saknar belåning, men det är kanske för stunden nu när lån är billiga.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in