2020-07-18, 08:45
Medlem
Kangasniemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Medvetandet existerar självklart bara på ett fysiskt plan. Var tar du annars vägen när du sover, eller är sövd för operation?
Att förneka att ens medvetande, vad nu det är, inte skulle vara en del av den verklighet som allt annat hör till, är väl bara att famla efter strån för att förneka dödens?

Sant. Men du vet inte vad det fysiska är, alltså en kropp.
Citera
2020-07-18, 08:48
Bannlyst
Citat:
Medvetandet existerar självklart bara på ett fysiskt plan. Var tar du annars vägen när du sover, eller är sövd för operation?
Att förneka att ens medvetande, vad nu det är, inte skulle vara en del av den verklighet som allt annat hör till, är väl bara att famla efter strån för att förneka dödens?

När vi sover besöker vi andevärlden och hämtar kunskaper som hjälper oss fortsätta med vårat vardagliga liv.

Detta är något man kan lära sig att styra och uppleva på egen hand.
Kolla in "Astral Projektion".

Ärligt talat, så låter döden/evig vila mycket mer lockande än evig självutveckling och allt jobb/ansvar det innebär.
Citera
2020-07-18, 08:49
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kangasniemi
Sant. Men du vet inte vad det fysiska är, alltså en kropp.

Sant det också, men vetenskapen har steg för steg skalat bort de föreställningar som tidigare fanns. Bara för att jag inte 100 % vet vad jag är är väl det ett stort steg att anta att jag inte är ändlig?
Citera
2020-07-18, 08:51
Medlem
Kangasniemis avatar
Citat:
Det är omöjligt att föreställa sig sin egen ändlighet, men det sker varje natt, att döden inte skulle vara något annat än icke existens är bara förnekelse.

Det är inte alls omöjligt. Du sväljer dödens glass o assimilerar den i din kropp varje minut du har ångest.
Citera
2020-07-18, 08:52
Medlem
Kangasniemis avatar
Citat:
Sant det också, men vetenskapen har steg för steg skalat bort de föreställningar som tidigare fanns. Bara för att jag inte 100 % vet vad jag är är väl det ett stort steg att anta att jag inte är ändlig?

Din kropp är både ändlig och oändlig. Kroppen har fler dimensioner än de du ser.
Citera
2020-07-18, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlasmaGuden
När vi sover besöker vi andevärlden och hämtar kunskaper som hjälper oss fortsätta med vårat vardagliga liv.

Detta är något man kan lära sig att styra och uppleva på egen hand.
Kolla in "Astral Projektion".

Ärligt talat, så låter döden/evig vila mycket mer lockande än evig självutveckling och allt jobb/ansvar det innebär.

Precis, så den delen av sömnen där vågorna i hjärnan i princip har upphört är där man igentligen besöker en annan del av verkligheten, som inte är tillgänglig annars?

Har tagit droger som får mig att uppleva väldigt konstiga saker om vad jag "igentligen" är. Men det är såklart bara min fysiska hjärna som inte kan upprätthålla den perception av omgivningen den annars gör under influens av substanserna
Citera
2020-07-18, 08:54
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Citat:
Ja, det stämmer nog till viss del.
Jag skrev ner mina tankar löpande.

Syftet/Den röda tråden var att försöka belysa att medvetandet inte existerar fysikaliskt

Så där ja! Gick ju alldeles utmärkt att skala ner det till en enda sentens, som dessutom är förståelig. För övrigt håller jag med om att medvetandet nog inte är fysikaliskt men det tenderar att bli en kortvarig "diskussion" och såvida du inte stöter på någon likasinnad med "löpande tankar" gissar jag att ingen sätter emot...

Finns eventuellt dock en liten chans att medvetandet i själva verket är en liten blå klump som luktar illa och väger en tredjedel av sin bärare.. Vem vet?

//fred ut
Citera
2020-07-18, 08:55
Bannlyst
Citat:

Vem är "Jag"?

Kroppen du lånar är ändlig, om det är den du syftar på när du säger "Jag".
Så håller vi med varandra om ett avslut.
Citera
2020-07-18, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kangasniemi
Din kropp är både ändlig och oändlig. Kroppen har fler dimensioner än de du ser.

Vad grundar du de flera dimensionerna på?
Citera
2020-07-18, 08:57
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Citat:
Precis, så den delen av sömnen där vågorna i hjärnan i princip har upphört är där man igentligen besöker en annan del av verkligheten, som inte är tillgänglig annars?

Har tagit droger som får mig att uppleva väldigt konstiga saker om vad jag "igentligen" är. Men det är såklart bara min fysiska hjärna som inte kan upprätthålla den perception av omgivningen den annars gör under influens av substanserna

När infaller den delen? Och vilka vågor?

för övrigt, så kan den skitnödiga språkpolisen inuti mig, inte undgå att få våldsamna spasmer av folk som stavar egentligen med "i" som begynnelsebokstav.. men det är nu lite offtopic kanske
Senast redigerad av oskrivnaodds 2020-07-18 kl. 09:01.
Citera
2020-07-18, 08:59
Bannlyst
Citat:

Jag har ingen kunskap om vad som sker fysiskt när vi "lämnar kroppen helt".
Men det sker en gång varje natt.

"Det är såklart bara din fysiska hjärna som """inbillar""" sig" eftersom att du är övertygad om att det fungerar på ett visst sätt.
Citera
2020-07-18, 08:59
Medlem
Kangasniemis avatar
Citat:
Vem är "Jag"?

Jaget är i sin renaste form avskalad alla sinnliga perceptioner och personlighetsdrag ett noumen. Men nu diskuterar vi vägen till en nouminös glass. Var finner vi dessa glassar? Så att vi kan servera god maträtt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in